Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Surface har lanserats - vilka har testat den?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Microsoft Surface har släppts i dagarna. Kul, tycker jag. Har någon i forumet testat denna? Och vad ni tycker ni om den? Nackdelar och fördelar? Vad saknas? Hur står den sig i jämförelse med exempelvis iPad?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 00:33
Ursprungligen av maskh:

Microsoft Surface har släppts i dagarna. Kul, tycker jag. Har någon i forumet testat denna? Och vad ni tycker ni om den? Nackdelar och fördelar? Vad saknas? Hur står den sig i jämförelse med exempelvis iPad?

Varför jämföra den med en iPad när den inte är en surfplatta?
Det är ett "riktigt" OS på den så det skulle inte bli en rättvis jämförelse.

Ursprungligen av lappen71:

Varför jämföra den med en iPad när den inte är en surfplatta?
Det är ett "riktigt" OS på den så det skulle inte bli en rättvis jämförelse.

Jag ser inte problemet i att jämföra med iPad.

Den normala konsumenten som tittar på en surfplatta kommer antagligen att stå där och välja mellan en iPad, Windows RT/Pro eller Googles androidsystem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 00:50

Jag tänkte på Surface Pro men ser att du inte skrev vilken du syftade på

Ursprungligen av lappen71:

Varför jämföra den med en iPad när den inte är en surfplatta?
Det är ett "riktigt" OS på den så det skulle inte bli en rättvis jämförelse.

Vad är den då?
Och vad är ett riktigt os?

Ursprungligen av lappen71:

Jag tänkte på Surface Pro men ser att du inte skrev vilken du syftade på

Pro är inte släppt i Sverige.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 11:24
Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är den då?
Och vad är ett riktigt os?

Eftersom jag tänkte på PRO och misstog vad maskh skrev så spelar det ingen roll längre.

Det OS som kommer i PRO´n är ett "riktigt" PC OS eftersom på den kan man installera dom program som Windows 8 kan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 12:24

Menar du att jag har fel?

Ja

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 14:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja

Men förklara då hur man kan installera riktiga exe filer på en RT platta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-16 15:37

Oavsett OS på Surface Pro så är det en tablet, en produkt ämnad att konkurrera i samma produktsegment som iPad/Surface/Nexus/Kindle/Note etc.

Surface Pro är inte ett produktsegment i sig själv.

Ursprungligen av zinned:

Oavsett OS på Surface Pro så är det en tablet, en produkt ämnad att konkurrera i samma produktsegment som iPad/Surface/Nexus/Kindle/Note etc.

Surface Pro är inte ett produktsegment i sig själv.

Surface Pro (levereras med Windows 8) är lika mycket dator som en MBA, med tillägget att den också har en touchskärm, vilket inte en MBA har.

Du kan köra Windows / Linux / OS X på en Surface Pro.
Det kan du inte på en Surface (RT)/iPad/Nexus/Kindle/Note etc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-16 15:45
Ursprungligen av keptang:

Surface Pro (levereras med Windows 8) är lika mycket dator som en MBA, med tillägget att den också har en touchskärm, vilket inte en MBA har.

Du kan köra Windows / Linux / OS X på en Surface Pro.
Det kan du inte på en Surface (RT)/iPad/Nexus/Kindle/Note etc.

Läste du inte mitt inlägg? "Oavsett OS..."

Den konkurrerar fortfarande i samma produktsegment, det är så den saluförs.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-16 15:48
Ursprungligen av zinned:

Läste du inte mitt inlägg? "Oavsett OS..."

Den konkurrerar fortfarande i samma produktsegment, det är så den saluförs.

Nej, inte med tanke på pris och hårdvara.

Ursprungligen av lappen71:

Men förklara då hur man kan installera riktiga exe filer på en RT platta?

