Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker lurar för musiklyssnande primärt men även ett spel då och då.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har slängt ut resterna till headset efter min spel-tid med Windows.
Saknar då inte de lurarna men har varit okej de få gånger man har spelat spel med andra.

Primärt använder jag idag min iMac från 2009 att lyssna på musik och letar därför ett ett par bra hörlurar.
Har tittat en del på bland annat Sennheiser-lurar och tack vare det snöade jag in mig på små förstärkare.

Detta fick mig att fundera. Apple använder sig ju av Realtek och Cirrus Logic ljudkretsar. Alltså inte något speciellt kraftfulla ljudchip.
Oroad då att det inte finns kraft nog att driva vissa lurar.

Har för stunden tittat på Sennheiser HD 600. Men behöver tankar och idéer då detta inte är min starka sida.

Vad använder ni själva?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-24 22:38

HD 600 är väldans bra!

Gör även full rättvisa åt konsthuvudinspelningar.

Själv använder jag likvärdiga AKG K271 som referenslurar. Beyer DT 250 med Corda hörlursförstärkare till iPod samt Etymotic HF3 till iPhone.

Inget inbyggt ljudkort är särskilt bra, använder väldans trevliga Apogee Duet till Mac. Duet II sägs vara än bättre. Passar bra designmässigt också.

Mor har AKG K171 och de låter riktigt bra de med men sitter på öronen och blir något obekväma efter ett par timmar. Hon är även väldans nöjd med Jays One till iPod.

Huruvida kvalitén på AKG gått ner sedan Harman köpte och flyttade tillverkningen till Kina låter jag vara osagt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 08:04

Jag sitter mest med högtalare men bytte hemma till en Nuforce Icon 2 vilket gjorde en enorm skillnad där kontra Macens inbyggda interface. Här sitter jag primärt med Genelec 6010 högtalare. På jobbet kör vi ibland med AKG K240 som fungerar imponerande bra för priset.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-25 08:19
Ursprungligen av Erik.dv:

Jag sitter mest med högtalare men bytte hemma till en Nuforce Icon 2 vilket gjorde en enorm skillnad där kontra Macens inbyggda interface.

Kopplar du passiva högtalare till Icon 2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 08:24
Ursprungligen av jas:

Kopplar du passiva högtalare till Icon 2?

Tidigare körde jag passiva högtalare (Dynaudio Audience 42). Nu kör jag aktiva Genelec 6010 via line-out på Icon 2:an.

Det som är trevligt är att den har alla dessa outputs och hörlurutgång i ett väldigt slimmat format. USB från MacPron fungerar fint både genom OSX och Windows.

Senast redigerat 2013-02-25 08:42

Tack för alla tips!

Ni fick mig verkligen in mig på rätt spår.

Så planen på förstäkare och ordentliga lurar är utstakad.

Dock gjorde jag ett infall nu när jag såg Cdon ha 20% rabatt på Sennheiser-lurar och köpte mig ett par HD558 som är högst temporära lurar i väntan på bättre.

1
Bevaka tråden