Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Billiga PPC-970-servrar från IBM

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Slahdot skriver om IBMs planer att börja sälja 4-proppars PPC-970-maskiner som Linux-servrar. Ryktet säger att en 4-processorsmaskin kommer att säljas under $3500.

Om IBM skulle hinna ut på marknaden med en sådan maskin inom rimlig tid så är det en mycket imponerande server i sin prisklass.

Intressant! Undrar hur/om Apple svarar på detta drag av IBM, med en liknande Xserve? Fast får jag gissa så stannar Xserve på 2 processorer ett tag till.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Intressant! Undrar hur/om Apple svarar på detta drag av IBM, med en liknande Xserve? Fast får jag gissa så stannar Xserve på 2 processorer ett tag till.

Det är nog en ganska bra gissning. Man skulle kunna gissa att IBM och Apple informellt/formellt har delat upp marknaden så att Apple gör maskiner med max 2 PPC-970 och IBM gör maskiner med minst 4 st 970 i.

Det ingen utanför Apple och IBM vet är hur mycket respektive företag har lovat varandra. Jag tror att det har legat i Apples intressen att försäkra sig om att IBM inte konkurrear med dom. I mycket högre grad än omvänt. Det vore antagligen ett ganska hårt slag för Apple om IBM skulle börja tillverka sexiga skrivbordsdatorer med Linux, och dessa var 7 000 kronor billigare än apples maskiner...

Senast redigerat 2003-07-20 13:09
  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-20 13:22

Apple skulle släppa OSX Server på licens åt IBM och koncentrera sig åt desktop, IBM har bättre kunnande och dom har dessutom ett kontaktnät för att kränga servrar som inte Apple kommer i närheten av!

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Apple skulle släppa OSX Server på licens åt IBM och koncentrera sig åt desktop, IBM har bättre kunnande och dom har dessutom ett kontaktnät för att kränga servrar som inte Apple kommer i närheten av!

Det vore nog jättebra för Apple om IBM skulle sälja OS X åt dom. Men, jag tror aldrig det kommer att ske, för jag har svårt att se vad IBM har att vinna på det.

IBM säljer nog helst AIX. Nästan lika gärna Linux. Så har dom sett sig så illa tvungna att sälja W2K med sina servrar dessutom. För att det är massor av kunder som vill ha det.

Det känns som om IBM behöver sälja ytterligare ett server-OS lika mycket som Emelda Marcos behöver ett par nya skor.

Mac OS X från IBMs synvinkel måste vara det sämsta av två världar. Ett slutet OS som någon annan äger, med liten marknadsandel. Tyvärr tror jag inte det kommer att hända.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-07-20 14:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det vore nog jättebra för Apple om IBM skulle sälja OS X åt dom. Men, jag tror aldrig det kommer att ske, för jag har svårt att se vad IBM har att vinna på det.

IBM säljer nog helst AIX. Nästan lika gärna Linux. Så har dom sett sig så illa tvungna att sälja W2K med sina servrar dessutom. För att det är massor av kunder som vill ha det.

Det känns som om IBM behöver sälja ytterligare ett server-OS lika mycket som Emelda Marcos behöver ett par nya skor.

Mac OS X från IBMs synvinkel måste vara det sämsta av två världar. Ett slutet OS som någon annan äger, med liten marknadsandel. Tyvärr tror jag inte det kommer att hända.

Hmm, det är nog sant. Sedan är väl kanske IBM lite skeptiska till att licensiera någon annans OS, det gick ju inte så bra förra gången dom gjorde det

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Slahdot skriver om IBMs planer att börja sälja 4-proppars PPC-970-maskiner som Linux-servrar. Ryktet säger att en 4-processorsmaskin kommer att säljas under $3500.

Om IBM skulle hinna ut på marknaden med en sådan maskin inom rimlig tid så är det en mycket imponerande server i sin prisklass.

Det är _mycket_ bra nyheter. En vettig AIX-server för under $10000 var i princip ren science fiction för bara något år sedan, så det här skulle vara ett viktigt steg. Själv lär jag, när de släpps, i vredesmod dunka huvudet i bordet för att vi köpte ny x86-baserad tråkserver för bara någon månad sedan...

Måhända var jag (och andra) lite snabba med att säga att att en 4-CPUs maskin skulle kosta under $3500. Det sägs att basmodellen kostar så lite. Men, vi vet inte vad basmodelen av denna 4U-stora server är. Den stödjer 4 samtidiga CPUer, men basmodellen kanske bara har en CPU, eller två.

Vi vet inte ännu. Detta är goda nyheter i alla fall. Dock tror jag inte det är så crazy-billigt som jag först trodde.

O andra sidan, säg inte det.. det lär ju inte vara en "Apple designad" låda osv så FoU kostnaderna för den där burken kanske kan hållas lägre än för Apples burkar. Samtidigt sägs ju PPC970 vara billigare, upp till 30% billigare än G4orna.

1
Bevaka tråden