Jag säger att du har fel när du definiera ett "riktigt OS" till att vara samma sak som Windows 8. Det var bland de snävaste definitioner på OS som jag läst. Och nu fortsätter du i samma stil med "riktiga exe filer". Jag kan inte installera "riktiga exe filer" på OSX, innebär det att OSX inte är ett riktigt operativsystem?

Surface RT har ett riktigt operativsystem. IPad har ett riktigt operativsystem. Till och med Sinclair Z80 hade ett operativsystem.

Ursprungligen av maskh:

Microsoft Surface har släppts i dagarna. Kul, tycker jag. Har någon i forumet testat denna? Och vad ni tycker ni om den? Nackdelar och fördelar? Vad saknas? Hur står den sig i jämförelse med exempelvis iPad?

Jag var och snabbprovade på MM nyss. Efter fem minuter så skulle jag säga...

Det "billiga" tangentbordet är jag tveksam till, vet inte vad det tillför.

Det dyrare tangentbordet var trevligt att skriva med. Det är ett riktigt tangentbord helt klart.

Fick aldrig tillfälle att skriva med skärmtangentbordet så ingen bedömning av det.

Är trots allt lite tveksam till kompromissen att försöka vara både platta och "tabletop". Balansen kändes fel och du är låst till en vinkel. Och det är definitivt en laptop på samma sätt som tradionella laptop (nu tänker jag på formatet, inte på vilka program som du kan köra).

Jag skulle gärna vilja prova den under en vecka men W8 kändes lite svåröverskådligt - det kan dock säkert gå till sig med lite tillvänjning.

Tror att jag ska åka in till Elgiganten för att se om de har den. Då kan jag eventuellt köpa en och prova lite mer intensivt för att lämna tillbaka den om den inte passar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-16 16:52
Ursprungligen av zappee:

Nej, inte med tanke på pris och hårdvara.

Nej, men om Microsoft marknadsför den som konkurrent till iPad (vilket jag har för mig att de gör) så spelar de i det segmentet och inget annat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 21:04
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag säger att du har fel när du definiera ett "riktigt OS" till att vara samma sak som Windows 8. Det var bland de snävaste definitioner på OS som jag läst. Och nu fortsätter du i samma stil med "riktiga exe filer". Jag kan inte installera "riktiga exe filer" på OSX, innebär det att OSX inte är ett riktigt operativsystem?

Surface RT har ett riktigt operativsystem. IPad har ett riktigt operativsystem. Till och med Sinclair Z80 hade ett operativsystem.

Naturligtvis så använder jag ordet exe eftersom det är Windows vi pratar om och inget annat.
Jag anser att det OS som är i RT plattorna inte är ett riktigt eller vanligt OS om du hellre vill använda den termen.
Men det som kommer i PRO är det eftersom det är Windows 8 och ingen avskalad version som är i RT.

Eftersom jag läste fel vad TS pratade om för version av Surface spelar det ingen roll.
Men jag vidhåller att jämföra PRO med iPad inte är en rättvis jämförelse eftersom PRO kan du installera Windows 8 program på men du kan inte installera OS X program på din iPad.
Det var därför som jag opponerade mig om jämförelse men eftersom TS menade RT spelar det ingen roll.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag var och snabbprovade på MM nyss. Efter fem minuter så skulle jag säga...

Det "billiga" tangentbordet är jag tveksam till, vet inte vad det tillför.

Det dyrare tangentbordet var trevligt att skriva med. Det är ett riktigt tangentbord helt klart.

Fick aldrig tillfälle att skriva med skärmtangentbordet så ingen bedömning av det.

Är trots allt lite tveksam till kompromissen att försöka vara både platta och "tabletop". Balansen kändes fel och du är låst till en vinkel. Och det är definitivt en laptop på samma sätt som tradionella laptop (nu tänker jag på formatet, inte på vilka program som du kan köra).

Jag skulle gärna vilja prova den under en vecka men W8 kändes lite svåröverskådligt - det kan dock säkert gå till sig med lite tillvänjning.

