Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Capsule kopplar tillfälligt ner nätverket

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-18 12:10

Mitt nätverk har nyligen börjat med ett tråkigt beteende. Då och då försvinner nätverket ca 5 sekunder. Solfjädern i datorn blir grå. Ibland måste jag välja nätverket på nytt i listan av wifi-nätverk. När det funkar är mottagningen full.

Samma fenomen uppträder på två olika MacBook (samtidigt om båda är igång, men även när bara den ena är uppkopplad på nätverket) men verkar inte uppträda på iphones och ipads som finns i hemmet.

Jag har inte samma problem med datorerna när de är uppkopplade på andra nätverk via wifi.

Problemet kan ha börjat samtidigt som jag uppdaterade mjukvaran i Timecapsule ganska nyligen (7.6.3).

Den gröna lampan på Timecapsule är grön även när datorerna tappar kontakt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-18 22:14

Tappar de kontakt samtidigt, eller helt olika tidpunkter?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-19 17:00

Jag tror att det handlade om en IP krock. Datorerna eller/och en ny TV i hemmet hade råkat få samma IP nummer. Ändrade IP nummer på datorerna och nu funkar det. Hoppas bara inte dom tilldelas samma nummer igen så att problemen återkommer...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-20 22:07

Kör du DHCP eller fasta IPnummer? Det är ju en konfigureringsfråga, att aldrig använda IPnummer inom DHCP-scoopet för fasta adresser.

Vad har datorn för IP-nummer?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-21 09:50

10.0.1.7 på datorn jag sitter vid nu DHCP har jag utom på den andra datorn som jag manuellt satte till ett högre nummer. Tror det blev 10.0.1.85
TV:n (LG) som jag tror är det som spökat har 10.0.1.10. Kan inte hitta någon inställning i TV:n för DHCP eller manuellt.

DHCP-scoopet är det "DHCP-intervall" som i min router står 10.0.1.2-10.0.1.200.

Anledningen till att jag tror det är TV:n som har orsakat det är att den ibland hoppat över till mitt Gästnätverk som har en helt annan ip-nummerserie som börjar på 172. Det konstiga är att den gör det utan att ha nätverkets lösen... Nu vill jag ju ha det på mitt vanliga nätverk annars pratar inte iPhonen med tv:n då dom måste vara på samma nätverk.

Krångligt det här.

Ursprungligen av andder:

10.0.1.7 på datorn jag sitter vid nu DHCP har jag utom på den andra datorn som jag manuellt satte till ett högre nummer. Tror det blev 10.0.1.85
TV:n (LG) som jag tror är det som spökat har 10.0.1.10. Kan inte hitta någon inställning i TV:n för DHCP eller manuellt.

DHCP-scoopet är det "DHCP-intervall" som i min router står 10.0.1.2-10.0.1.200.

Anledningen till att jag tror det är TV:n som har orsakat det är att den ibland hoppat över till mitt Gästnätverk som har en helt annan ip-nummerserie som börjar på 172. Det konstiga är att den gör det utan att ha nätverkets lösen... Nu vill jag ju ha det på mitt vanliga nätverk annars pratar inte iPhonen med tv:n då dom måste vara på samma nätverk.

Krångligt det här.

Det normala för ett gästnätverk är väl att man inte har något lösen?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2013-02-21 10:54

Det har iaf mitt. Jag tycker att alla nätverk bör ha lösen.

1
Bevaka tråden