Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik mot priset på 128 gigabyte Ipad

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Den senaste uppdateringen av Ipad till 128 gigabyte lagring togs emot positivt. Men prislappen på denna uppdatering tycks vara saftigare än vad som egentligen behövts, menar kritiker.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 12:12

Apple tar alltid ut överpriser, ibland sjukliga sådana, på just minne och lagring. Vi som konsumenter har inga alternativ om vi vill nyttja deras plattform ofta. MacBook Pro Retina 13" är ett annat exempel där lagringen som borde kosta runt 1/3 av vad Apple tar, eller iMac där SSD-lagringen minst kostar 2X retailvärdet på minnesmängden. FusionDrive är ett annat exempel där man tar 2450 kr för en 128GB SSD som kostar på sin höjd 800 kr i butik. Visst, man får en unik funktion som har sitt värde men ska "Fusion" tekniken öka kostnaden på SSD-delen med en faktor 3? Kostnaden här borde ge en 256GB SSD men Apple gör som de gör.

Man kan ta betalt och man gör det. Jag undrar när (om) detta kommer slå tillbaka snart. Apples design-mania har satt käpparna i hjulen rejält vad gäller iMac.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-05 12:26
Ursprungligen av Erik.dv:

Apple tar alltid ut överpriser, ibland sjukliga sådana, på just minne och lagring. Vi som konsumenter har inga alternativ om vi vill nyttja deras plattform ofta. MacBook Pro Retina 13" är ett annat exempel där lagringen som borde kosta runt 1/3 av vad Apple tar, eller iMac där SSD-lagringen minst kostar 2X retailvärdet på minnesmängden. FusionDrive är ett annat exempel där man tar 2450 kr för en 128GB SSD som kostar på sin höjd 800 kr i butik. Visst, man får en unik funktion som har sitt värde men ska "Fusion" tekniken öka kostnaden på SSD-delen med en faktor 3? Kostnaden här borde ge en 256GB SSD men Apple gör som de gör.

Man kan ta betalt och man gör det. Jag undrar när (om) detta kommer slå tillbaka snart. Apples design-mania har satt käpparna i hjulen rejält vad gäller iMac.

De har dock minska sina påslag de senaste åren på minnen och diskar till macarna.
Förhoppningsvis fortsätter den trenden, särskilt om de ska envisas med att löda/limma fast allting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 12:34
Ursprungligen av Json_81:

De har dock minska sina påslag de senaste åren på minnen och diskar till macarna.
Förhoppningsvis fortsätter den trenden, särskilt om de ska envisas med att löda/limma fast allting.

Nja, har de verkligen det? Största problemet nu är att man mer och mer inte har något val än att köpa Apples egna, överprisatta, lösningar.

32GB RAM till iMac 27" idag kostar genom Apple 5880 SEK + 500 SEK = 6380 SEK
32GB RAM till iMac 27" genom Webhallen kostar 1700 SEK

Som kund måste man även betala för de inkluderade 2x4GB minnena även om man köper via Webhallen. Så vi pratar om ett påslag från Apples håll på mellan 2,9 och 3,8 gånger butikspriset.

Inte. Hållbart. Någonstans.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-05 12:35

Konstigt att folk som köper Apple prylar fortfarande har råd att ställa mat på bordet

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-05 15:12
Ursprungligen av Erik.dv:

Nja, har de verkligen det? Största problemet nu är att man mer och mer inte har något val än att köpa Apples egna, överprisatta, lösningar.

32GB RAM till iMac 27" idag kostar genom Apple 5880 SEK + 500 SEK = 6380 SEK
32GB RAM till iMac 27" genom Webhallen kostar 1700 SEK

Som kund måste man även betala för de inkluderade 2x4GB minnena även om man köper via Webhallen. Så vi pratar om ett påslag från Apples håll på mellan 2,9 och 3,8 gånger butikspriset.

Inte. Hållbart. Någonstans.

De uppgraderingarna har jag inte tänkt på, men t ex 8->16 på mbpr är ju "bara" runt dubbelt mot att köpa löst.
iMac 27 går ju fortfarande att byta själv på iaf.

Men jag håller med.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-05 16:22
Ursprungligen av lappen71:

Konstigt att folk som köper Apple prylar fortfarande har råd att ställa mat på bordet

Prioriteringar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 16:56
Ursprungligen av Json_81:

De uppgraderingarna har jag inte tänkt på, men t ex 8->16 på mbpr är ju "bara" runt dubbelt mot att köpa löst.
iMac 27 går ju fortfarande att byta själv på iaf.