Tror att jag ska åka in till Elgiganten för att se om de har den. Då kan jag eventuellt köpa en och prova lite mer intensivt för att lämna tillbaka den om den inte passar.

Jag försökte hitta den på Media Markt idag, men de har den inte i Sundsvall ännu. Det var lite trist.

För egen del så kan jag känna att den här blandningen av platta och "tabletop" är bra. Har länge haft en del bekymmer med iPad på grund av att den t.ex. saknar ett lättåtkomligt klassiskt filsystem. Med dessa nya plattor som kör Microsofts Windows 8 RT/Pro så går det ju åtminstone att göra små och viktiga saker som att bifoga flera dokument och filer i ett och samma mail. Och att läsa från ett USB-minne utan att behöva ha krångel med tillbehörskablar och tredje parts applikationer.

Nu har jag inte testat Surface ännu, men tackar för att du delade med dig av dina erfarenheter efter att ha prövat den.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-02-17 00:43

Botemedel mot Windows 8-begär:

David Pogue is mystified why Windows 8 forces a user to search for nearly everything:
http://pogue.blogs.nytimes.com/2013/02/07/how...

Slutklämmen:

So that’s why this gigantic conceptual breakdown absolutely baffles me. Surely, in all those millions of person-years of testing, somebody at Microsoft must have observed that opening things — arguably the single most immediate task of an operating system — requires more steps now than before.

When you consider the slow sales of Windows 8, the general public bafflement, and the departure of Windows 8 mastermind Steven Sinofsky, Microsoft probably realizes that the split-personality design of Windows 8 was a misfire. It’s inevitable that Microsoft is already hard at work fixing the problem; that’s how Microsoft works. Refine, refine, refine, no matter how many years it takes.

My question is: How do you fix something whose founding concept is flawed?

This should be an interesting plot to follow.

Ursprungligen av maskh:

Jag försökte hitta den på Media Markt idag, men de har den inte i Sundsvall ännu. Det var lite trist.

För egen del så kan jag känna att den här blandningen av platta och "tabletop" är bra. Har länge haft en del bekymmer med iPad på grund av att den t.ex. saknar ett lättåtkomligt klassiskt filsystem. Med dessa nya plattor som kör Microsofts Windows 8 RT/Pro så går det ju åtminstone att göra små och viktiga saker som att bifoga flera dokument och filer i ett och samma mail. Och att läsa från ett USB-minne utan att behöva ha krångel med tillbehörskablar och tredje parts applikationer.

Nu har jag inte testat Surface ännu, men tackar för att du delade med dig av dina erfarenheter efter att ha prövat den.

Vi har alla olika behov. Jag tycker personligen att det är bra (i de flesta fall) att filsystemet är dolt på iOS. Jag tror att det är bättre för de flesta efter att ha sett vilken röra många ställer till med sina desktop på pc

Däremot så finns det ibland nackdelar såsom när du vill dela flera dokument samtidigt via mejl.

Jag ska åka in en sväng till idag för att försöka klämma lite mer på dem. Jag är nyfiken på hur den fungerar som en platta. Eventuellt så kommer en uppdatering.

Ursprungligen av lappen71:

Naturligtvis så använder jag ordet exe eftersom det är Windows vi pratar om och inget annat.
Jag anser att det OS som är i RT plattorna inte är ett riktigt eller vanligt OS om du hellre vill använda den termen.
Men det som kommer i PRO är det eftersom det är Windows 8 och ingen avskalad version som är i RT.

Eftersom jag läste fel vad TS pratade om för version av Surface spelar det ingen roll.
Men jag vidhåller att jämföra PRO med iPad inte är en rättvis jämförelse eftersom PRO kan du installera Windows 8 program på men du kan inte installera OS X program på din iPad.
Det var därför som jag opponerade mig om jämförelse men eftersom TS menade RT spelar det ingen roll.

