Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern Wi-Fi-antenn för utomhusbruk?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-18 13:13

Någon som kan rekommendera en bra extern Wi-Fi antenn som kan placeras utomhus? Har en MacBook 13".

Senast redigerat 2013-02-18 13:40
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-18 15:56
Ursprungligen av benbjo:

Någon som kan rekommendera en bra extern Wi-Fi antenn som kan placeras utomhus? Har en MacBook 13".

http://uk.tp-link.com/products/?categoryid=21...
http://uk.tp-link.com/products/?categoryid=24...

Ursprungligen av benbjo:

Någon som kan rekommendera en bra extern Wi-Fi antenn som kan placeras utomhus? Har en MacBook 13".

Lite svårt att rekommendera något när du inte skriver om du har någon befintlig accesspunkt som du tänkte koppla in antennen i eller om du behöver en accesspunkt för utomhusbruk.

De i första länken som frazze postade är inte rundstrålande utan är till för att bygga länkar alt täcka ett begränsat område. Den andra länken så finns det accesspunkter med stöd för extern antenn och då passar någon av antennerna på den sidan till dem.

Om du behöver accesspunkt så skulle jag rekommendera en Bullet från Ubiquiti tillsammans med en sån här antenn. Fördelen med en Bullet är att man monterar den direkt på antennen vilket gör att man inte får några förluster i antennkabeln.
Har själv en sådan lösning monterad på skorstenen för att få utomhusaccess plus för att länka till en granne. Täckningen med en iPhone 5 är ett par hundra meter vid fri sikt.

Vad du exakt behöver är svårt att säga om du inte beskriver dina behov bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-19 20:27

Passar på att tacka både dig och frazze för svaren.
Vi bor på vår båt och är för tillfället på Azorerna. Jag har en extern antenn, Realtek WLAN Client Utility för vår internetuppkoppling. Kopplar upp till marinans Wi-Fi, oftast utan problem. Men ibland när antennen är inkopplade (via USB) så bryts uppkopplingen efter ett kort tag. Tar jag ut USB anslutningen och sätter in den igen så funkar det ibland bra, men ofta bryts uppkopplingen igen. Det händer inte alltid men på sista tiden alltför ofta. Därför tänkte jag skaffa en ersättningsantenn med bra räckvidd. Det är tydligen inte så svårt att få tag på en antenn för PC, men betydligt svårare till Mac.
Har också en liten PC och på den funkar antennen utan problem.
Bengt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-20 22:17

Det är ingen skillnad på antenn för PC eller Mac.
Är det verkligen antenn du menar?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-20 22:38

Det är tydligen är mjukvara, men det säger inget om hårdvaran som du använder. Varför duger inte den inbyggda AirPort (wifi/wlan) som redan finns inbyggd i din MacBook? Har du läst http://easymactips.blogspot.se/1990/11/realtek-quits.html?

Jag har köpt riktantenner på Davido och Trådlöst. Om man vet vart basstationen står är en Yagi-antenn suverän. Annars är en rundstrålande det som gäller.

Om du har segelbåt är ett alternativ att skicka upp en Ubiquiti i klientläge i masten. Matning sköter man via PoE så det räcker med en kabel till enheten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-22 21:39
Ursprungligen av frazze:

Det är tydligen är mjukvara, men det säger inget om hårdvaran som du använder. Varför duger inte den inbyggda AirPort (wifi/wlan) som redan finns inbyggd i din MacBook? Har du läst http://easymactips.blogspot.se/1990/11/realtek-quits.html?

Tack för tipset. Jag har provat det men det hjälper inte. Problemet finns kvar.
Ibland klarar den inbyggda AirPorten inte av att koppla upp. Speciellt inte när jag har datorn inne i båten och det är långt till en accesspunkt. Då behövs en extern antenn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-22 21:43
Ursprungligen av suddgummi:

Jag har köpt riktantenner på Davido och Trådlöst. Om man vet vart basstationen står är en Yagi-antenn suverän. Annars är en rundstrålande det som gäller.

Om du har segelbåt är ett alternativ att skicka upp en Ubiquiti i klientläge i masten. Matning sköter man via PoE så det räcker med en kabel till enheten.

Jo, det är en segelbåt jag har. Kollade snabbt på deras hemsida. Skall läsa på lite mer. Priset var ju ok. Tack för tipset.

1
Bevaka tråden