Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nästa iMac-uppdatering 2013

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av el gringo:

när du säger att det är bättre GPU i Haswell. Är det den "inbyggda" GPUn du menar då? För iMac har väl en dedikerad också? Jag tänkte köpa 680'an och den sägs ju vara rejält snabb

I förhandstittar på Haswell så är GPU'n ca. dubbelt så snabb som den för Ivy Bridge (HD4000).
Det stämmer att dagens iMac's har dedikerad GPU, med Haswell så är det kanske inte längre nödvändigt.

ah - ok då fattar jag - tackar

då lutar det åt en uppdatering trots allt. det enda jag har lite svårt att bestämma mig för är fusion vs ssd. får fundera lite på den

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-24 01:04
Ursprungligen av el gringo:

när du säger att det är bättre GPU i Haswell. Är det den "inbyggda" GPUn du menar då? För iMac har väl en dedikerad också? Jag tänkte köpa 680'an och den sägs ju vara rejält snabb

Jag är ganska nöjd med min iMac. Det är en BTO med 3,4 GHz QC i7, 32 GB RAM och 1 TB FusionDrive. Den ger följande resultat med GeekBench (med följande program rullandes under tiden: Mail.app, Safari, iCal, Påminnelser, iTunes, Aperture, Tweetbot, 1Password, Terminal, CrashPlan, Textredigerare) :

Märk väl att det är 32-bit läge som den har körts i, hade gett annat resultat i 64-bit läge.

tack för info zinned (bara ganska nöjd?).

Jag börjar luta åt fusion drive. 3GB i mitt fall då jag vill undvika koppla externa saker för att minimera sladdar. Så här ser min pro/cons ut:

Fusion vs SSD (3GB vs768 SSD)

Fusion

+ mindre behov av extern lagring
+ tillräckligt snabb (räcker antagligen till mina behov)
- rörliga delar (gillar inte spinning disk)

SSD

- behov av extern lagring (vill helst inte ha externa prylar på skrivbordet)
- onödigt dyr - 4000 extra från 3TB fusion (hemanvändare)
+ snabbare (marginellt snabbare än fusion - mkt snabbare i vissa situationer)
+ framtidssäkrad
+ inga rörliga delar

Senast redigerat 2013-02-24 21:23
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-25 01:01
Ursprungligen av el gringo:

tack för info zinned (bara ganska nöjd?).

Mycket nöjd är jag

Jag var också ute efter SSD only när jag skulle beställa men jag är positivt överraskad av Fusion Drive, ruskigt snabb så jag tror inte att jag hade märkt någon större skillnad mot en ren SSD-konfig. Skulle jag behöva det framöver så är det bara att köra över TB.

@zinned efter noga övervägande så har jag nu beställt. i7, 8GB RAM, 3TB Fusion samt 680. Sätter i mer RAM själv när det behövs. Skall bli kul

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-26 08:10
Ursprungligen av el gringo:

@zinned efter noga övervägande så har jag nu beställt. i7, 8GB RAM, 3TB Fusion samt 680. Sätter i mer RAM själv när det behövs. Skall bli kul

Härligt, du kommer bli garanterat bli supernöjd

Jag skippade 3TB för att ha möjligheten att köra Bootcamp, vem vet när det blir möjligt på 3TB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-26 10:36
Ursprungligen av zinned:

Härligt, du kommer bli garanterat bli supernöjd

Jag skippade 3TB för att ha möjligheten att köra Bootcamp, vem vet när det blir möjligt på 3TB.

Samma här. Märklig begränsning dessutom. Kör 256GB extern SSD över TB som gör det snabbt / portabelt med arbete dessutom.

hm...jag utgår ifrån att bootcamp kommer fungera. inget nödvändigt för mig - men kul om man vill köra spel i windows-mode. jag kommer antagligen också börja köra arbete med extern TB-ssd kombinerat med 100GB dropbox-konto. Underbart hur de olika miljöerna konvergerar!

Anledningen till att Bootcamp inte fungerar.

Och inofficiell lösning.

http://www.twocanoes.com/support/winclone/ins...

@Erik.dv om du jämför fusion internt och SSD/thunderbolt externt - har du benchmark och/eller märker du stor skillnad?

Ursprungligen av Erik.dv:

Samma här. Märklig begränsning dessutom. Kör 256GB extern SSD över TB som gör det snabbt / portabelt med arbete dessutom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-05 21:30
Ursprungligen av el gringo:

@Erik.dv om du jämför fusion internt och SSD/thunderbolt externt - har du benchmark och/eller märker du stor skillnad?

Så fort min burk kommer ska du få veta... Runt 2016 tror jag Apple får tummen ur...

ok - då kan vi jämföra

Ursprungligen av Erik.dv:

Så fort min burk kommer ska du få veta... Runt 2016 tror jag Apple får tummen ur...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-03-06 13:24

Min tanke med extern SSD är tvådelad.

1. Mobil, snabb, lagring som jag kan ta mellan jobb och hem.
2. Garanterat snabb lagring. Fusion Drive har sin finess men det finns alltid en risk att man plötsligt går över på HDD-delen av enheten.

Hur respektive fungerar återkommer jag med senare…

Bevaka tråden