"Hitta min Iphone" i praktiken

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Många har nog sett historierna om hur "Hitta min Iphone" hjälpt rånade och bestulna ägare återfå sin telefon. Men hur pass väl fungerar det i praktiken? 99mac går igenom fördelar och nackdelar och har också pratat med polisen om deras erfarenheter.

Läs hela artikeln här

• keptang
  • Moderator
  • 2013-02-24 10:15

Trevlig artikel.
Om man raderar den, försvinner inte möjligheten då att spåra den, eller går det fortfarande? (har inte provat..)

• mac+
  • Medlem
  • 🎩
  • 2013-02-24 11:24
Ursprungligen av keptang:

Trevlig artikel.
Om man raderar den, försvinner inte möjligheten då att spåra den, eller går det fortfarande? (har inte provat..)

🎩Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänkt använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
NÃ¥gon som provat?

Senast redigerat 2013-03-02 02:25
  • keptang
  • Moderator
  • 2013-02-24 11:35

Svarar mig själv.
Efter en remote wipe så går det inte att spåra enheten längre.

Ursprungligen av mac+:

Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänk använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
NÃ¥gon som provat?

Det där lär funka finfint.

edit: Om man jailbreakat finns lite trevligare appar som https://www.cylay.com/help_about.html .

• mac+
  • Medlem
  • 🎩
  • 2013-02-24 11:52
Ursprungligen av keptang:

Svarar mig själv.
Efter en remote wipe så går det inte att spåra enheten längre.

Det där lär funka finfint.

edit: Om man jailbreakat finns lite trevligare appar som https://www.cylay.com/help_about.html .

🎩För att kunna fortsätta spåra sin telefon ska man inte fjärr-rensa den. Med nuvarande antilås på iOS blir valet lättare. Men när Apple fixat den buggen blir valet svårare. Vill jag minska risken att någon kommer åt min information eller öka möjligheten att få tillbaka telefonen...

Senast redigerat 2013-03-02 02:26
  • keptang
  • Moderator
  • 2013-02-24 11:59

Japp, precis.

Enheten nollställs totalt vid en remote wipe, allt raderas.

Min flickvän har fått sin telefon stulen två gånger på kort tid. Båda gångerna gick vi kort derefter in på find my iphone, inte spårbar. Har prövat att sätta i borttappat läge, och sen att radera. Men telefonerna har aldrig kommit upp igen. Verkar som iPhone-tjuvarna i Oslo vet om "find my iphone" och snabbt stänger av telefonen. Funksjonen är i prinsip meningslös vid stöld, utifrån min erfarenhet.

• Sixten
  • Medlem
  • 2013-02-26 22:55
Ursprungligen av mac+:

Jag var på samma våglängd, men avvaktar svar på din fråga.
Har tänkt använda en avlagd iPhone som spårning i bilen. Kan även vara intressant efter ett verkstadsbesök då provturerna varit långa och bensinmätaren fallit mot noll. Då borde det fungera med föjlande: Ansluten till 12V, fungerande sim kort, strömsnål "motions-app" eller liknande som loggar positionerna.
NÃ¥gon som provat?

Lägg en lur nånstans med endomondo på...

• lensv
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 18:53

Är möjligheten att skicka endast ett meddelande till enheten bortplockad (se'n när då i så fall)?

• keptang
  • Moderator
  • 2013-05-05 18:58
Ursprungligen av lensv:

Är möjligheten att skicka endast ett meddelande till enheten bortplockad (se'n när då i så fall)?

Har du helt rätt i, Apple har tagit bort den funktionen, korkat.
Skedde september 2012.

• lensv
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 19:19

Tycker att det har börjat bli lite väl många tveksamma beslut/åtgärder från Apple på senare tid... Oroväckande

• Cribe
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-05 22:32
Ursprungligen av lensv:

Nädå det fungerar kanon Klicka på förlorad, ange ett telefonnummer du kan nås på sen skriver du ditt meddelande och skickar iväg

• keptang
  • Moderator
  • 2013-05-05 22:40
Ursprungligen av Cribe:

Nädå det fungerar kanon Klicka på förlorad, ange ett telefonnummer du kan nås på sen skriver du ditt meddelande och skickar iväg

Ahh, man har gjort om det. Hade nog varit bra om Apple förklarat det lite bättre i appen/på icloud.com att man kan skriva ett meddelande efter man fyllt i telefonnumret.

"Lost mode" är inte riktigt lika logiskt som "send a message"..

• lensv
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-05-05 23:36

Ok, inte helt åt skogen då. Dock lite surt att skärmlåset ska kicka in...

1
Bevaka tråden