Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av HTC Windows Phone 8X

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har idag varit och känt på en Windows Phone från HTC. Modellen är 8X. Den finns uppställd hos bl.a. Media Markt. Är det någon i forumet som har erfarenhet av denna telefon? Är den bra (bortsett från att det inte finns ett överflöd av appar än så länge)?

Har länge övervägt att överge iPhone och iOS, och söker därför efter alternativ som inte kör android.

För er som inte känner till telefonen: http://www.htc.com/se/smartphones/htc-wp-8x/.

De flesta windowslurar är imo same same. Det som skiljer är hårdvaran. Själv gillar jag lumia 920.

Funkar NOLL att köra WinPhone ihop med Mac.
Du kommer bara bli galen.

Ursprungligen av Goflorp:

Funkar NOLL att köra WinPhone ihop med Mac.
Du kommer bara bli galen.

Det där skulle nog inte vara ett problem. Kopplar ju aldrig ihop min iPhone med Mac nu mer. Varför skulle jag då helt plötsligt göra det med en eventuell Windows Phone? (:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 23:34
Ursprungligen av maskh:

Det där skulle nog inte vara ett problem. Kopplar ju aldrig ihop min iPhone med Mac nu mer. Varför skulle jag då helt plötsligt göra det med en eventuell Windows Phone? (:

Synka adressboken, kalender, påminnelser, notiser m.m. tycker jag är grymt smidigt att kunna göra. Kanske funkar med Win-Phone också, mer än jag känner till dock.

Ursprungligen av Erik.dv:

Synka adressboken, kalender, påminnelser, notiser m.m. tycker jag är grymt smidigt att kunna göra. Kanske funkar med Win-Phone också, mer än jag känner till dock.

Jag synkroniserar det mot en Exchange-server så att jag kan få upp allt i både OS X och Windows. Länge sedan man behövde använda en kabel och en dator för att synkronisera sådant.

Ursprungligen av maskh:

Jag synkroniserar det mot en Exchange-server så att jag kan få upp allt i både OS X och Windows. Länge sedan man behövde använda en kabel och en dator för att synkronisera sådant.

Precis, minns inte när jag senast synkade saker via kabel. Var inte på den här sidan 2010-talet iallafall.
Klart det kommer funka fint med en Windows Phone 8-lur.

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av Windows Phone 8 själv, än.
Jag tror det är rätt så bra grejer.

Telefonerna är väl väldigt lika inuti, så det är väl utseende som avgör.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 13:36
Ursprungligen av maskh:

Jag synkroniserar det mot en Exchange-server så att jag kan få upp allt i både OS X och Windows. Länge sedan man behövde använda en kabel och en dator för att synkronisera sådant.

Var i mitt svar skrev jag att jag / man synkade dessa tjänster via kabel…?

iCloud och Google Apps löser det trådlöst. Att sedan synka mot en Exchange-server gör att du inte kan nyttja många kalender-lösningar på OSX vilket är ganska risigt skulle jag säga. Och att synka mot en dator kräver definitivt en dator för att kunna titta på innehållet på. Har man bara en enhet har man inget behov av synk (i stort sätt).

En kompis hade en Windows 7 telefon och hon var INTE nöjd. Men det har nog hänt mycket på ett år. Sedan att hennes knappt ett år gamla tror jag blir kvar i Windows 7 är en annan femma…

Ursprungligen av Erik.dv:

Var i mitt svar skrev jag att jag / man synkade dessa tjänster via kabel…?

iCloud och Google Apps löser det trådlöst. Att sedan synka mot en Exchange-server gör att du inte kan nyttja många kalender-lösningar på OSX vilket är ganska risigt skulle jag säga. Och att synka mot en dator kräver definitivt en dator för att kunna titta på innehållet på. Har man bara en enhet har man inget behov av synk (i stort sätt).

En kompis hade en Windows 7 telefon och hon var INTE nöjd. Men det har nog hänt mycket på ett år. Sedan att hennes knappt ett år gamla tror jag blir kvar i Windows 7 är en annan femma…

Det här är inte riktigt vad tråden handlar om, men jag kan väl säga att Exchange och t.ex. Calendar i OS X fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 13:56
Ursprungligen av maskh:

Det här är inte riktigt vad tråden handlar om, men jag kan väl säga att Exchange och t.ex. Calendar i OS X fungerar perfekt.

Om du inte bryr dig om hur din telefon fungerar med en dator, nej, då kan du bortse från de kommentarer som finns gällande Windows Phone och OSX. Hur en telefon synkar / gör backup osv skulle jag också säga är högst relevant.

Sedan om du som många faktiskt gör är beroende av flera olika datorer / enheter så är detta högst relevant i varje fall för mig och mitt val av telefon / padda. Som du säger löser Calendar i OSX uppgiften ja men det är enligt mig långt ifrån den bästa lösningen. BusyCal är avsevärt mycket trevligare men fungerar bara mot Google Apps / iCloud. Men Windows Phone lirar säkert bra med IMAP / Google Apps så det är säkert ingen fara.

Ursprungligen av Erik.dv:

Om du inte bryr dig om hur din telefon fungerar med en dator, nej, då kan du bortse från de kommentarer som finns gällande Windows Phone och OSX.

