Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple så dyra i Sverige?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag handlade varor för ca 20.000kr när jag var i USA i somras, jag öppnade bara produkterna.
Kastade kartongerna och sedan skickar man kvittona via posten hem och för säkerhetsskull skannar in dom och mailar också.

Fungerar fint fint.
Bytte även ut min trasiga 4s för 99 USD mot en spritt ny på AppleStore i Orlando, FL.

Kan bli problem med en iMac, man kan iofs hänvisa till att man tog med den också.
Men en MBP tar man bara i handbagaget.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 19:31

Visst kan man göra så, men det är ju egentligen skattesmitning...

Alla företag tar ut så mycket de kan för sina produkter. På vissa marknader kan/vill folk betala mer än på andra. Det är inget konstigt alls.

Jag bor på Teneriffa och vi har 7% moms, vilket påverkar priset. Den nya iMac 27" 2,9 GHz kostar här 1.759 Euro (15.257 SEK). Den första leveransen kom i går.

Senast redigerat 2013-01-19 09:44
  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-02-04 15:15
Ursprungligen av CalBy:

Jag handlade varor för ca 20.000kr när jag var i USA i somras, jag öppnade bara produkterna.
Kastade kartongerna och sedan skickar man kvittona via posten hem och för säkerhetsskull skannar in dom och mailar också.

Fungerar fint fint.
Bytte även ut min trasiga 4s för 99 USD mot en spritt ny på AppleStore i Orlando, FL.

Kan bli problem med en iMac, man kan iofs hänvisa till att man tog med den också.
Men en MBP tar man bara i handbagaget.

Det gör det ju inte lagligare för det...

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2013-02-05 09:19
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jag är speciellt förvånad att det är billigare i Danmark, som har groteskt hög prisnivå annars. Norge också tror jag, men det är jag inte säker på. Men visst åker norrmän och danskar hit och handlar i rätt hög grad?

Som Dansk bosatt i Sverige i mer än 9 år så kan jag till vis del ge dig rätt, Danmark är riktigt dyrt. Men jag tycker dock att Sverige är dyrt när man pratar elektronik, vitvaror och til eksempel också husbyggen jämfört med Danmark. Jag tror på elektronik och vitvaror sidan så funkar konkurrencen i Sverige inte lika bra som i Danmark där massor med online butikker har pressat priserna. Dock tycker jag att på elektronik sidan så börjar Sverige komma i kap mens vitvaror enligt mig fortfarande är löjligt dyrt i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-06 11:58

Skillnaderna i pris mellan Sverige och EU ligger ju helt inom hur växelkursen SEK - EUR förändrats. Bara det senaste året har ju den förändrats med med än 10 %. Om kronan stärks gentemot Euron blir ju varorna här dyrare.

Alternativet hade ju varit för Apple att förändra priserna, om inte dag för dag, så i alla fall månad för månad. Nu gör ju inte Apple så utan man väljer ett pris och håller det tills nästa version av produkten lanseras. Då kommer ju förändringar i valutakurserna under den perioden göra att det relativa priset mellan olika valutor förändras. Apple har säkert hela avdelningar av ekonomer som sätter priser utifrån hur de tror att valutorna kommer att utvecklas under en produkts livscykel.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=sek+eur+

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 11:11
Ursprungligen av chuck:

Bara det senaste året har ju den förändrats med med än 10 %. Om kronan stärks gentemot Euron blir ju varorna här dyrare

Njae, tvärtom. starkare krona ger billigare varor fast är det inte us dollar som apple köper in ios/macos enheter i

http://www.wolframalpha.com/input/?i=sek+usd+

Tror inte apple spekulerar i valuta på det sättet, snarare att de har olika prissättningsstrategier för olika länder. Och i Sverige kör man inte priset som konkurrensmedel som det verkar.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2013-02-18 08:30
Ursprungligen av spaceas:

Njae, tvärtom. starkare krona ger billigare varor fast är det inte us dollar som apple köper in ios/macos enheter i

http://www.wolframalpha.com/input/?i=sek+usd+

Tror inte apple spekulerar i valuta på det sättet, snarare att de har olika prissättningsstrategier för olika länder. Och i Sverige kör man inte priset som konkurrensmedel som det verkar.

Vilken valuta tror du att de gör sina inköp i då? När man handlar med Kina betalar man alltid i USD.

Bevaka tråden