Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken sorts företag har en chans?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har nog alltid velat ha ett eget företag eller ett företag med kompisar. Inom vilken bransch har ofta varit olika, men som det är nu så finns det två möjliga vägar.
En kompis och jag har länge pratat om att starta reklambolag. Denna bransch kanske inte är så smart att satsa på med tanke på hur svårt reklambolag har det idag. ur stor chans har egentligen ett nytt reklambolag att överleva?

Den andra tanken är ett företag som skulle kunna startas med en annan kompis. Vi har inte pratat så mycket om det då jag kom att tänka på möjligheten för inte alls länge sedan.
Vi hade tillsammans för några år sedan en studiecirkel där vi pysslade med animation. Vi skrev jätteroliga manus till olika tecknade filmer och leranimationer och fick ett uppdrag från kommunen en gång.
Hur tror ni att det skulle gå för ett animationsföretag? Min kompis är en jävel på animation, jag skriver ganska smarta manus och vi är båda bra på att teckna. Tanken är väl att vi antingen gör reklamfilmer och eventuellt skärmsläckare och banners på uppdrag eller att vi helt enkelt kör vårt rejs med våra tokroliga filmmanus och försöker få vår hemsida sponsrad.
Tror ni det finns några pengar att hämta i nån av dessa idéer?

Min erfarenhet är att det vanligaste misstag som entreprenörer gör är att de inte kan svara på frågan "Vem är din kund?" Alltför många företag (särskilt teknik- och it-startups) startas av ingenjörer eller uppfinnare som hittat på en "jättefräck produkt" och sedan förgäves försöker sälja den till en ointresserad marknad som inte har ett genuint behov av den.

Det spelar ingen roll om du är världens bästa photoshop-guru; om inte marknaden vet att du finns och vad för sorts mervärde du kan skapa för dina kunder så har du ingen chans. På samma sätt; även om du inte är världens bäste inom ditt område, men har tillräckligt med kontakter och potentiella kunder uppradade så ligger världen för dina fötter.

Jag är övertygad om att det går att tjäna pengar på båda dina idéer - andra lyckas ju med det så varför skulle inte ni? Om ni bara lyckas hitta era första kunder så är saken biff!

P.S. Tänk över vilken sorts bolagsform du vill starta. Det finns en del juridiska komplikationer: ett AB är dyrt men säkrare, ett HB lättstartat men riskerar att binda dig med personligt ansvar vid en konflikt med kunder eller leverantörer.

  • Avstängd
  • 2003-07-19 17:49

Behåll dina kompisar starta inte företag med dem. Pengar/företag tillsammans med andra har en otrolig makt att splittra.
Vill du vara delägare så köp aktier i något du tror på.
Har du egna idéer Kör själv så långt du kan utan annan inblandning.

Eller räkna med att ge bort (som jag gjort många gånger)

Är du säker på vad du kan göra Gör det blanda inte in någon annan.

Kör bolag med "brainstorming" med andra Toppidéer kör du själv.
Sära på jobb och fritid Vilket inte jag gjort.Det straffar sig att inte sära på jobb och privatliv.
Åk inte Limo:D Slöseri med pengar:)

Prova er animationsföretagsidé utan att säga upp er! Eller rättare sagt, se till att ni har säkra inäkter på något sätt, via något halvtidsjobb. Sedan jobbar ni helger och kvällar med animationsföretaget. När era uppdrag gör att ni kan säga upp era vanliga kneg, så gör ni det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Prova er animationsföretagsidé utan att säga upp er! Eller rättare sagt, se till att ni har säkra inäkter på något sätt, via något halvtidsjobb. Sedan jobbar ni helger och kvällar med animationsföretaget. När era uppdrag gör att ni kan säga upp era vanliga kneg, så gör ni det.

Det var väl ungefär vad vi har tänkt… Vi har tidigare försökt fast utan att starta företag. Då gjorde vi det enbart för att sprida våra sjuka humorideal, men jag ska nog föreslå för Calle att vi försöker lite mer seriöst. Jag har för mig att jag har läst nånstans att det är lättare att hitta sponsorer om man är ett riktigt företag…
På den tiden hade vi inte ens några planer på att tjäna pengar, men jag misstänker att det kanske skulle gå…

Hmm… Det kanske kunde vara en bra idé att ladda upp nån film som vi har gjort nånstans så ni kan döma själva om vi har nån chans :rolleyes:

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-21 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Tror ni det finns några pengar att hämta i nån av dessa idéer?

