Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsam Macbook Air

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min Macbook air är för tillfället sjuuukt seg och så gott som oanvändbar. För att börja från början så helt plötsligt blev datorn bara segare och segare. tillslut så tänkte jag att det kanske skulle bli bättre om jag stängde av den och sedan slog på den igen då var den riktigt seg (totalt oanvändbar, till och med musen hackade), så jag stängde av den. Sedan startade jag datorn men kom bara till äpplet och den gråa snurran. Så jag tänkte att det nu var kört, eftersom jag tappat bort den där usb grejen med operativsystemet. 2 timmar senare så kommer jag in på datorn, och den fungerar normalt i ca 5 min. Sen blir den superseg igen. Då läste jag runt lite och hittade något systemverktyg som gjorde att man kunde se vad som använde så mycket minne, då ser jag att ett program kallat "Kernel_Task", tar upp hela 170% och jag tror det beror på det...? Hur ska jag fixa det här?? Vore jätte tacksam om jag slapp att slänga datorn. förövrigt så använder jag ca 6gb av den 120gb stora HDD. det sitter 2GB ram i den och jag har kontrollerat hårddisken men den visade inga tecken på några problem, har även startat datorn i säkert läge men tar 2timmar det med, efter att den där mätaren under äpplet aldrig fyllts upp utan försvinner typ halvvägs. OS som är i är Snow leopard.
snälla hjälp
/David

  • Medlem
  • 2013-02-16 19:08

Pratar vi om den äldre varianten av Macbook Air? Jag tycker det verkar som att din hårddisk är på väg att tacka för sig.

Det är modellen 2009 late

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 19:26
Ursprungligen av Davidair:

Det är modellen 2009 late

Sätt i en ny HD och då en SSD drive, kostar ju inte mycket nuförtiden. Man får en supersnabb, bra 120 GB SSD Kingston för 700 kr, eller en större 240 GB Kingston SSD för 1300 kr, finns ingen anledning att köra eller köpa någon annan SSD modell, eller annat än SSD drive. Prisvärd minst sagt, med bra läs och skrivvärden och bra kontrollerchip "SandForce SF-2281"

http://www.pricerunner.se/pl/36-2856396/Haard...

Lägg in ett nytt fräscht operativsystem, gärna 10.8, så ska du se att det blir fart på grejerna igen

Senast redigerat 2013-02-16 19:47
Ursprungligen av CUBEIS:

Sätt i en ny HD, och då en SSD drive kostar ju inte mycket nuförtiden. Man får en supersnabb, bra 120 GB SSD Kingston för 700 kr, eller en större 240 GB Kingston SSD för 1300 kr, finns ingen anledning att köra eller köpa någon annan SSD modell, eller annat än SSD drive. Prisvärd minst sagt, med bra läs och skrivvärden.

http://www.pricerunner.se/pl/36-2856396/Haard...

Lägg in ett nytt fräscht operativsystem, gärna 10.8, så ska du se att det blir fart på grejerna igen

...o när du ändå håller på, stoppa i mer Ram

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 19:38
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...o när du ändå håller på, stoppa i mer Ram

Går Ej !
Ram-minnet fastlött på moderkortet från fabrik på alla MacBook Air modeller.
Går ej att uppgradera ram-minnet i efterhand, finns ingen minneshållare på en sådan tunn modell.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 19:51
Ursprungligen av Davidair:

Det är modellen 2009 late

Hmmmm. modell (mid 2009) menar du kanske, då sitter det en SSD drive standard redan i många, då får du byta ut den till en ny.

Var optional med en SSD drive på den modell serien . Kan sitta en gammal mekanisk slö 4200 varvare HD i din MBA.

Har du 1.86 GHZ modellen är det troligtvis en mekanisk slö HD standard.

Har du 2.13 Ghz modellen så sitter det nog en SSD drive där men som har gjort sitt efter 4 år

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-16 19:57

Det finns ingen MacBook Air late 2009. Mid 2009 eller late 2010 är närmast.

Late 2010 har SSD-sticka och Mid 2009 har en 1,8" med ZIF-anslutning, den som länkas till ovan på Pricerunner passar alltså inte någon av dom modellerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 20:00
Ursprungligen av Mija:

Det finns ingen MacBook Air late 2009. Mid 2009 eller late 2010 är närmast.

