Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Användare får inte korrekt åtkomst över nätverket

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Det är så att jag har 3st användare i mitt nätverk.
Jag har skapat konto till en mapp som delas ut i nätverket.

Allt fungerar frid och fröjd fram tills te.x användare skrivare skapar ett nytt dokument då kommer inte dom andra två användarna åt dokumentet dvs dom saknar behörighet.

Varför blir det så här?
Dom andra användarna kommer åt alla filer men inte nyskapade filer.

Så är det även fall om användaren Snurre skapar ett dokument då saknar Skrivare behörighet till dokumentet.
Hur ändrar jag detta?

Edit:
Om jag klickar på filen och väljer att te.x snurre skall ha åtkomst till den så kommer jag in i filen.
Men det orkar man ju inte göra varje gång en ny användare skapar en fil.

Senast redigerat 2013-02-19 15:09
Ursprungligen av CalBy:

...väljer att te.x snurre skall ha åtkomst till den så kommer jag in i filen...

Och "jag" i det fallet är alltså Snurre?

Vilket operativsystem på datorn som delar ut mappen?
Vilka operativsystem på datorerna som ansluter till mappen?
Hur är mappen utdelad?
Vilka användarbehörigheter finns det på den mappen?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och "jag" i det fallet är alltså Snurre?

Vilket operativsystem på datorn som delar ut mappen?
Vilka operativsystem på datorerna som ansluter till mappen?
Hur är mappen utdelad?
Vilka användarbehörigheter finns det på den mappen?

Hej,
Ja, Snurre är "Jag".

Serven som mappen ligger på är Mac OS X server.
Datorerna som ansluter är Mac OS samt Windows 7.

Mappen är utdelad genom Mac OS x server.

Edit:
Bilder på inställningar

Ingen som vet?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-19 21:34

Gör en eller fler grupper. Lägg användarna i dessa grupper och låt behörigheter styras till grupperna istället för användarna.

Ursprungligen av filuren:

Gör en eller fler grupper. Lägg användarna i dessa grupper och låt behörigheter styras till grupperna istället för användarna.

Tack, skall testa det direkt imorgon.

Klicka på "snurre" (högst upp i serverappen, under "server" och välj "Storage" och leta upp den utdelade mappen. Klicka på kugghjulet, välj "Edit permissions" och se till att gruppen som användarna tillhör har read/write-rättigheter. Klicka sedan på "Propagate persmissions och bocka i alla rutor och tryck ok.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-20 11:38
Ursprungligen av Mattias A:

Klicka på "snurre" (högst upp i serverappen, under "server" och välj "Storage" och leta upp den utdelade mappen. Klicka på kugghjulet, välj "Edit permissions" och se till att gruppen som användarna tillhör har read/write-rättigheter. Klicka sedan på "Propagate persmissions och bocka i alla rutor och tryck ok.

"Propagate persmissions" är väl samma sak som att pressa ner ett arv på filerna? Om TS då i steg ett har skapat mappen som han sedan delade ut och därefter skapades filen som de övriga användarna sedan inte har behörighet till. Det du beskriver löser säkert problemet men det är ju en brandsläckning. Jag skulle inte vara förvånad om det uppkommer igen efter att användaren har skapat en ny fil.

Ursprungligen av Mattias A:

Klicka på "snurre" (högst upp i serverappen, under "server" och välj "Storage" och leta upp den utdelade mappen. Klicka på kugghjulet, välj "Edit permissions" och se till att gruppen som användarna tillhör har read/write-rättigheter. Klicka sedan på "Propagate persmissions och bocka i alla rutor och tryck ok.

Det där fungerade på filer som redan fanns och inte på nya filer.

Det jag fick göra var att en grupp fick rättigheter till mappen, dock så stötte jag på ett till problem där att då nådde inte gruppen mappen.
Det löste jag åter igen genom att dela ut hela den externa hårddisken och sedan radera rättigheterna för alla andra mapparna.

Struligt ja, men det fungerade.

Ursprungligen av CalBy:

Hej,
Det är så att jag har 3st användare i mitt nätverk.
Jag har skapat konto till en mapp som delas ut i nätverket.

Allt fungerar frid och fröjd fram tills te.x användare skrivare skapar ett nytt dokument då kommer inte dom andra två användarna åt dokumentet dvs dom saknar behörighet.

Varför blir det så här?
Dom andra användarna kommer åt alla filer men inte nyskapade filer.

Så är det även fall om användaren Snurre skapar ett dokument då saknar Skrivare behörighet till dokumentet.
Hur ändrar jag detta?

Edit:
Om jag klickar på filen och väljer att te.x snurre skall ha åtkomst till den så kommer jag in i filen.
Men det orkar man ju inte göra varje gång en ny användare skapar en fil.

edit: Ser nu på din skärmavbild att du satt "No Access" på Staff (vilket är allas primära grupp). Ändrar du det så kommer saker att börja fungera och du kan antagligen skippa det jag skrev nedan (som även det hade avhjälp problemet förvisso)

Det har med hur *NIX-system sätter behörighet på nyskapade filer att göra i kombination med hur du satt upp behörigheterna för mappen. Som default i OS X har standardanvändare primära gruppen "staff" och nya filer skapas alltså med den gruppen som "gruppägare". Har du däremot inte gett gruppaccess i filbehörigheterna kommer inte andra användare i staff att få access till filen.

Om du öppnar terminalen och kör:

cd /path/to/shared/dir
ls -l

Så kan du se respektive fils ägare, grupptillhörighet och filrättigheter. Om du sätter behörigheterna på alla mappar i strukturen och sedan lägger till group-bit på alla kataloger kommer alla nya filer att skapas med den grupp som äger mappen, förslagsvis då staff som alla nyskapade användare i OS X ligger med i (rätta mig om jag har fel här!).

I terminalen kan du köra följande för att korrigera detta:

sudo chown -R ditt_username:staff /path/to/shared/dir
sudo chmod -R 770 /path/to/shared/dir (Förutsatt att alla användare i gruppen "staff" ska kunna läsa, skriva och exekvera filerna, övriga har ingen behörighet alls. För mer info om alternativa behörigheter se en.wikipedia.org/wiki/chmod)
sudo chmod -R g+s /path/to/shared/dir (sätter group bit så alla nya filer får gruppen "staff", oavsett primär grupp för användaren som skapar)
1
Bevaka tråden