Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Woz oroar sig för Apple

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Steve Wozniak oroar sig för att Apple håller på att förlora sin coolhetsfaktor och funderar på om inte företaget måste öppna upp sitt ekosystem för andra.

Läs hela artikeln här

Kan för övrigt tipsa om Adweeks genomgång av reklamkampanjen "I'm a Mac and I'm a PC". Filmerna finns att se där också.

Han är vettig han Woz.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 16:37

Såg syrrans HTC-lur från c:a 2 år sedan. Helvete vilken sunkig skitlur. Jag förstår inte hur någon kunde välja den "modellen" framför en iPhone 3GS. Det är som natt och dag.

Har dock på senaste tiden sett tjejens HTC-lur från 2012 och det är en helt annan ballpark. Är den bättre än en iPhone 5 / iOS 6? Osäker, det är annorlunda - men det är inte en "sorglig" produkt likt vad Android var för bara ett par år sedan.

Apple har helt klart en tuff framtid framför sig sett till vilken konkurrens som finns. På datorsidan är Windows fortfarande WIndows med på ultra portable-fronten är Android mycket vassa.

Ursprungligen av keptang:

Han är vettig han Woz.

Well, jag vet inte det jag:

Ursprungligen av Adrian B:

Well, jag vet inte det jag:

Genialt!

"..it was years ago...some wild eyed guy was blurting out questions at a Shoreline Amphitheater concert and he asked if I went to the urinal on my Segway. What would you say? I answered "yes." Always say "yes" when someone is excited with a weird or impossible question. Then this guy asked how I did it. I was stalling to think of some funny reply when he asked if I stood on it backwards and held the handlebar so I said "yes" again. Then I went into the urinal and set up the photo with friends. I posted it myself on urinal.net. Later that night I showed the photo to a friend and told him how I turned the Segway backwards because of splash from the Segway stick. I then rubbed the stick and commented that it was still a bit sticky and asked him to rub it too but he would have nothing to do with that. It was a fun evening!" / Woz

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 18:20

Ha ha, Woz är kung

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 19:22

Nu när man talar om Woz, har han gjort något efter sin tid på Apple?

Ursprungligen av Erik.dv:

Nu när man talar om Woz, har han gjort något efter sin tid på Apple?

Står väl ganska tydligt i artikeln:

"Själv lämnade han företaget redan 1985, enligt sin webbplats. Han är för närvarande vetenskaplig ledare vid Fusion-io, som arbetar med datalagring."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-21 20:43
Ursprungligen av Erik.dv:

Nu när man talar om Woz, har han gjort något efter sin tid på Apple?

Han har undervisat på universitet, stöttat entreprenörer med mera. http://www.woz.org/about

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-21 22:10

Woz är en trött gammal gubbe. Tycker mest han bashar Apple. Bitter?

Ursprungligen av MatsOlov:

Woz är en trött gammal gubbe. Tycker mest han bashar Apple. Bitter?

Hur kan du tyda det han säger till att vara en trött gammal gubbe som bashar Apple?

"Apple Inc. has kept its power to determine the course of consumer electronics even as it faces tougher competition in mobile phones and tablets, said Steve Wozniak."

"Companies such as Amazon.com Inc. and Google Inc. “all have great ideas, but sometimes you need a critical mass of loyal users that will instantly buy and go this direction,” Wozniak said in an interview at Bloomberg’s Berlin office this week.
“Apple is really good at setting a standard with a new device. Apple still has its halo in that regard.”

osv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 07:47
Ursprungligen av MatsOlov:

Woz är en trött gammal gubbe. Tycker mest han bashar Apple. Bitter?

Det håller jag inte alls med om, tvärtom tror jag verkligen att han älskar Apple och deras produkter. Att han ibland är på och vill att Apple ska "rycka upp sig" handlar om hans intresse för att Apple ska fortsätta vara ledande. Sen är Woz väldigt intresserad av teknik och han har väl råd att köpa nya prylar hela tiden och testa dessa och därmed se hur även andra göra saker som är bra.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-22 07:54

Jag vill minnas att jag sett ett gammalt reportage om honom, i vilket det påstods att han inte ägde en endaste Apple-produkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 07:59
Ursprungligen av filuren:

Jag vill minnas att jag sett ett gammalt reportage om honom, i vilket det påstods att han inte ägde en endaste Apple-produkt.

Då måste reportern ha varit hög som ett hus, det räcker med en enkel sökning på Google så ser man att är flitig användare. Jag vill även minnas att han köade för iPad när 99mac genom Björnströms försorg bevakade lanseringen i LA.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-22 08:40

Woz var tyst länge efter han lämnat Apple, men efter Jobs återkomst och att Apple började få snurr på maskineriet så återkom han med kritiska åsikter och några rent dumma påståenden. Efter Jobs bortgång har han blivit mildare i tonen.

Det räcker med enkel sökning på google för att hitta artiklar där han är riktigt kritisk mot Apple.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-22 09:30
Ursprungligen av MatsOlov:

Woz var tyst länge efter han lämnat Apple, men efter Jobs återkomst och att Apple började få snurr på maskineriet så återkom han med kritiska åsikter och några rent dumma påståenden. Efter Jobs bortgång har han blivit mildare i tonen.

Det räcker med enkel sökning på google för att hitta artiklar där han är riktigt kritisk mot Apple.

Han har också försvarat Apple.
Lyssna 0.40s in i klippet.

Samt att han verkligen tyckte på Jobs

Och det är inte så konstigt att han kommer med kritik när han inte är överens med hur "hans" företag drivs.

Ok, så man får inte kritisera eller ha synpunkter, då är det fel.

Ursprungligen av lappen71:

Han har också försvarat Apple.
Lyssna 0.40s in i klippet.

Samt att han verkligen tyckte på Jobs

Och det är inte så konstigt att han kommer med kritik när han inte är överens med hur "hans" företag drivs.

Han lämnade ju Apple 1985 om jag inte minns helt fel. Det är ju 28 år sen så även om han var med från 1976/77 till 1985 så har ju enormt mycket hänt sedan dess. Kanske har även grundare till bolag ett bäst-före-datum då deras åsikter faktiskt bär någon form av vikt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-22 11:48
Ursprungligen av Joacim Melin:

Han lämnade ju Apple 1985 om jag inte minns helt fel. Det är ju 28 år sen så även om han var med från 1976/77 till 1985 så har ju enormt mycket hänt sedan dess. Kanske har även grundare till bolag ett bäst-före-datum då deras åsikter faktiskt bär någon form av vikt.

Jag tror inte att dom uttalanden,som kan ses som kritik mot Apple av Woz,är menat att skada Apple.
Om jag hade varit delaktig att skapa ett av världens största företag skulle jag också ha svårt att inte ha en åsikt.

Ursprungligen av lappen71:

Jag tror inte att dom uttalanden,som kan ses som kritik mot Apple av Woz,är menat att skada Apple.
Om jag hade varit delaktig att skapa ett av världens största företag skulle jag också ha svårt att inte ha en åsikt.

Tja, jag vet inte. Han gillar ju att synas och han har ju sagt upp sig en gång i tiden. Att leva på gamla meriter brukar det ju heta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-22 14:11
Ursprungligen av Joacim Melin:

Tja, jag vet inte. Han gillar ju att synas och han har ju sagt upp sig en gång i tiden. Att leva på gamla meriter brukar det ju heta.

Samtidigt har han ju rätt bra koll och kunskap så det han säger är ju många gånger intressant och det ligger en poäng i det. Jämför med alla snickesnackare på nätet som inte ens har några meriter att leva på, då tar jag hellre del av Woz tankar

1
Bevaka tråden