Late 2010 har SSD-sticka och Mid 2009 har en 1,8" med ZIF-anslutning, den som länkas till ovan på Pricerunner passar alltså inte någon av dom modellerna.

Stämmer nog bra Mija glömde bort den speciella 1.8 tums anslutningen på dom första MBA sorry, kanske länken kommer till godo för någon annan som vill byta upp sig till en SSD drive i sin macbook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 20:01
Ursprungligen av Mija:

Det finns ingen MacBook Air late 2009. Mid 2009 eller late 2010 är närmast.

Late 2010 har SSD-sticka och Mid 2009 har en 1,8" med ZIF-anslutning, den som länkas till ovan på Pricerunner passar alltså inte någon av dom modellerna.

Men lite rätt hade jag Mija , fanns två versioner av MBA, Mid 2009 en 1.86 GHz med 1.8 tums ZIF anslutning, och en 2.13 Ghz med SSD sticka, det missade visst du, right

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2013-02-16 20:08
Ursprungligen av CUBEIS:

Men lite rätt hade jag Mija , fanns två versioner av MBA, Mid 2009 en 1.86 GHz med 1.8 tums ZIF anslutning, och en 2.13 Ghz med SSD sticka, right

Mid 2009 finns med SSD, men den har också ZIF-anslutning. Stickan (Mini-SATA?) kom först i 2010.

http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+Model...
(notera den coola bruttan i instruktionsfilmen)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 20:09
Ursprungligen av Mija:

Mid 2009 finns med SSD, men den har också ZIF-anslutning. Stickan (Mini-SATA?) kom först i 2010.

http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Air+Model...

Jag ger mig

Köpte min första MacBook Air 2010 får skylla på det

Mid 2009 ska det vara, 1.86ghz sitter i den, ingen ssd HD, så vad ska jag göra tycker ni?

  • Medlem
  • 2013-02-16 20:48

I mina öron låter det som att det är hårddisken som är paj. Kan du prova att installera OS X på en extern hårddisk och köra från den en stund? På så vis märker du om det är den interna hårddisken som krånglar eller något annat. Fortsätter problemen är det troligtvis minnet som är trasigt.
Enklast är nog att köra Carbon Copy Cloner. När du gjort det kan du boota från din externa disk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-16 21:22
Ursprungligen av Davidair:

Mid 2009 ska det vara, 1.86ghz sitter i den, ingen ssd HD, så vad ska jag göra tycker ni?

Jag skulle leta efter en 1.8 tums ZIP- HD eller zip kontakt SSD på ebay och liknande, och skruva isär bottenlocket och byta disk inte alls svårt Får du tag på en 1.8 tums ZIP -SSD drive så blir det en rejäl skillnad i prestanda och driftsäkerhet, jämfört med den mekaniska standard HD på 4200 varv som du kört hittills.

Inte värt att lägga pengar på den i Sverige, kostar mer än det smakar tyvärr.

Senast redigerat 2013-02-16 21:35

Tack så mycket för hjälpen, ska följa era råd

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-17 00:26

""Kernel_Task", tar upp hela 170%"

Låter som ett mjukvaruproblem. Backup och sedan Bergslejon, alt något reparationsprogram. Du kan ju börja med Skivverktyg och se vad det rapporterar.

Tror ni det hjälper om jag via app store uppdaterar hela systemet till mountain lion? Det är ju inga pengar i det jämfört med felsökningen för 1500

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-17 11:39
Ursprungligen av Davidair:

Tror ni det hjälper om jag via app store uppdaterar hela systemet till mountain lion? Det är ju inga pengar i det jämfört med felsökningen för 1500

Jag skulle definitivt pröva, men du har 2 GB ram och utan en SSD drive av något slag så kan det bli det lite segt med 10.8. Dock är Snowleopard 10.6.8 ett optimalt snabbt system i grunden för din MBA.

Men du måste offra innehållet (backup) och formatera om HDn på något vis så du får en nystart och fräsch disk innan du lägger in något slags operativsystem igen, annars är det nog tyvärr lite meningslöst.

Pröva detta ingen ide med någon dyr felsökning, pengar i sjön. Köp en 1.8 tums ZIP socklad drive helst SSD på nätet och byt ut den mekaniska du har nu som jag skulle tro är defekt.

1
Bevaka tråden