Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G5 startar men hänger med skenande fläktar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 11:46

Har en PowerMac G5 dubbla 2GHz CPU som hängde sej och fläktarna skenade när den var på (inte under användande utan när den stod på, den upptäcktes så).

Nu när man startar den så kommer äpplet upp men efter en minut eller så skenar fläktarna och den kommer inte längre.

- Det jag gjort är ta bort alla RAM förutom ett par, även provat med olika par.
- Reset PMU med Cuda switch utan kablar i.
- Provat med många olika skivor inkl. Apple Hardware Test och TechTool Pro.

Några förslag?

Ursprungligen av TureB:

Några förslag?

Återställa PRAM.

http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 13:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gör inte en PMU reset via Cuda switch det?

Edit: Hittade

Ursprungligen av Apple:

Note that resetting the SMU does not reset the PRAM.

Senast redigerat 2013-02-21 13:36
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-20 13:30

När man startar upp med <OPT><CMD><P><R> så gör den ingen reset, förblir bara svart och startar inte upp.

När jag går via Open-firmware och först gör en "reset-nvram" får jag "ok" men när jag gör en "reset-all" så ser man bara ett mellanslag, inget "ok" och ingenting annat händer.

Låter jag den stå så stegrar fläktarna efter drygt en minut eller så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 17:30

Alla ämnen om detta jag hittat handlar om PowerMac G5:or där man INTE hört startljudet, men i detta fallet gör jag det, man ser äpplet och datorn börjar starta men kommer inte hela vägen.

När man startar med <OPT><CMD><P><R> så händer ingenting, ingen PRAM-reset omstart, men heller ingen vanlig boot, den förblir svart.

Som sagt, "reset-all" i OpenFirmware fullföljs inte utan den bara står där...

Har provat att plocka ur batteriet, men ingen skillnad.

Får jag inte igång den snart tar jag fram stor-släggan och gör ett konstverk...

Finns det folk kvar här på 99 som fortfarande är intresserade av Macintosh eller är det bara telefoner som gäller nu för tiden?

Ursprungligen av TureB:

Alla ämnen om detta jag hittat handlar om PowerMac G5:or där man INTE hört startljudet, men i detta fallet gör jag det, man ser äpplet och datorn börjar starta men kommer inte hela vägen.

När man startar med <OPT><CMD><P><R> så händer ingenting, ingen PRAM-reset omstart, men heller ingen vanlig boot, den förblir svart.

Som sagt, "reset-all" i OpenFirmware fullföljs inte utan den bara står där...

Har provat att plocka ur batteriet, men ingen skillnad.

Får jag inte igång den snart tar jag fram stor-släggan och gör ett konstverk...

Finns det folk kvar här på 99 som fortfarande är intresserade av Macintosh eller är det bara telefoner som gäller nu för tiden?

Upplevde liknande problem när jag skulle väcka liv i en av mina gamla G5:or. Jag googlade fram att det var moderkortet som hade gett upp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-23 17:46
Ursprungligen av barbapappa_86:

Upplevde liknande problem när jag skulle väcka liv i en av mina gamla G5:or. Jag googlade fram att det var moderkortet som hade gett upp.

Får en känsla av det, men det som skiljer mot i stort sett alla andra poster i forum är att den faktiskt startar och kommer en bit in i boot-processen...

Ursprungligen av TureB:

Får en känsla av det, men det som skiljer mot i stort sett alla andra poster i forum är att den faktiskt startar och kommer en bit in i boot-processen...

Sant, var i början av bootprocessen som min gav upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-23 22:47

Testat att starta med skiva?

Jag hade bootat från skiva eller en extern enhet och sett om det hjälpt.

Ursprungligen av TureB:

Alla ämnen om detta jag hittat handlar om PowerMac G5:or där man INTE hört startljudet, men i detta fallet gör jag det, man ser äpplet och datorn börjar starta men kommer inte hela vägen.

När man startar med <OPT><CMD><P><R> så händer ingenting, ingen PRAM-reset omstart, men heller ingen vanlig boot, den förblir svart.

Som sagt, "reset-all" i OpenFirmware fullföljs inte utan den bara står där...

Har provat att plocka ur batteriet, men ingen skillnad.

Får jag inte igång den snart tar jag fram stor-släggan och gör ett konstverk...

Finns det folk kvar här på 99 som fortfarande är intresserade av Macintosh eller är det bara telefoner som gäller nu för tiden?

Jag har en 1,6GHz G5:a som uppför sig på samma sätt. Har testat att byta minnen, starta med skiva, starta med Netboot, byta hårddisk. Inget hjälper.

Och jo - vi är nog rätt många som är intresserade av Mac här på 99mac. Oroa dig inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-25 21:17
Ursprungligen av Stephen Kirk:

Jag hade bootat från skiva eller en extern enhet och sett om det hjälpt.

Skrev i inlägg #1

"- Provat med många olika skivor inkl. Apple Hardware Test och TechTool Pro."

Jag har gett upp, en Mac mindre.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-26 05:27

Hade in ett antal G5or, alla dual om jag minns rätt, som hade det problemet (hängde sig med fläktarna på full fart) då jag jobbade som Appletekniker. Vill minnas att det var moderkortet som var problemet.

1
Bevaka tråden