Men jag håller med.

Ja… Det är en annan sak du belyser och det är hur oregelbunden Apples prisättning är. I deras värld kostar inte 128GB SSD eller 16GB RAM på samma sätt om om du köper det i butik utan man hittar på lite det som man tror man kan ta för varan.

16GB RAM iMac - 2500 SEK (3X)
16GB RAM MBPR - 2500 SEK (3X)
16GB RAM MacMini - 3250 SEK (4X)

Priset i butik: 850 SEK.

Ovan maskiner kör exakt samma minne och jag kan inte tänka mig det är svårare att installera minne i en MacMini kontra en MacBook Pro.

SSD i en MacBook Pro (non retina) var faktiskt inte så galet prisat.

128GB kostar 980 SEK där man då får en 750GB SATA "på köpet". Detta är nästan "marknadspris". Problemet är att 256GB och 512GB är vansinnigt prissatta i denna och andra maskiner.

Helt logiskt är det inte mer än att Apple vet att de kan ta betalt och gör det. Som man gör här med iPad.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-05 17:06
Ursprungligen av joakimo:

Prioriteringar.

?Nu är det prioriterat, - max paddan är beställd och mat på bordet finns det istället för en MacBook Air.
Läste i en tråd att du blivit med din 1:a iPad, Grattis! till denna prioritering...

Senast redigerat 2013-03-02 02:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-05 17:23

Jag tycker personligen inte att det är ett sådant oerhört överpris som Apple brukar ta ut i vanliga fall, som i deras datorer. Det är $100 (ca 630 kr) för 64 GB extra, inte många kronor mer än en vanlig 2,5" på 64 GB.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-06 06:37
Ursprungligen av lappen71:

Konstigt att folk som köper Apple prylar fortfarande har råd att ställa mat på bordet

Med tanke på hur lite vi egentligen behöver äta, i vårt moderna stillasittande liv, är det konstigta att inte fler har råd med Appleprylar.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-02-22 18:16
Ursprungligen av MatsOlov:

Med tanke på hur lite vi egentligen behöver äta, i vårt moderna stillasittande liv, är det konstigta att inte fler har råd med Appleprylar.

?Nu blir mitt stillasittande liv ännu lugnare. Jag har precis varit på stan och ätit gott, kommit hem och sitter och jäser ihop med min 128GB padda som också har ätit upp sig. iPaddan har ätit 45.9GB och känner sig behagligt belåten. Det kändes helt rätt när jag gjorde min efterlängtade beställning på AppStore och efter ett par dagar framför denna fantastiska maskin från Apple kan jag inte annat är att rekommendera ett köp till en iPad med en sådan underbar skärm, med sin snabbhet och lightning-kontakt som bara är att trycka i. Öppna plånboken och slå till, - ni kommer inte att ångra er.

Senast redigerat 2013-03-02 02:30
  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-04 10:38
Ursprungligen av mac+:

?Nu blir mitt stillasittande liv ännu lugnare. Jag har precis varit på stan och ätit gott, kommit hem och sitter och jäser ihop med min 128GB padda som också har ätit upp sig. iPaddan har ätit 45.9GB och känner sig behagligt belåten. Det kändes helt rätt när jag gjorde min efterlängtade beställning på AppStore och efter ett par dagar framför denna fantastiska maskin från Apple kan jag inte annat är att rekommendera ett köp till en iPad med en sådan underbar skärm, med sin snabbhet och lightning-kontakt som bara är att trycka i. Öppna plånboken och slå till, - ni kommer inte att ångra er.

?Lika bra att svara sig själv. Vet egentligen inte varför. Det kanske beror på att det blivIt så poPulärt med bokstAvs sjukDomar. På senare tid har jag blivit varse om att jag drabbats av en sådan. Den uppmärksamma läsaren har redan sett det i min text, men för er andra så drabbades jag december 2010. Det sammanfaller väldigt väl med en leverans som inföll då. Diagnosen lyder I P A D och det bara fortsätter. Min nyligen 4:e leverans är ett riktigt monster som ständigt äter något som kallas GB. Nu har den ätit 73.6 st sådana och det är inte glassen för den får jag ha ifred än så länge. Däremot så äter den kraftigt utav de 24 timmarna som jag får varje morgon och nu börjar de ta slut.

1
Bevaka tråden