Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa säkerhetsdisk

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-02-20 11:23

För rätt många år när jag bara hade en dator G3, sedan köpte jag ett par lösa hårddiskar, det var La Cie d2.(700 gb?) Körde dem via Firewire.
En hade jag som ständigt akriv disk, m.a.o den gick på när datorn var på. Lagrade bilder på den. Fick därför namnet Bilddisk.
Till min stora förvåning lade den av och jag får inte igång den. Lär visst vara dyrt att få materialet räddat.

Den andra som jag kallade Backupdisk, startade jag bara ibland och körde ett program som hette Silverlining, vilket innebar att jag säkerhetskopierade. Disken funkar ännu men jag starta den bara om jag måste leta efter något.

Nu har jag tre datorer, G4 och G4 PB, samt på ingång nu en beg G5. Funderar nu på om jag kan koppla en ny disk via nätverket.
Vad jag är orolig för är att drivenheten inte skall hålla så som den gjorde med Bilddisk. Det vore ju bra att ha en säkerhetsdisk som ständigt rullade.

Jag glömde skriva att jag prövat alternativet med att bränna CD. Det var inget bra för jag har svårt att hitta material jag har på skivor.

Nu till saken: Vad skall jag köpa för disk som är stabil?
Vågar inte köpa en begagnad, med tanke på drifttider.
Vill gärna diskutera om detta ämne. Kostnader osv.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-20 12:18

Datasäkerhet hänger inte på att använda stabila hårddiskar, för alla hårddiskar kan gå sönder. Det enda sättet att vara säker är att ha flera kopior av viktiga data, hela tiden.

Nätverksdisk är sällan en dålig idé, men se till att ha automatisk backup på den till en annan disk, helst en som står på annan plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 12:36
Ursprungligen av torin:

Till min stora förvåning lade den av och jag får inte igång den. Lär visst vara dyrt att få materialet räddat.

Det är inte alls konstigt om en disk lägger av. Därför ska man ha backup. Även på externa diskar.

Jag har haft några externa diskar som har lagt av. Samtliga gånger detta hände för mig har det berott på fel i elektroniken eller strömförsörjningen i disk-kabinettet och inte i själva hårddisken. Då har jag kunnat läsa innehållet genom att riva ur disken ur kabinettet och ansluta med en enkel USB till IDE/SATA-kontakt. Som denna:
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/81800...

Kan vara värt att prova om din externa disk är helt död. Om du får igång den, kopiera genast över till minst två friska hårddiskar.

Vad gäller köpråd: Jag kanske har en annorlunda filosofi mot andra. Men jag tror på kvantitet framför kvalitet. Hellre flera redundanta enkla kopior än en superavancerad dyr thunderbolt-firewire-RAID-mojäng. Köp hellre två billiga än en dyr och ha fler kopior på ALLT.

Och se till att ha automatiserad backup. Minst Time Machine. TM kan ta backup på externa diskar med!

Ursprungligen av pesc:

...Och se till att ha automatiserad backup. Minst Time Machine. TM kan ta backup på externa diskar med!

Det går inte om man som trådskaparen kör gamla G4:or med 10.4. Time Machine kom i 10.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 12:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det går inte om man som trådskaparen kör gamla G4:or med 10.4. Time Machine kom i 10.5.

Sant! Tack för påpekandet.
10.5 fungerar ju dock till en del G4:or vet jag eftersom jag själv körde TM med en gammal Powerbook.
Om inte 10.5 är ett alternativ så kolla in t.ex. SuperDuper eller Carbon Copy Cloner.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-20 18:14

Kanske skulle börja med att testa att byta matningsdon på Lacie-disken (Bilddisk) men det
kanske du redan testat.

Lacie d2 har externt matningsdon, så det är ett enkelt test.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-02-24 12:37

Måste bara berätta något märkligt.
I dag kopplade jag upp den felaktiga Bilddisk med elmatning, firewire osv till min G4. Funkade naturligtvis inte även om det är samma kablar jag använder till Backupdisk.
Så prövade jag med usb, med samma negativa resultat.
Fick då för mig att jag skulle pröva med min PB G4 som ju drivs med Leopard
OJ!
Full access till Bilddisk. Roligt!
Kan någon förklara detta?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-24 17:15

Vilken typ av partition och formatering har den?

Förutom fysiska diskar bör man också fundera på om inte någon typ av mplnlagring som Crashplan eller Dropbox vore något för dig. Inte antingen eller utan både och. Hängslen och livrem...

En bra tråd att börja med är den här: http://www.99mac.se/forum/p/2141112#p2141112

1
Bevaka tråden