Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac provkör G5

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-06-30 01:46

Är jag den enda som inte planerat att köpa en G5? Jag behöver ingen ny dator. Önskar nästan att jag gjorde det.. men jag måste säga att detta nya vidundret är utkonkurrerat av min iMac 17" (800).
Snopet va?

  • Medlem
  • 2003-06-30 02:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av palegolas
Är jag den enda som inte planerat att köpa en G5? Jag behöver ingen ny dator. Önskar nästan att jag gjorde det.. men jag måste säga att detta nya vidundret är utkonkurrerat av min iMac 17" (800).
Snopet va?

Självklart är du inte ensam. Min iBook/800 i kombination med en G4/667 gör allt jag behöver. Jag är ändå en sk. Power-user™. Självklart är det skojigt med en snabb dator, men att man "behöver" det är nog lite överdrivet.

Om man dessutom startar om i OS 9, så inser man att datorn inte är långsam alls. Det är OS X som ibland känns en aning segt. Men jag klagar inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-30 10:00

Låter hemskt lockade att komma förbi inLife i veckan men hur kan 64-bit prestandan demonstreras med tanke på väldigt få eller inga program är optimerade för det?

Hejsan,
Det verkar som om det åder lite förrvirring i ämnet angående PowerMac G5's minnesystem. PowerMac G5 använder sig inte av memory interleaving eller dualchannel minne. Anledningen till att minnena måste sitta i par är att minnesbussen i G5'an är 128 bitar bred (DDR 3200 ram är 64bitar breda). Skilnaden mot att köra memory interleaving eller dualchannel minnen är att varje gång datorn läser från minnet så kommer minst 128bitar att läsas in (dvs båda minnesmodulerna kommer att accesas i samma cyckel). Den här tekniken ger dubbelt så hög maximal minnesprestanda (jämför med memory interleaving som ger några få % prestanda).

En fundering som jag och andra på nätet har haft är om moderkortet i G5'an har en eller två processorplatser. dvs sitter båda 2ghz processorerna på samma cpukort eller sitter dom på var sitt?

  • Medlem
  • 2003-06-30 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Larsson
Hejsan,
Det verkar som om det åder lite förrvirring i ämnet angående PowerMac G5's minnesystem. PowerMac G5 använder sig inte av memory interleaving eller dualchannel minne. Anledningen till att minnena måste sitta i par är att minnesbussen i G5'an är 128 bitar bred (DDR 3200 ram är 64bitar breda). Skilnaden mot att köra memory interleaving eller dualchannel minnen är att varje gång datorn läser från minnet så kommer minst 128bitar att läsas in (dvs båda minnesmodulerna kommer att accesas i samma cyckel). Den här tekniken ger dubbelt så hög maximal minnesprestanda (jämför med memory interleaving som ger några få % prestanda).

En fundering som jag och andra på nätet har haft är om moderkortet i G5'an har en eller två processorplatser. dvs sitter båda 2ghz processorerna på samma cpukort eller sitter dom på var sitt?

Är inte säker, men jag tror de sitter på samma kort eftersom de är byggda för det från grunden. Någon annan vet säkert mer...

Har ni förresten sett att flera återförsäljare listar PowerMac G5 som inkommande 03-07-15? Är det någon som vet lite mer om det?

Och vad är ett Radeon 9600Pro för ett grafikkort? Innan var det ju 9000Pro...vad är skillnaden?

Varför får mac'en inte bättre kort till lägre priser - Nvidias top-of-the-line har ju varit detsamma under lååång tid nu

Gick det inte rykten ett tag att Apple i samarbete med Nivida höl på att utveckla nått grafikort för macen som skulle ligga i pris-nivå med pc-sidan, just för att Apple betalade en del av utvecklingen?

Har också för mig någonting om dubbla minnen på grafikortet, t.ex. 2x 128 eller 2 x 256.

Nån som kommer ihåg nått om det här???

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Och vad är ett Radeon 9600Pro för ett grafikkort? Innan var det ju 9000Pro...vad är skillnaden?

Varför får mac'en inte bättre kort till lägre priser - Nvidias top-of-the-line har ju varit detsamma under lååång tid nu

Radeon 9600Pro är nyare och bättre kort än Radeon 9000Pro.
Kolla tester så ser du att det ger bättre prestanda.

ATIs Radeon kort är snabbare är motsvarande (prisklass) Nvidia-kort. Apple ser väl ingen större anledning att ha Nvidias top-of-the-line-kort som tillval då.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-19 23:20

Jag läste att Apples Lasse Björk påpekade att man kan köpa till Airport efteråt, men inte bluetooth!" Stämmer detta med bluetooth att man måste bestämma sig vid beställning och att det inte går att lägga till en bluetooth modul vid senare tillfälle?

Bevaka tråden