Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kräver dubbla bildskärmar till Mac Mini att den ena är en Thunderbolt?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ska köpa en Mac Mini med fusiondisk på 1 Tb och använda den huvudsakligen för foton och bildbehandling. Planerar köp av en Dellskärm U2713H eller möjligen modell HM. Då jag läst att text blir väldigt liten på den skärmen pga den höga upplösningen (små pixlar) undrar jag om jag kan driva en något mindre skärm vid sidan om för att läsa text. Undrar alltså om Mac Minin kan driva dessa två skärmar samtidigt eller om den ena måste vara av typ Thunderbolt? Jag är synskadad och vill ha stora bilder då jag redigerar men därför ej för liten text i bildbehandlingsprogrammet.

Tacksam synpunkter.

Ursprungligen av Chrilleblixt:

...eller om den ena måste vara av typ Thunderbolt?...

Nej, det måste inte vara en skärm med Thunderbolt-anslutning.

Du kan köpa adaptrar och ansluta i princip vilka skärmar som helst till de två utgångarna på datorn (HDMI och Thunderbolt).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-24 23:30

HDMI-utgången hanterar troligen bara skärmar upp till upplösningen 1920x1080. Via Thunderbolt som även har DisplayPort inbyggt får du däremot stöd för bla den 27" monitorn du nämner. I värsta fall behöver du en DisplayPort till MiniDisplayPort konverter, alternativt MiniDisplayPort till Dual Link DVI (för att hantera upplösningen på en 27" skärm).

HDMI (1.4) har stöd för 3840 × 2160p (Quad HD).
Här är en som kör högre än 1080p på en Mini 2011 (AMD), http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Enklare med Thunderbolt till Mac Mini?

Ursprungligen av Erik.dv:

HDMI-utgången hanterar troligen bara skärmar upp till upplösningen 1920x1080. Via Thunderbolt som även har DisplayPort inbyggt får du däremot stöd för bla den 27" monitorn du nämner. I värsta fall behöver du en DisplayPort till MiniDisplayPort konverter, alternativt MiniDisplayPort till Dual Link DVI (för att hantera upplösningen på en 27" skärm).

Tack för svar. Verkar lite komplicerat. Är det kanske värt ändå investera i en Thunderboltskärm? Då har man dessutom bara en part att tala med om problem. Jag tycker dock den skärmen är dyr och har nackdelen att den ej kan justeras i höjdled eller roteras. Dessutom är den tung, ej kompatibel med mina andra Macar och har en responstid som är dubbelt så lång som konkurrenterna.

Bara köra med en display port till mini display på Dell-skärmen.
Typ http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresul...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 08:15

Jag kör själv en Dell U2711 med MiniDisplayPort > DisplayPort sladd. Inga konstigheter alls.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 08:22
Ursprungligen av keptang:

HDMI (1.4) har stöd för 3840 × 2160p (Quad HD).
Här är en som kör högre än 1080p på en Mini 2011 (AMD), http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=...

Du får dock inte 60Hz vid 4K, endast 24 Hz vilket är ohållbart som datorskärm.

Tydligen fixar dock HDMI 1.4 2560x1600 vid högre Hz-tal. Då kanske det fungerar som i/o till Dell-skärmen också.

Kan Dell U2713H anslutas till Thunderbolt på Mac mini?

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag kör själv en Dell U2711 med MiniDisplayPort > DisplayPort sladd. Inga konstigheter alls.

Fortfarande oklar över om Thunderboltkontakten kan användas till "vanlig" bildskärm tex Dell U2713H. Känner mig lite korkad i detta och skulle uppskatta ett klarläggande som svar på min ursprungliga fråga: om 2 skärmar till Apple mini med Thunderbolt (Tb) kräver att den ena är en Tb-skärm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-27 23:25
Ursprungligen av Chrilleblixt:

Fortfarande oklar över om Thunderboltkontakten kan användas till "vanlig" bildskärm tex Dell U2713H. Känner mig lite korkad i detta och skulle uppskatta ett klarläggande som svar på min ursprungliga fråga: om 2 skärmar till Apple mini med Thunderbolt (Tb) kräver att den ena är en Tb-skärm?

