Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lägga iTunes bibliotek på en NAS

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag måste reda ut detta en gång för alla.

Vad jag förstår så kan jag inte lägga mitt iTunes-bibliotek på min Synology DS413j och dela det med mina andra Mac:ar. Med det menar jag att samtliga burkar använder samma bibliotek.

Går detta att lösa på något vis?

Då jag sysslar en del med musik så vill jag gärna att jag kommer åt låtarna (ljudfilerna) från både min MacBook Pro (2010) och min Pro. Fungerar bra med hemmadelning för att lyssna på musiken men jag vill att samtliga burkar ska ha åtkomst till filerna som sagt, och då gärna i iTunes.

Finns det kanske något som är bättre ämnat för mig än iTunes? Har f.ö ML 10.8.2 och den senaste varianten av iTunes på båda burkarna.

Varför kan du inte lägga det på ditt NAS och sen bara länka in det i iTunes på dina datorer?
Enda kruxet du får syssla med är att dra in ny musik till respektive iTunes när du lägger in det på NASen, men det är ju rätt enkelt, drag'n'drop bara.

Annars är det som du säger, hemmadelning eller liknande, inte alls lika flexibelt.

Ursprungligen av keptang:

Varför kan du inte lägga det på ditt NAS och sen bara länka in det i iTunes på dina datorer?
Enda kruxet du får syssla med är att dra in ny musik till respektive iTunes när du lägger in det på NASen, men det är ju rätt enkelt, drag'n'drop bara.

Annars är det som du säger, hemmadelning eller liknande, inte alls lika flexibelt.

Du menar att jag ställer in i iTunes att biblioteket ligger på NAS:en? Det har jag testat, den verkar alltid trilla bort av någon anledning(?).

Drag n' drop skulle funka, problemet är scenariot; jag lägger lägger in en ny låt på min NAS och den dyker upp i biblioteket på den dator jag använder. Detta kommer jag dock inte att komma ihåg att göra på den andra datorn och jag kommer inte heller minnas vilken av dem som jag lade till senast (kanske löses av sig själv med sortering i Finder?).

Kanske man kan scripta det?

Jag skulle inte flyttat själva biblioteket, bara mediafilerna (förutsätter att du har filerna fint taggade såklart).
Sorterar du på datum t.ex. så är det inte så svårt att komma ihåg.

Någon AppleScript-guru skulle nog kunna klura ut att automatisera det, jag är inte det.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2013-02-21 10:13
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du menar att jag ställer in i iTunes att biblioteket ligger på NAS:en? Det har jag testat, den verkar alltid trilla bort av någon anledning(?).

Det där känner jag igen...jag har mina filer liggande på en Synology DS212J och själva iTunes-biblioteket på min iMac och jag har märkt att iTunes blir förvirrat och byter bibliotek om NAS:en inte riktigt "är vaken" när jag lägger till musik eller laddar ner appar så jag har börjat med att gå till NAS:en med Finder och se till att den "vaknar" innan jag gör något...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-21 10:35

Jag tror det bästa alternativet är att göra som keptang säger, att ha mediafilerna på NAS'en men att ha ett lokalt bibliotek på var enskild dator. Skulle själva biblioteket ligga på NAS'en så tror jag inte att du kan ha det öppet på flera datorer samtidigt.

Ursprungligen av lasselu:

Det där känner jag igen...jag har mina filer liggande på en Synology DS212J och själva iTunes-biblioteket på min iMac och jag har märkt att iTunes blir förvirrat och byter bibliotek om NAS:en inte riktigt "är vaken" när jag lägger till musik eller laddar ner appar så jag har börjat med att gå till NAS:en med Finder och se till att den "vaknar" innan jag gör något...

Det har jag inga som helst problem med. Skulle NAS'en inte vara vaken när jag begär åtkomst till en mediafil i iTunes så väcks den, samma sak vid uppstart av iTunes.

Ursprungligen av zinned:

Det har jag inga som helst problem med. Skulle NAS'en inte vara vaken när jag begär åtkomst till en mediafil i iTunes så väcks den, samma sak vid uppstart av iTunes.

Samma här, har alla mediafiler på NAS, har inga problem med detta.

Anledningen att jag har mitt media på NAS är inte för att jag har flera maskiner med iTunes, men andra saker som har tillgång till samma bibliotek, Plex osv..

Håller med om att det är ett bra alternativ. Kruxet är bara att man måste dra och släppa filen för att få in den i iTunes.

Tror jag får ta mig en stund någon dag och leta reda på/göra ett Apple Script.

Ursprungligen av lasselu:

Det där känner jag igen...jag har mina filer liggande på en Synology DS212J och själva iTunes-biblioteket på min iMac och jag har märkt att iTunes blir förvirrat och byter bibliotek om NAS:en inte riktigt "är vaken" när jag lägger till musik eller laddar ner appar så jag har börjat med att gå till NAS:en med Finder och se till att den "vaknar" innan jag gör något...

Även jag har kört mina mediafiler på en NAS och upplevt exakt samma problem med att iTunes blir förvirrat och byter tillbaka var alla mediafiler skall lagras. Det var så irriterande att jag nu kör via TB istället. Så detta är inget jag rekommenderar!

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-21 13:46

Varför inte köra Logitech Media Server:

http://en.wikipedia.org/wiki/Logitech_Media_S...

Ursprungligen av jas:

Varför inte köra Logitech Media Server:

http://en.wikipedia.org/wiki/Logitech_Media_S...

Nu läste du nog inte riktigt, då kan man lika gärna köra hemmadelning.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-21 15:41
Ursprungligen av keptang:

Nu läste du nog inte riktigt, då kan man lika gärna köra hemmadelning.

Tänkte man kör Logitech Media Server på NAS:en och då även kan manipulera filerna där de ligger.

Ursprungligen av jas:

Tänkte man kör Logitech Media Server på NAS:en och då även kan manipulera filerna där de ligger.

Kan man då t.ex göra en drag n' drop från LMS till t.ex skrivbordet?

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-21 18:22
Ursprungligen av barbapappa_86:

Kan man då t.ex göra en drag n' drop från LMS till t.ex skrivbordet?

Har ej testat, men varför inte?

Kostar inte mycket pröva, annars så finns det gott om kunnigt folk på div forum för LMS/Slim Server.

1
Bevaka tråden