Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro, fördröjning tills tangentbord/trackpad går att använda?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Jag köpte min MacBook Pro för lite mindre än 2 veckor sen och jag har varit nöjd, men igår när jag satt vid den så märkte jag att om man inte använder trackpaden eller tangentbordet så kan man inte använda det igen på ca. 30 sekunder....
Tack i förväg

Senast redigerat 2013-02-19 14:40

Vad menar du?

Menar du att varje gång dina fingrar släpper kontakten med tangentbordet/trackpaden, så måste du vänta 30 sekunder innan du kan använda tangentbordet/trackpaden igen.

Lite "basinformation" kan vara bra att ha också...

Vilken Macbook Pro-modell är det?
Hur mycket minne har den?
Vilken version av OS X har den?

Uppstår problemet överallt i alla program, eller händer det bara i kombination med vissa program eller situationer?

Nej om jag t.ex. skriver ngt, sen t.ex. hämtar jag ett glas vatten, så sätter jag med vid datorn igen och så måste jag vänta :/

Svårt att förklara :/

Jag har 13 tums modellen (ej retina) med 500 gb hårddisk och 4 gb ram med os x mountain lion

Och ja, i alla program

Ursprungligen av japple98:

Svårt att förklara

Och då är det också svårt att hjälpa.

Hur lång tid måste du vara borta från datorn innan problemet uppstår? Testa gärna med att pausa i 1 minut, 2 minuter, 3 minuter, osv - för att se hur lång tid som krävs.

Har du många program igång när detta händer? Händer det även om du inte har några program alls igång?

Kan det vara så enkelt att datorn hinner gå ner i vila, och att det tar lite tid att väcka den?

Det tar ungefär 40-50 sekunder för att det ska hända, och det spelar ingen roll om jag har många program uppe det händer ändå :/ Nä jag tror inte att den hinner gå i vila, har kollat inställningarna och den borde inte det :/

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-19 21:41

Är skärmen nedsläckt då du kommer tillbaka med vattenglaset ditt?

Nej den är tänd...
Ska testa att ominstallera mountain lion :/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-21 07:42

Kör combouppdateringen först, lite lättare än en ominstallation.

Ursprungligen av kenjon:

Kör combouppdateringen först, lite lättare än en ominstallation.

När du skriver så ("combouppdateringen", bestämd form singular) så låter det som det är en enda sak, något slags universalknep som man tar till.

Men det finns ju faktiskt många olika combo-uppdateringar. Vilken man ska välja beror ju på vilket system man kör.

Och att döma av tidigare trådar, så är det väldigt många som inte har en aning om vad en combo-uppdatering är, så lite mer info än "kör combouppdateringen" är nog på sin plats.

Här är lite mer info till TS om combo-uppdateringar:
http://www.99mac.se/forum/p/2123872
http://www.99mac.se/forum/p/2140063

Senast redigerat 2013-02-21 13:15

Det är lugnt, omistallerade mountain lion och nu funkar det.....
Tack för hjälpen ändå

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-21 12:32

Jespers inlägg om Combouppdateringen ovan kanske skulle vara klistrad? Precis som han skriver är det många som inte vet vad det är.

1
Bevaka tråden