Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rätt ffmpeg-kodek för att konvertera MKV för Apple-TV

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Försöker hitta rätt terminalkommando för att med ffmpeg koda om en MKV (Matroska)-film till något som går att spela på en Apple-TV.
MKV-filen är i H264 med AC3-ljud vilket i sig går att spela på ATV men inte i MKV-containern.

Information från ffmpeg följer:

Citat:

Input #0, matroska,webm, from 'Testfilm-h264-AC3.mkv':
Metadata:
creation_time : 2012-12-18 20:05:34
Duration: 00:21:39.97, start: 0.000000, bitrate: 4479 kb/s
Stream #0:0(eng): Video: h264 (High), yuv420p, 1280x718 [SAR 1:1 DAR 640:359], 23.98 fps, 23.98 tbr, 1k tbn, 2k tbc (default)
Stream #0:1(eng): Audio: ac3, 48000 Hz, 5.1(side), fltp, 384 kb/s (default)
Metadata:
title : CC

Försökte med den enklaste formen
ffmpeg -i Testfilm-h264-AC3.mkv Testfilm-omkodad.mp4

Fick då följande felmeddelande:

Citat:

The encoder 'aac' is experimental but experimental codecs are not enabled, add '-strict -2' if you want to use it.

  • Medlem
  • 2013-02-21 21:42

Med Perian* installerad borde du kunna spara om filmen i QuickTime 7 till en mov-fil. Den ska väl funka i ATV? Tyvärr har jag varken en mkv-fil eller ATV att testa med.

*http://perian.org/

Ursprungligen av alix:

Med Perian* installerad borde du kunna spara om filmen i QuickTime 7 till en mov-fil. Den ska väl funka i ATV? Tyvärr har jag varken en mkv-fil eller ATV att testa med.

*http://perian.org/

Dock så har utvecklarna bakom Perian tagit ned skylten och stängt ned utveckligen av Perian

  • Medlem
  • 2013-02-21 22:56
Ursprungligen av vicotnic:

Dock så har utvecklarna bakom Perian tagit ned skylten och stängt ned utveckligen av Perian

Jo, det vet jag, men det funkar fortfarande, även så i 10.8. Codecarna och containrarna består ett tag till. Frågan är snarare hur länge QuickTime 7 erbjuds. Det kan vara borta i nästa OS.

Vad är det som är så speciellt med QuickTime 7 då?

  • Medlem
  • 2013-02-21 23:11
Ursprungligen av vicotnic:

Vad är det som är så speciellt med QuickTime 7 då?

Mest att man kan lägga till "Pro" efter namnet, med en billig licensnyckel. Då blir det andra bullar!

Ursprungligen av alix:

Mest att man kan lägga till "Pro" efter namnet, med en billig licensnyckel. Då blir det andra bullar!

Vilken sorts bullar då?

  • Medlem
  • 2013-02-21 23:29

Oj, det kan användas till massor. Läs mer här: http://www.apple.com/quicktime/extending/. Det finns en fyllig pdf längre ned. Se också flikarna Components och Additional Resources.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-22 07:03

Annars kan jag varmt rekommendera iFlicks om du vill göra det enkelt för dig. Finns i Mac App Store.

Jag är ute efter att köra det via terminalen. Jag hittade att det skulle funka med
ffmpeg -i Inputfile.mkv -vcodec copy -acodec copy Outputfile.mp4
Detta eftersom videokodningen är h264 och ljudkodningen är ac3 på mkv-filmen och de kan båda spelas av ATV. Bara byte av container alltså!

Tyvärr var antagligen mkv-filen korrupt för jag fick "Read error at...". Filmen går att spela i VLC så det är nog en bugg eller liknande i ffmpeg.

  • Medlem
  • 2013-02-22 10:37

Min tv kan inte läsa mov-filer. Jag hade lagt ihop två xvid-filer i QT 7 Pro och då får man sen sådan fil. Att spara om i MPEG Streamclip till avi ska gå, men inte i praktiken (den vill spara som divx). Så jag chansade och bytte helt enkelt filändelse direkt i Finder till avi. Det funkade i tv:n! Finder läser filmen som Quick Time-film, dock. Så: Du kan ju chansa som jag gjorde, fast gå från mkv till mp4...

Tveksamt till om det funkar. MKV (Matroska) verkar vara ett ganska komplext filformat. Skall prova när jag kommer hem.

1
Bevaka tråden