Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill synka Safaris bokmärken mellan mina Macar mha Dropbox...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...så jag följde de här instruktionerna, men något är fel med dem, för så snart jag avslutar Safari skrivs den symboliska länken över med en ny bokmärkesfil och kopplingen till Dropbox bryts därmed.

Hur får jag det att funka?

Har ingen erfarenhet med att synka via Dropbox tyvärr, men någon annan har säkert.

Men varför inte använda iCloud till det som har det inbyggt?

Använder inte iCloud alls och tror inte jag tänker göra det heller. Däremot Dropbox för ett par funktioner. Tänkte lägga till detta som en tredje grej.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-23 18:08
Ursprungligen av Mutant:

Använder inte iCloud alls och tror inte jag tänker göra det heller. Däremot Dropbox för ett par funktioner. Tänkte lägga till detta som en tredje grej.

Nä varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det

Ursprungligen av Mutant:

...så jag följde de här instruktionerna, men något är fel med dem, för så snart jag avslutar Safari skrivs den symboliska länken över med en ny bokmärkesfil och kopplingen till Dropbox bryts därmed.

Hur får jag det att funka?

Kan du inte göra ett skript som kopierar bokmärkesfilen till Dropbox och startar Safari. När processen är avslutad kopierar skriptet tillbaka bokmärkesfilen till Dropbox.

Ett Applescript skulle kunna se ut så här (jag har lagt in radbrytningarna för läsbarhet, tag bort dem i editorn):

do shell script "if [ -e ~/Dropbox/Bookmarks.plist ];
then cp ~/Dropbox/Bookmarks.plist ~/Library/Safari/Bookmarks.plist; fi
&& open -W -a Safari
&& cp ~/Library/Safari/Bookmarks.plist ~/Dropbox/Bookmarks.plist"
Ursprungligen av lappen71:

Nä varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det

Varför inte läsa §1.6 i trivselreglerna?

Verkar som om det funkar om man synkar hela Safari-mappen istället för bara bokmärkesfilen:

1. Move the folder ~/Library/Safari into your Dropbox
2. Make a symbolic link from the old location to the new Dropbox location. Open the terminal and type

ln -s ~/Dropbox/Safari/ ~/Library/Safari

Källa

  • Medlem
  • Danderyd
  • 2013-02-23 21:50

Använd xmarks från xmarks.com.

Ursprungligen av lappen71:

Nä varför göra det enkelt för sig när man kan krångla till det

Därför att iCloud inte är kompatibelt med annat än OS X och iOS. Hur synkroniserar jag iCloud-bokmärken till en PC med Internet Explorer/Chrome eller en HTC 8X med Windows Phone 8? Det går liksom inte så bra..

Med andra ord så är iCloud bara enkelt om man bara kör en miljö med OS X och iOS. Trådskaparen kanske vill kunna ha beredskap för att ha tillgång till sina data på fler plattformar.

Ursprungligen av maskh:

Därför att iCloud inte är kompatibelt med annat än OS X och iOS. Hur synkroniserar jag iCloud-bokmärken till en PC med Internet Explorer/Chrome eller en HTC 8X med Windows Phone 8? Det går liksom inte så bra..

Med andra ord så är iCloud bara enkelt om man bara kör en miljö med OS X och iOS. Trådskaparen kanske vill kunna ha beredskap för att ha tillgång till sina data på fler plattformar.

Vad spelar det för roll när TS vill synka mellan sina Macar? Något annat nämndes inte. Safari brukar man inte köra på annat än Mac/iOS.
Själv använder jag Xmarks, funkar på allt som jag träffat på.

Ursprungligen av keptang:

Vad spelar det för roll när TS vill synka mellan sina Macar? Något annat nämndes inte. Safari brukar man inte köra på annat än Mac/iOS.
Själv använder jag Xmarks, funkar på allt som jag träffat på.

En del kör Safari på annat, men bara för att TS inte nämnt annat så kan det ju vara att man vill ha möjligheten att synkronisera över flera plattformar om behovet någonsin uppstår. Då är iCloud ett mycket dåligt val. Att sy ihop det med Dropbox är väl ett av de mesta öppna alternativen eftersom det finns på både iOS, Android, OS X, Windows och förhoppningsvis snart även Windows Phone 8.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-24 11:16
Ursprungligen av maskh:

Därför att iCloud inte är kompatibelt med annat än OS X och iOS. Hur synkroniserar jag iCloud-bokmärken till en PC med Internet Explorer/Chrome eller en HTC 8X med Windows Phone 8? Det går liksom inte så bra..

Med andra ord så är iCloud bara enkelt om man bara kör en miljö med OS X och iOS. Trådskaparen kanske vill kunna ha beredskap för att ha tillgång till sina data på fler plattformar.

Man kan bara svara utifrån den information som TS väljer att delge oss och detta är ett Mac forum så förlåt att man antog att det gällde Apple relaterad hårdvara.
Och rubriken talar om "mina macar" så

Dropbox funkar med fler Mac-modeller än iCloud. I två av "mina macar" funkar iCloud inte alls, i den tredje fungerar det men har bara ställt till problem så här långt. Dropbox fungerar klockrent på alla tre maskinerna.

Ursprungligen av maskh:

Därför att iCloud inte är kompatibelt med annat än OS X och iOS. Hur synkroniserar jag iCloud-bokmärken till en PC med Internet Explorer/Chrome eller en HTC 8X med Windows Phone 8? Det går liksom inte så bra..

Med andra ord så är iCloud bara enkelt om man bara kör en miljö med OS X och iOS. Trådskaparen kanske vill kunna ha beredskap för att ha tillgång till sina data på fler plattformar.

Nu har TS förklarat varför han inte vill använda Icloud så det är utrett men du har fel i att Icloud bara är kompatibelt med OSX och IOS så vi kan reda ut den delen. Icloud fungerar med Windows också. (Eller jag ska kanske säga "ska fungera", jag har inte kört det själv eftersom den enda Windowsmaskin som jag kör är min jobbdator och där får jag inte göra sådana här saker på så jag har inte verifierat det)

http://www.apple.com/icloud/setup/pc.html

1
Bevaka tråden