Precis som Anders Liljeqvist skriver efter din fråga kan vem som helst tjäna pengar på vad som helst. Bara man ser till att ha bra förutsättningar, vilket alla inlägg efter också skriver.

Mitt tips, som jag lämnat i en tidigare diskussion, är att ni startar var sina enskilda firmor och jobbar tillsammans genom dem. Då kan ni lätt starta vid sidan om era vanliga jobb och om förutsättningarna inte visade sig vara de bästa, kan ni lätt bryta upp.
Det jobbigaste för små företag idag är att dras med anställda, lokaler och stora tekniska investeringar som inte kan skrivas av direkt. Att ha anställda gör att ni måste följa regler som vid en start av företag kan göra att företaget aldrig lyfter ekonomiskt. I ett HB och AB blir ni troligtvis anställda båda två eller åtminstone en av er.

Förutom frågan "Vem är vår kund?" måste ni svara på frågan "vem bestämmer?". Ni kommer förr eller senare att hamna i en situation där ni måste gå en av två vägar. Då måste en av er måste vara den som tar beslut om vägval. Då räcker det sällan med "äh men vi e kompisar å känner varann va , så vet vad vi vill".

Till sist vill jag som son till egen företagare (jag svor att aldrig bli en själv när jag såg hur mycket jobb det var) och som sedan många år egen företagare (jag kunde inte hålla mig när jag såg att man fick styra och ställa själv) säga att fri företagsamhet är bra för Sverige. Lycka till med era/ert företag och hoppas att ni blir rika - om inte annat så på erfarenheter

  • Oregistrerad
  • 2003-07-21 10:03

jag håller bara med alla kloka råd i tråden
nä skämt o sido så är det många som är bra på att beskriva sin produkt.
vilket oxå är ett måste men ta en stund och beskriv symptomen.
hur går snacket hos en potentiell kund under ett möte där man snackar om er bransch och ev inköp av era tjänster?
ju större konkurrens ju skarpare "triggers" behöver ni när ni snackar med kunden.
och va inte billigast...

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 01:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av grismasken
och va inte billigast...

Det där var ett råd jag måste ta och tänka på, grisen...

Tack för en massa jättebra tips! Fortsätt gärna om det finns fler tips att ge.
Vi får se om det blir nåt… Jag meddelar här isåfall

  • Oregistrerad
  • 2003-07-22 12:47

OBS!!! det där med "och va billigast" gäller INTE dej, Palle!!!! ;):D

Att inte vara billigast får nog bedömmas från fall till fall. InWarehouse, Ikea, McDonalds, Dell, DiscShop osv hade ju aldrig varit där de är om de inte var billigast. Jag skulle säga att väldigt många företag går i graven därför att ägarna övervärderar sina tjänster eller sin produkt. Det finns inga svartvita lösningar eller formler.

Det finns en oroande företagsfilosofi inom många konsultyrken som bygger verksamheten på att kunderna inte fattar vad de betalar för och därför kan man fakturera kunden mer än tjänsten är värd. Hade vi den attityden i affärer överlag i alla branscher skulle världens alla nationer vara bankrutt på några dagar. Det är bättre att vara med och bygga IMHO.

Kan det inte vara en smart idé att försöka vara så billiga som möjligt i början och på så sätt samla på sig meriter och nöjda kunder som kan tänka sig att betala lite mer nästa gång när de vet att tjänsten var sjysst och som dessutom tipsar kompisar/kollegor om företaget? Typ startupp-rea…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Pris sätts efter tillgång och efterfrågan och inget annat. Det anser jag iaf.

pris måste väl ändå sättas efter vad som är bäst för företaget? Sen är det iofs olagligt att sätta för låga priser bara för att sno kunder men jag tror att man måste gå back för att det ska vara lagbrott…

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
pris måste väl ändå sättas efter vad som är bäst för företaget?