Givetvis kan vi jämföra Surface PRO eller RT med iPad på ett rättvist sätt. En jämförelse har inte att göra med vilka program som går att installera eller inte. En jämförelse gäller hur användbar en produkt är - vad kan jag göra med den ena som jag inte kan göra med den andra och vice versa.

jag kan köra pages, keynotes och nummer på både min Mac och min iPad. Jag kan öppna och editera excelfiler på min iPad. Jag kan läsa pdf eller skapa pdf på min iPad. Och allt det utan att den kör ett "riktigt" os - så varför ska vi inte kunna jämföra Surface PRO/RT och iPad?

  • Medlem
  • 2013-02-17 10:21

Mycket skrik för lite ull i den här tråden. Det skulle ha varit kul att få läsa om någon som har testat den på riktigt.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-17 11:01
Ursprungligen av alix:

Mycket skrik för lite ull i den här tråden. Det skulle ha varit kul att få läsa om någon som har testat den på riktigt.

Kanske du har större chans att få en rewiew om denna på ett forum som rör microsofts produkter?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-17 11:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis kan vi jämföra Surface PRO eller RT med iPad på ett rättvist sätt. En jämförelse har inte att göra med vilka program som går att installera eller inte. En jämförelse gäller hur användbar en produkt är - vad kan jag göra med den ena som jag inte kan göra med den andra och vice versa.

jag kan köra pages, keynotes och nummer på både min Mac och min iPad. Jag kan öppna och editera excelfiler på min iPad. Jag kan läsa pdf eller skapa pdf på min iPad. Och allt det utan att den kör ett "riktigt" os - så varför ska vi inte kunna jämföra Surface PRO/RT och iPad?

Jag har redan förklarat det och jag tänker inte upprepa mig

  • Medlem
  • 2013-02-17 11:23
Ursprungligen av MatsOlov:

Kanske du har större chans att få en rewiew om denna på ett forum som rör microsofts produkter?

Självklart. Men då hade ju svaren inte varit lika intressanta som om Applevana hade testat. Eller tror du motsatsen?

Lite fler synpunkter efter mer klämmande.

Jag är tveksam till formatet. Den är gjort för att användas liggandes. Känns inte alls bra i porträttläge.

On screen tangentbordet verkar ok. Snyggt och verkar fungera som det ska

Jag är även tveksam till upplägget med W8. Som jag skrivit tidigare så gillar jag inte det sätt som filsystemet lyser igenom på. MS vill inte lämna historien och jag tror att det är ett misstag men andra kanske gillar det.

En sak med tabletopiden. Om du har ett smartcovertangentbord så måste du koppla loss det för att Surfacen ska vara användbar i handhållet läge. Det är definitivt en brist enligt mig. Tänkt scenario. Lyft upp Surfacen, vik coverdelen så att den är på baksidan och försök använda maskinen. Jag hade klara problem med det.

Så min nyfikenhet har lagt sig och jag ser ingen större vinst med Surface - inte för mig och jag tror inte heller att normalanvändare har någon större vinst med den jämfört med iPad eller androidbaserade enheter.

Testade Surface idag. Hittade den på Media markt.

Jag saknar 3G/4G-alternativet, men annars så kändes den faktiskt riktigt stabil och den verkar göra det man faktiskt kan förvänta sig. Detta till skillnad mot de begränsningar som finns i exempelvis iPad.

Detta är ett definitivt köp för mig.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-03-03 19:06
Ursprungligen av maskh:

Testade Surface idag. Hittade den på Media markt.

Jag saknar 3G/4G-alternativet, men annars så kändes den faktiskt riktigt stabil och den verkar göra det man faktiskt kan förvänta sig. Detta till skillnad mot de begränsningar som finns i exempelvis iPad.

Detta är ett definitivt köp för mig.

?Jag föredrar GladaAnsikten framför SurFace.

Bevaka tråden