Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro vill inte starta med 8gb ramminne

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena! Kan börja med att säga att jag är ny på detta forum och även ny på mac så ni får vara tålmodiga nu!

Det hela började med att jag har fick en Macbook Pro 2.66ghz i7 med 8gb ramminne och lite annat smått och gott i julas av min fasters man då han köpt en ny. Varför han köpt ny var att denna Mbp'n krånglade och ville inte alltid samarbeta så han erbjöd sig att ge bort den till mig. Löste detta snabbt genom att byta till originalminnena igen och nu fungerade datorn som en dröm igen.

Då jag arbetar i adobe och autodesk's program så passade jag på att beställa hem 8gb ramminne när jag kom hem då det var 4gb original på denna. Idag satte jag mig ner och tänkte byta till de nya minnena men det vill sig inte.

Datorn startar upp, får "bootsignalen", Apple loggan visar sig men sen tar det stopp. Den vill inte boota med 1 sticka eller 2. Varje sticka är på 4gb varav specc Corsair 1066mhz cl7 som ska vara certifierade utav apple till Mbp. Det märkliga är att den kan starta upp i felsäkert läge utan problem. Tagit bort tangentbord osv, resetat PRAM (eller nu vad det heter), men den vill fortfarande inte komma till skrivbordet. Finns det något speciellt trick jag ska använda? Är datorvan och tjänat pengar på att bygga ihop windows datorer så är inte oerfaren med datorkomponenter, men just nu får jag bara huvudvärk.

Kan tilläga att jag sitter på min mbp nu och skriver med originalminnena istoppade och alltid fungerar bra.

Spec på datorn;
i7 2.66ghz
15"
Corsair 8gb 1066mhz cl7 Sdimm DDR3
Corsair SSD 120gb
Osx 10.7.5 (kan inte köra 10.8 pga att autodesk inte stödjer det än.)

Mvh/Filip

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2013-01-02 21:29

Troligen är det fel på något av minnena men det är väl garanti på dom? Så det är bara att byta fast har du provat med en orignalminnessticka och en av de nya? Då får du åtminstone 6GB..

Ursprungligen av Gordy:

Troligen är det fel på något av minnena men det är väl garanti på dom? Så det är bara att byta fast har du provat med en orignalminnessticka och en av de nya? Då får du åtminstone 6GB..

Jag har testat att leka runt med stickorna och det funkar inte sålänge jag kör med någon av de nya. Ska skickas in imorgon om jag inte löser felet. Tack för svar!

Ursprungligen av alix:

Har den uppdaterad EFI?

Ska testa nu, håll tummarna! Tack för svar!

  • Medlem
  • 2013-01-02 21:30

Har den uppdaterad EFI?

Ursprungligen av alix:

Har den uppdaterad EFI?

Den verkar inte vela uppdatera mitt EFI, säger att uppdateringen inte stödjer datorn, trots att jag laddade ner för mid 2010, kollade upp serienumret.
Aktuella EFI osv;
Boot ROM-version: MBP61.0057.B0F
SMC-version (system): 1.58f16

Edit, är alltså 2.6 som jag försöker installera

Senast redigerat 2013-01-02 22:13
Ursprungligen av FilipHoglund:

Den verkar inte vela uppdatera mitt EFI...

Du har tydligen en lång lista med uppdateringar som väntar (enligt inlägg #7)

Installera alla dessa först, och prova sedan EFI-uppdateringen igen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har tydligen en lång lista med uppdateringar som väntar (enligt inlägg #7)

Installera alla dessa först, och prova sedan EFI-uppdateringen igen.

Alltså det är dom som är installerade, "programuppdateringaren" hittar inget nytt, känns som det bör finnas fler att installera? datorn är nyformaterad från 27 december

  • Medlem
  • 2013-01-02 22:23

Det har skrivits förut, här i forumet, att det kan bli problem med just Corsairs minnen till macar. Vet inte om det stämmer. Se dock inlägg 3 här.

Vad gäller EFI ska det ju inte påverka RAM egentligen, men man kan ju kolla upp saken. Programuppdateringen borde hitta rätt.

Ursprungligen av alix:

Det har skrivits förut, här i forumet, att det kan bli problem med just Corsairs minnen till macar. Vet inte om det stämmer. Se dock inlägg 3 här.

Vad gäller EFI ska det ju inte påverka RAM egentligen, men man kan ju kolla upp saken. Programuppdateringen borde hitta rätt.

Kollade igenom alla mina uppdateringar nu då den inte vill uppdatera mac'en och har bara
itunes 11.0.1,
remote desktop upd 3.6.2,
kombinerad Mac osx upd 10.7.5,
borttagningsverktyg för flashback 1.0,
safari 6.0.2,
Airport 6.1 och
java för osx 2012-006.
Datorn är helt nyformaterad. Hade gärna installerat mitt mountain lion som jag köpt på app store men då kan jag inte arbeta i denna datorn längre. Får nog bli att skicka tillbaks minnena imorgon. Hoppas på att supporten är trevlig så jag kan få ram'et utbytt till någon annat märke. Tack för hjälpen, kul att så många vill hjälpa till!