Nej, Thunderbolt har Mini DisplayPort inbyggt. I vissa sammanhang krävs eventuellt något speciellt men för att koppla in en vanlig skärm likt Dell U2713H behöver du bara en Mini DisplayPort Sladd alt Mini DisplayPort > DisplayPort sladd.

Tittar du ex. på denna sida så skriver Apple:

Citat:

Video Support
Thunderbolt digital video output

- Native Mini DisplayPort output
- DVI output using Mini DisplayPort to DVI Adapter (sold separately)
- VGA output using Mini DisplayPort to VGA Adapter (sold separately)
- Dual-link DVI output using Mini DisplayPort to Dual-Link DVI Adapter (sold separately)

Skärmen du nämner har 1x Dual-link DVI, 1x DisplayPort 1.2, 1x Mini DisplayPort 1.2, 1x HDMI så från en MacMini kan du i stort sätt bara välja och vraka. Som sagt, eventuellt behöver du en konverter eller sladd på sin höjd.

Summerat:
Att köra 2st skärmar är inga problem. Vad du kanske måste skaffa är en eller två adaptrar samt moderna kablar. I fallet med Dell brukar man få med ganska rikligt med kablage. En Googlesökning gav faktiskt detta:

Citat:

The Dell U2713H comes packaged with a dual-link DVI and DisplayPort > Mini DisplayPort cables which is useful although there is no normal DisplayPort or HDMI cable provided with the screen unfortunately, presumably due to cost saving measures.

Allt du behöver där således. HDMI:n kan du även köra en HDMI > DVI konverter för att köra skärmar utan HDMI om du så vill det.

Ursprungligen av Chrilleblixt:

Fortfarande oklar över om Thunderboltkontakten kan användas till "vanlig" bildskärm tex Dell U2713H. Känner mig lite korkad i detta och skulle uppskatta ett klarläggande som svar på min ursprungliga fråga: om 2 skärmar till Apple mini med Thunderbolt (Tb) kräver att den ena är en Tb-skärm?

Ska försöka förklara.

Nej du behöver ingen TB skärm.

Du kör ena skärmen med en Displayport - Displayport mini som du sätter i TB anslutningen i Minin.

Den andra kör du via HDMI

Ursprungligen av Erik.dv:

Nej, Thunderbolt har Mini DisplayPort inbyggt. I vissa sammanhang krävs eventuellt något speciellt men för att koppla in en vanlig skärm likt Dell U2713H behöver du bara en Mini DisplayPort Sladd alt Mini DisplayPort > DisplayPort sladd.

Tittar du ex. på denna sida så skriver Apple:

Skärmen du nämner har 1x Dual-link DVI, 1x DisplayPort 1.2, 1x Mini DisplayPort 1.2, 1x HDMI så från en MacMini kan du i stort sätt bara välja och vraka. Som sagt, eventuellt behöver du en konverter eller sladd på sin höjd.

Summerat:
Att köra 2st skärmar är inga problem. Vad du kanske måste skaffa är en eller två adaptrar samt moderna kablar. I fallet med Dell brukar man få med ganska rikligt med kablage. En Googlesökning gav faktiskt detta:

Allt du behöver där således. HDMI:n kan du även köra en HDMI > DVI konverter för att köra skärmar utan HDMI om du så vill det.

Ursprungligen av Antonic:

Ska försöka förklara.

Nej du behöver ingen TB skärm.

Du kör ena skärmen med en Displayport - Displayport mini som du sätter i TB anslutningen i Minin.

Den andra kör du via HDMI

Tack båda för tydliga besked!

1
Bevaka tråden