Nej. Pris sätts efter vad du tror att din tilltänkta kund är villig att betala för det du erbjuder. Vill du sälja till samma kund igen (vilket oftast är en mycket bra ide... ) så se till att priset ger kunden en snabb ROI om det är möjligt... (ger din ide inte kunden någom ROI så är den nog död just nu -- ingen boom pågår ju för tillfället :rolleyes: )

Om detta pris är bra för företaget så har ni ett gångbart koncept. Är priset inte bra för företaget så behöver ni antingen en ny ide eller nya kunder.

Senast redigerat 2003-07-31 23:51
  • Avstängd
  • 2003-07-31 23:42

Varför var det så populärt att starta eget ett antal år.

Jo! för att gemene man skulle förstå vart pengarna tar vägen och lära svenne att allting kostar.

I samma andetag vill sittande regering tala om för drängar och pigor att företag
under 70 anställda inte borde finnas i Sverige. Sverige som är uppbyggt av innovatörer egenföretagare starkt arbetande människor Lojala innevånare skall alla dessa bli blåsta på det som byggts upp.? Alla våra förfäder som gett oss det VI HAR Skall vi bara ge bort det.
Vad är kultur i detta läge Skall vi bara värna om kultur från andras behov och synpunkter. Jag vet inte mitt ursprung innan 1685 Jag må vara dansk nederlandsk eller indier Jag är en person på denna planet. Men om jag vill bo i ett land eller en stat som tror på rättvisa och jämlikhet så hoppas jag att de som företräder mig (som jag betalar lön till indedirekt) skall också arbeta för jag.
Sammantaget: det är en stor risk att starta företag i Sverige.
Men samtidigt måste det göras för att visa att enskilda personer kan.
Alla kan tro tro på den egna kapaciteten.
Vara stark.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Varför var det så populärt att starta eget ett antal år.

Jo! för att gemene man skulle förstå vart pengarna tar vägen och lära svenne att allting kostar.

I samma andetag vill sittande regering tala om för drängar och pigor att företag
under 70 anställda inte borde finnas i Sverige. Sverige som är uppbyggt av innovatörer egenföretagare starkt arbetande människor Lojala innevånare skall alla dessa bli blåsta på det som byggts upp.? Alla våra förfäder som gett oss det VI HAR Skall vi bara ge bort det.
Vad är kultur i detta läge Skall vi bara värna om kultur från andras behov och synpunkter. Jag vet inte mitt ursprung innan 1685 Jag må vara dansk nederlandsk eller indier Jag är en person på denna planet. Men om jag vill bo i ett land eller en stat som tror på rättvisa och jämlikhet så hoppas jag att de som företräder mig (som jag betalar lön till indedirekt) skall också arbeta för jag.
Sammantaget: det är en stor risk att starta företag i Sverige.
Men samtidigt måste det göras för att visa att enskilda personer kan.
Alla kan tro tro på den egna kapaciteten.
Vara stark.

Du är nära kanten nu, pirre, men jag tror inte att det kommer tas bort.

Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Nej. Pris sätts efter vad du tror att din tilltänkta kund är villig att betala för det du erbjuder. Vill du sälja till samma kund igen (vilket oftast är en mycket bra ide... ) så se till att priset ger kunden en snabb ROI om det är möjligt... (ger din ide inte kunden någom ROI så är den nog död just nu -- ingen boom pågår ju för tillfället :rolleyes: )

Om detta pris är bra för företaget så har ni ett gångbart koncept. Är priset inte bra för företaget så behöver ni antingen en ny ide eller nya kunder.

Men å andra sidan så kan väl även ett företag med en sjysst företagsidé vara trögstartat. Om man kan övertyga en kund om att det man gör är sjysst genom att göra något till ett billigt pris så kanske det är bra för företaget. jag kan tänka mig att det tar emot lite att betala höga priser för ett företag som man aldrig hört talats om. Då är det svårt för ett företag som ingen har hört talats om att slå sig fram…

Vad är ROI?:confused:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Vad är ROI?:confused:

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 02:29

Return On Investment, antar jag. Hur mycket du får tillbaka på varje satsad krona.