Edit, kan tilläga att det exakt dom som jag har köpt

Testat att sätta in de gamla 8gb och dom funkar ok, problemet är att det trilskas när man ska installera saker, googlade det när jag fick den och bytte ramminne så löste det sig. Så mina gamla 8gb fungerar att "boota" med (heter det så på mac också?) medans mina nya minnen inte gör att boota med. Sitter på de gamla 8gb just nu

Mitt tips är att returnera dina nyköpta minnen och istället testa t.ex. Kingston KTA-MB1066K2/8G. Jag har själv monterat dessa i åtminstone 2st MBP13 och en MBP15 (2010) och det har fungerat fint. (förutom ett minne som var kasst, men det bytte kingston på garanti).

EDIT: Se här -> Memory Search | Kingston

Ursprungligen av air:

Mitt tips är att returnera dina nyköpta minnen och istället testa t.ex. Kingston KTA-MB1066K2/8G. Jag har själv monterat dessa i åtminstone 2st MBP13 och en MBP15 (2010) och det har fungerat fint. (förutom ett minne som var kasst, men det bytte kingston på garanti).

EDIT: Se här -> Memory Search | Kingston

Men jag har installerat Corsair i mina 3 senaste MBP utan några problem alls, då måste ju Corsair vara bättre än Kingston? 17% bättre.

Försår inte hur man kan bygga bevis på en så otroligt liten undersökning som sig själv och sina egna datorer.

Ursprungligen av ill_chrill:

Försår inte hur man kan bygga bevis på en så otroligt liten undersökning som sig själv och sina egna datorer

Jag tror du misstolkade mitt inlägg lite.

Jag ser dock ingen orsak att INTE returnera minnena som inte fungerar. Om det är på grund av att det är Corsair har jag ingen aning om, ej heller har jag skrivit att Kingston är bättre. Jag skrev dock att han kan testa med t.ex de Kingston minnen jag själv har erfarenhet av i samma generation av Mac. Det var tänkt som ett alternativ för att lösa problemet, inte som ett märkeskrig.

Ursprungligen av air:

Jag tror du misstolkade mitt inlägg lite.

Jag ser dock ingen orsak att INTE returnera minnena som inte fungerar. Om det är på grund av att det är Corsair har jag ingen aning om, ej heller har jag skrivit att Kingston är bättre. Jag skrev dock att han kan testa med t.ex de Kingston minnen jag själv har erfarenhet av i samma generation av Mac. Det var tänkt som ett alternativ för att lösa problemet, inte som ett märkeskrig.

Jag förstår

Det var eg alix som tog upp Corsairmyten.
Jag skulle också hellre testa ett annat märke om jag fått ett ruttet ägg, men det är fortfarande irrationellt.

Tack för tipsen om minnena iallefall, ska försöka få tag i ett annat märke och se om jag har bättre tur med dom. /Filip

Edit, Pratat med supporten nu (inet.se) och dom har fått in många defekta minnen utav samma model just nu men nu väntar jag bara på fraktsedeln så skall de skickas in sedan. Får hoppas att de nya minnena kommer fungera iallefall..

Senast redigerat 2013-01-04 13:45
  • Medlem
  • 2013-01-04 16:35
Ursprungligen av ill_chrill:

... Corsairmyten. ...

Ursprungligen av FilipHoglund:

... dom har fått in många defekta minnen utav samma model just nu ...

Ha, ill_chrill! Ägd!

Ursprungligen av alix:

Ha, ill_chrill! Ägd!

Kanske de.
De e i varje fall första gången det kommer info från en återförsäljare och det väger lite tyngre än någons magkänsla eller att en och annan haft problem. mina funkar i varje fall utmärkt.

  • Medlem
  • 2013-01-07 19:27

Jag har själv köpt Corsair och är nöjd med de minnena. Shit happens.

Fortsätter på inslagen linje. Köpte precis 2x4 Gb Corsair-minnen och installerade i min MBP 13" -2010. Först fungerade de inte. Tog ut dem och satte i dem igen och nu fungerar det. Nu var de ju så billiga så jag hade ju kunnat beställt tio uppsättningar till priset av originalminnena, typ. Men som sagt. Det rullar.
Felaktiga minnen kan nog hända, men jag tror det skulle vara tufft att vara minnestillverkare och ha det på regelbunden basis.

Fått hem ett par nya nu, första jag gör när jag kommer hem är att jag sätter mig och öppnar datorn och stoppar in dom. Skruvar åt skruvarna igen, vänder på macen och startar. Kommer förbi boot och hoppar till utav lycka men blir snabbt besviken då jag fick rullgardin efter 1 sekund... Testar att köra Apple hardware test och datorn låser sig efter någon minut, helt jävla värdelöst rent ut sagt så sitter här nu och funderar på om jag ska skicka tillbaka dom igen eller om jag ska skita i det och köpa några något annat. Var 3 veckor sedan och är fortfarande lika frustrerad. Testat ett minne i taget såklart och det funkar såklart inte. Men mina org minnen rullar på som vanligt men det är tight då jag oftast brukar "multitaska" mellan indesign, illustrator, photoshop och autodesk alias. Kör inte alla samtidigt såklart men har oftast igång 2st av dessa iaf när jag jobbar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-15 07:57

Vad var det för minnen du stoppade i denna gången?

