Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

behöver hjälp att välja en ny macbook pro

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag behöver köpa en ny macbook pro då min gamla från 2009 håller på falla isär.

Jag, student och egenföretagare (rabatt/avdrag) funderar mellan dessa:

http://www.blocket.se/stockholm/Supermaxad_Ma...

eller bara köpa en 13" från Apple.

Det jag kommer använda den för är grafisk produktion främst. Vad är anledningen att mindre hdd på de nya retina-datorerna?
Något mer ni behöver veta som jag glömt säga?

Senast redigerat 2013-02-17 21:46
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-17 21:41

Byt gärna ämnesraden i tråden, "Svårt att välja" säger inte så mycket.

Jag skulle köpt en ny alla gånger. Som företagare kan du köpa datorn med 25% avdrag om du köper den på företaget, som student med 10% avdrag om du handlar via Mecenat.se.

Varför nyare modeller har mindre hårddisk är för att dom har en SSD istället för HDD, vilket är väldigt mycket snabbare. Den nyaste MBP 13" utan retina-skärm och SSD kostar 9995 med 10% studentrabatt så du tjänar inget att köpa den 2 år gamla datorn på blocket. Den nya MBP 13" med retina-skärm och SSD kostar 12268 med 10% studentrabatt och du får en GRYM dator, men du kan inte uppgradera RAM-minnet i efterhand på den senare.

Ursprungligen av filipnils:

Som företagare kan du köpa datorn med 25% avdrag om du köper den på företaget, som student med 10% avdrag om du handlar via Mecenat.se.

Och som både student och företagare så kan man använda båda avdragen.

Ursprungligen av filipnils:

Jag skulle köpt en ny alla gånger. Som företagare kan du köpa datorn med 25% avdrag om du köper den på företaget, som student med 10% avdrag om du handlar via Mecenat.se.

Varför nyare modeller har mindre hårddisk är för att dom har en SSD istället för HDD, vilket är väldigt mycket snabbare. Den nyaste MBP 13" utan retina-skärm och SSD kostar 9995 med 10% studentrabatt så du tjänar inget att köpa den 2 år gamla datorn på blocket. Den nya MBP 13" med retina-skärm och SSD kostar 12268 med 10% studentrabatt och du får en GRYM dator, men du kan inte uppgradera RAM-minnet i efterhand på den senare.

Förutom att retinan laggar som fan på vissa hemsidor som facebook och aftonbladet....det är faktiskt helt oacceptabelt. Lägger man 20k på en dator SKA den inte lagga när den utför så enkla uppgifter. Hade jag köpt en 15-retina i somras hade jag varit brutalt besviken på det här. Nu väntar jag istället. Apple borde faktiskt skämmas över det här.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Förutom att retinan laggar som fan på vissa hemsidor som facebook och aftonbladet....det är faktiskt helt oacceptabelt. Lägger man 20k på en dator SKA den inte lagga när den utför så enkla uppgifter. Hade jag köpt en 15-retina i somras hade jag varit brutalt besviken på det här. Nu väntar jag istället. Apple borde faktiskt skämmas över det här.

Ok, jag har faktiskt inte testat nya Retina MBP själv, tycker att det är lite väl hypat. Har original MBP ist så man kan uppgradera RAM och SSD, samt använda ethernet utan förlängning. Oavsett så rekommenderar jag en ny (icke-retina) framför den på blocket för 9000kr.

Vet du om det är både 15" och 13" som laggar? rMBP 13" har en rätt klen processor och dessutom inget dedikerat grafikkort om jag inte minns fel.

Ursprungligen av filipnils:

Ok, jag har faktiskt inte testat nya Retina MBP själv, tycker att det är lite väl hypat. Har original MBP ist så man kan uppgradera RAM och SSD, samt använda ethernet utan förlängning. Oavsett så rekommenderar jag en ny (icke-retina) framför den på blocket för 9000kr.

Vet du om det är både 15" och 13" som laggar? rMBP 13" har en rätt klen processor och dessutom inget dedikerat grafikkort om jag inte minns fel.

Tack för svaren.
Vad bör man köpa, är inkörd på en 13" som det nog blir. Men ja tänker på antal GB och ram, 8GB ram räcker för grafikgöra?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Förutom att retinan laggar som fan på vissa hemsidor som facebook och aftonbladet....det är faktiskt helt oacceptabelt. Lägger man 20k på en dator SKA den inte lagga när den utför så enkla uppgifter. Hade jag köpt en 15-retina i somras hade jag varit brutalt besviken på det här. Nu väntar jag istället. Apple borde faktiskt skämmas över det här.

Nu har ju alla olika preferensramar, men att MBPr 15 skulle lagga som fan på vissa sidor har jag inte märkt. Hur trettontummaren är vet jag inte, men kan tänka mig att den klenare hårdvaran får kämpa mer.

Med det sagt, testa både med och utan retinaskärm i en butik och avgör sedan själv. Personligen ångrar jag inte mitt val för en sekund och skulle aldrig välja icke retina modellerna framför någon av retina modellerna. För mig uppväger fördelarna vida nackdelarna, men hur du värderar det vet du nog bara själv och först efter du testat.

1
Bevaka tråden