OK

Merovech, hur ska jag veta! Jag har inte gått handels! jag är bara en simpel lerfilmsregissör!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 07:48

Testa en sökning på "what is ROI" på Google så får du upp en hel del svar.

ROI, ketchupeffekt, spjutspetskompetens är alla begrepp du skall akta dig för att använda idag om du behöver söka kapital för din verksamhet. Lika "hett" uttryck som YCDBSOYA numera

Men, tänk efter. ROI passar inte för slutkunder inom upplevelseindustri och kultursektorn. ROI funkar bara om man skall få tillbaka pengar på en investering. Typ, jag köper bergvärme till mitt hus för 95 000 och det ger full ROI efter 4 års drift.

Igår såg jag T3 för 95 kronor. Vad är ROI för mig då? Kommer jag att få tillbaka mina investerade pengar? Knappast. Men, det var en ganska kul film.

Vill man göra lergubbsfilm skall man nog inte fördjupa sig för mycket inom företagsekonomin. Man skall göra roliga och bra filmer. Man skall göra dom så billigt som möjligt. Sedan skall man se om nån vill betala pengar för att se dom. Om kunder och tittare blir mycket nöjda kan man ju försöka öka priset/lönen.

Dom ekonomiska mekanismer som man måste känna till för att lyckas med ett företag (inom tjänstesektorn) kan sammanfattas med några enkla meningar. Skaffa bra uppdrag = skicka feta fakturor. Håll nere kostnaderna = köp inga dyra saker. Låt en redovisningsbyrå ta hand on dom ekonomiska detaljerna.

Så, dom flesta småföretagare jag känner har inte problem med att dom inte kan ställa upp avancerade budgetare. Det är inte det som behövs i deras företag. Dom behöver skicka fetare fakturor. Eller flera.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-08-01 11:56

Detta är min erfarenhet:
Ni kan vara hur duktiga som helst och det går åt fanders ändå. Tyvärr!! Det som avgör om ni ska klara er är om ni tycker tillräckligt om att lyckas och om ni tycker om pengar! Sen är det en stor fördel om ni inte är självkritiska. Ni ska vara övertygade om att det ni gör och säljer är minst lika bra som någon annans, och om ni ändå skulle tycka att det ni gör kanske inte är det bästa på jorden får ni aldrig visa det för tilltänkta kunder.
Ofta tänker man att bara kunden får se mina fantastiska verk kommer han att falla pladask, och att det inte ska ha någon betydelse hur jag ser ut eller att jag kanske är lite blyg. Ofta är det en fördel också om man är lite smårasistisk och reaktionär som Pirre!
Jag hade ett reklamfotoföretag, jag tyckte att alla kan väl se vad jag kan! Det fanns de som såg det och jag blev uppmärksammad och ansedd som duktig fotograf. Men jag var en urusel försäljare och alldeles för självkritisk. Jag skroderade inte om min egen förträfflighet så mina kunder blev osäkra om det jag gjorde verkligen var bra. Kom ihåg, ingen kan veta vad som är bra om man inte får hjälp att veta det av omgivningen. Det andra som sagts är också viktigt - men sekundärt.

Lergubbsfilmsmakare (?) har mycket sällan affärer med slutkunden. Vi som producerar inom "upplevelseindustin" har alla våra affärsmellanhavanden med distributörer. Distributörer är extremt intresserade av "ROI". Dom satsar kapital i marknadsföring och tillverkning för distribution (ca en miljon för en normal svensk långfilm). Om du inte har satsat något i din idé (dvs engagerat kapital för att öka budget och därmed höja värdet på din produkt "lergubbefilmen") är det inte säkert att dom är villiga att engagera sig i din produkt. En amerikansk långfilm kostar idag en miljard kronor att producera. Även om den bara är animerad. En svensk långfilm kostar tjugo miljoner. En normal svensk lergubbekortfilm eller liknande av den typen Filmtecknarna producerar kostar mellan sexhundratusen och en och en halv miljon att producera. Det är m a o inte småpotatis att vara lergubbefilmproducent.

  • Avstängd
  • 2003-08-01 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobbe Hj
Ofta är det en fördel också om man är lite smårasistisk och reaktionär som Pirre!
.