Ursprungligen av ill_chrill:

Kanske de.
De e i varje fall första gången det kommer info från en återförsäljare och det väger lite tyngre än någons magkänsla eller att en och annan haft problem. mina funkar i varje fall utmärkt.

Det är ju inte någon magkänsla om var och varannan med minnesproblem handlar om just Corsair. Just problem med Corsair har tagits upp massvis av gånger på 99mac, det är ju en ganska bra fingervisning. Givetvis kan de fungera men om 100 personer byter minnen i sina datorer och den klart övervägande delen av de som får problem har satt i minnen från Corsair, ja, då vet iaf jag att det är dumt att chansa med dem när det finns andra som Kingston och Crucial. Det är ju ingen direkt prisskillnad heller.

Ursprungligen av zinned:

Vad var det för minnen du stoppade i denna gången?

Det är ju inte någon magkänsla om var och varannan med minnesproblem handlar om just Corsair. Just problem med Corsair har tagits upp massvis av gånger på 99mac, det är ju en ganska bra fingervisning. Givetvis kan de fungera men om 100 personer byter minnen i sina datorer och den klart övervägande delen av de som får problem har satt i minnen från Corsair, ja, då vet iaf jag att det är dumt att chansa med dem när det finns andra som Kingston och Crucial. Det är ju ingen direkt prisskillnad heller.

Kanske kanske inte. Mina har alltid funkat. Dessutom kan det skilja en del i pengar om man hoppar på tidigt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-16 02:18
Ursprungligen av ill_chrill:

Kanske kanske inte. Mina har alltid funkat. Dessutom kan det skilja en del i pengar om man hoppar på tidigt

Att dina alltid har fungerat visar ju inte på något mer än möjligtvis att du har haft tur. Som jag sa i mitt inlägg, om majoriteten av personer med minnesproblem har Corsair så är det ju bättre att köpa andra minnen.

Vad det gäller att skilja pengar, hur menar du med "hoppa på tidigt"? Tittar man på t ex Webhallen just nu så är Corsair t o m dyrare än vad Crucial är, det skiljer ca 50 spänn för 2x8GB.

Ursprungligen av zinned:

Att dina alltid har fungerat visar ju inte på något mer än möjligtvis att du har haft tur. Som jag sa i mitt inlägg, om majoriteten av personer med minnesproblem har Corsair så är det ju bättre att köpa andra minnen.

Vad det gäller att skilja pengar, hur menar du med "hoppa på tidigt"? Tittar man på t ex Webhallen just nu så är Corsair t o m dyrare än vad Crucial är, det skiljer ca 50 spänn för 2x8GB.

Ja men de där 50 spännen var kanske 950 spänn för 2 år sen, de e de jag menar med att hoppa på tidigt.
Jag minns inte exakt när det var och hur mycket men det var i varje fall tillräckligt för att jag skulle välja Corsair och eftersom jag haft Corsair i mina 3 senaste MBPs så kände jag mig inte så orolig.

Ursprungligen av zinned:

Vad var det för minnen du stoppade i denna gången?

Likadana minnen som innan, corsair 2x4gb @ 1066mhz. Är de "apple certifierade". http://www.inet.se/produkt/5305735/corsair-8g...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-17 14:27
Ursprungligen av ill_chrill:

Ja men de där 50 spännen var kanske 950 spänn för 2 år sen, de e de jag menar med att hoppa på tidigt.
Jag minns inte exakt när det var och hur mycket men det var i varje fall tillräckligt för att jag skulle välja Corsair och eftersom jag haft Corsair i mina 3 senaste MBPs så kände jag mig inte så orolig.

Så kan det ju vara så klart, minnespriserna går ju ständigt upp och ner.

Hur som, om den som funderar på att köpa minnen bildar sig en uppfattning om vilka han ska köpa genom att läsa erfarenheter hos användarna på 99mac så ska han inte chansa med Corsair utan välja t ex Kingston eller Crucial istället.

Ursprungligen av zinned:

Så kan det ju vara så klart, minnespriserna går ju ständigt upp och ner.

Hur som, om den som funderar på att köpa minnen bildar sig en uppfattning om vilka han ska köpa genom att läsa erfarenheter hos användarna på 99mac så ska han inte chansa med Corsair utan välja t ex Kingston eller Crucial istället.

E de e ok om jag fortsätter köpa de billigaste?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-17 15:16

Seriöst, är det så svårt att förstå det som har diskuterats här? Du behöver inte komma med sådan sarkasm för det. Alla köper vilka minnen de vill men erfarenheterna talar för att Corsair ger mest problem. Hur som, alla gör som de vill och man kan mycket väl ha tur med Corsair.

Du får köpa 5 kr-minnen från gjorda i en bortglömd grotta i Uralbergen, det gör ju inte mig eller någon annan något. Det vi diskuterade var sannolikhet att få problem, inte vilka minnen du köper.

1
Bevaka tråden