Hoppla! smårasistisk får du ta bort eller förklara varför du uppfattat mig så.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Munthe
Lergubbsfilmsmakare (?) har mycket sällan affärer med slutkunden. Vi som producerar inom "upplevelseindustin" har alla våra affärsmellanhavanden med distributörer. Distributörer är extremt intresserade av "ROI". Dom satsar kapital i marknadsföring och tillverkning för distribution (ca en miljon för en normal svensk långfilm). Om du inte har satsat något i din idé (dvs engagerat kapital för att öka budget och därmed höja värdet på din produkt "lergubbefilmen") är det inte säkert att dom är villiga att engagera sig i din produkt. En amerikansk långfilm kostar idag en miljard kronor att producera. Även om den bara är animerad. En svensk långfilm kostar tjugo miljoner. En normal svensk lergubbekortfilm eller liknande av den typen Filmtecknarna producerar kostar mellan sexhundratusen och en och en halv miljon att producera. Det är m a o inte småpotatis att vara lergubbefilmproducent.

Jag vet.

Men, vad har det för bäring på den nivå som Laseranders är på? Den nivå Laseranders är på kräver att han och hans kompis gör nånting som andra tycker är roligt att se på. Jag tror inte Laseranders är gammal nog att svira in på ett styrelsemöte och tala omkull gubbarna i styrelsen med företagseknomi... Jag tror att han skall göra en bra lergubbefilm. Den filmen kan han visa för potentiella kunder. Han kan gå till reklambyråer och säga. Sådana här filmer kan jag göra för X tusen. Han kan gå till sin kommun och visa upp sin roliga ungdomsfilm och föreslå att dom skall betala X tusen för en lergubbefilm som handlar om hur kul det är att bo i Eskilstuna. Eller nåt. Om detta lyckas så gör det antagligen för att Laseranders gör så gulliga lergubbefilmer och han är så charmig, snarare än att han intrikat kännedom och hur mycket det är värt för Eskilstuna kommun att X ungdomar stannar i kommunen istället för flyttar till Stockholm.

Man måste lära sig att krypa innan man kan gå. Många regisörer utvecklar säkert rena mangementkonsultkunskaper med tiden. Det skulle inte förvåna mig om Wallace & Gromits skapare måste gå på jobbiga affärsmöten med dryga investerare för att försökra sig om investering till sina dyra och fantastiskt bra filmer. Men, hur började det för honom? Antagligen gjode han massa lergubbsfilm utan att tjäna en spänn. När han/dom blev riktigt duktiga, efter lång tid, så fanns det också goda förtjänster att göra. Men, jag tror inte "ROI" var en intressant term för honom i starten på hans karriär.

Men, låt oss inte bråka om det här

Mitt råd är att skita i affärsplaner, starta inget företag. Gå ingen starta eget kurs.
Fundera absolut inte på balla förtagsnamn.

Gör lergubbefilm! Gör det för brinnande livet på din fritid! Kolla om ni tycker det är kul, och om ni blir duktiga på det. SEDAN kan ni börja fundera på nästa steg.

  • Avstängd
  • 2003-08-01 12:48

Undrar om J.K. Rowling "Harry Potter"
visste vad hon drog igång:)

  • Medlem
  • 2003-08-01 13:01

Jag håller med Ace fullständigt.

Inom lergubbefilmsbranchen är kallt beräknande affärsstrategier direkt kontraproduktiva. Vill du syssla med sånt kan jag rekommendera installationskonst istället.

Hitta en liten publik först, t ex kompisar eller någon mindre filmfestival. Studentföreningarna på universitetet brukar ofta visa film.

Att komma direkt till byråer, eller företag som lergubbefilmsregissör med förslag tror jag är helt lönlöst. Det måste gå åt andra hållet.

SVT kan kanske i vissa fall köpa små filmer, och betalar dessutom rätt bra. Canal+ tror jag också kör en del kortfilm.

Kör hårt! Det finns på tok för lite kortfilm, och speciellt lergubbefilm.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=1607

http://atomfilms.shockwave.com/af/home/

Bevaka tråden