Om du som många faktiskt gör är beroende av flera olika datorer / enheter så är detta högst relevant i varje fall för mig och mitt val av telefon / padda. Som du säger löser Calendar i OSX uppgiften ja men det är enligt mig långt ifrån den bästa lösningen. BusyCal är avsevärt mycket trevligare men fungerar bara mot Google Apps / iCloud. Men Windows Phone lirar säkert bra med IMAP / Google Apps så det är säkert ingen fara.

Min tråd ställer frågan gällande om HTC Windows Phone 8X är en bra telefon. För att förtydliga så innebär det känsla, funktionalitet och kvalitet. Inte specifikt hur den fungerar tillsammans med OS X. Därför skrev jag att det inte riktigt är vad tråden handlar om.

Calendar i OS X fungerar enligt min mening alldeles underbart. BusyCal har jag inte testat, och kommer nog inte att göra det heller. Dock så är det väl så att jag sällan kör en kalenderfunktion i OS X eftersom det är så mycket enklare att lägga in allt genom telefonen. Och här vore det så klart därför intressant att få lite åsikter kring hur kalendern fungerar i Windows Phone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 15:11

http://www.youtube.com/watch?v=0O3vZM6UVSE

Engaget går igenom Windows Phone 8 på en HTC-lur.

Känns lite ryskt spontant…

Edit: Det var även en fruktansvärt seg genomgång. Jag har svårt att få grepp om OS:et faktiskt, men det ger dig kanske en känsla av det.

Senast redigerat 2013-02-11 15:25

WinPhone är jättebra om man
har en dator med Windows 7/8 etc
har Outlook och använder det.
Har sina filmer i Wmv
Har sitt moln i MS-molnet - heter det 365 numera?
Filer på SkyDrive. osäker om Dropbox, eller Googles variant finns...
Mail har man på Exchangeserver eller på Hotmail, som heter ngt annat numera.
Spel kör man mot XBox360's molnet/speltjänsten
Musiktjänst är det bra om man kör MS egen med...vad den nu heter ZuneStore?

Du kan glömma att ställa en Mac på bordet och få
Airprint, Airview, Synk mot iCloud, iTunesStore och dina spellistor i iTunes.
Du kan ej synka mot inbyggda kalendern och ej heller mot inbyggda Adressboken.
Du måste synka dessa med Outlook osv.

Vidare blir du som Macanvändare uppmanad att installera tillägg till bl a outlook
på din Mac för att kunna synca och då hänvisas du som kör Mac till support/download-sidor
som enbart innehåller support/stöd och downloads i form av .EXE-filer för Windows.
Det händer rätt ofta....
Filmer man synkar över blir oftast 2 tim vit ruta utan ljud, lyckades aldrig lösa det problemet.

Skall man summera ihop det hela så är det rena pengarna i sjön om man tänker sig
att på NÅGOT sätt få sin stationära/Bärbara OSX-dator att lira ihop med en WinPhone.

GLÖM DET!

Jag svor i två veckor innan luren jag köpte för en back öl och lite till såldes...
(4200:- LG, försökte sälja den i två veckor på blocket, inget hände, för 600:-
tillslut ringde en snål polsk kille och prutade till sig den för jag tror det var 500:-)

telefonen är säkert jättebra. Frågan är om det betyder ngt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 15:39
Ursprungligen av Goflorp:

WinPhone är jättebra om man
har sina filmer i WMV…

Så illa verkar det inte vara om man läser följande sida:

Supported Media Codecs for Windows Phone

Både stöd för WMV, WMA, MP3, AAC, H263, H264 samt MPEG4 finns i bl.a. WMV, 3GP, MP3, MP4, MOV och M4A containers.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-11 15:43

Nej, och Spotify finns nu också.

Kommer det bara lite fler appar så fnderar jag på att ta en titt på WP8.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 16:07
Ursprungligen av zappee:

Nej, och Spotify finns nu också.

Kommer det bara lite fler appar så fnderar jag på att ta en titt på WP8.

Hur bra är den klienten kontra ex. iOS? iPad klienten är ex. en helt annan upplevelse (på gott och ont!) jämför med iPhone. Hur är generellt kvalitén av tredjeparts appar till WinPhone? Android känns som många appar är fullständiga stolpskott rent användarupplevelesemässigt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Hur bra är den klienten kontra ex. iOS? iPad klienten är ex. en helt annan upplevelse (på gott och ont!) jämför med iPhone. Hur är generellt kvalitén av tredjeparts appar till WinPhone? Android känns som många appar är fullständiga stolpskott rent användarupplevelesemässigt.

Se själv:

http://www.youtube.com/watch?v=T3nP3uVFJs4

Jag tycker att kvalitén på apparna i WP8 är bra, de byggs efter ett ramverk, precis som i iOS. "Kan man en app, kan man alla".

Tycker faktiskt att upplevelsen med WP8 är snarlik med iOS. Annorlunda utförande, men ändå en liknande upplevelse.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2013-02-11 17:29

Hur är det med uppdateringar på winphone. Kommer det komma relevanta uppdateringar i 3år eller blir det en utgåva och sedan någon buggfix på förra bugfixen ála Windows på datorn samt billigare Android. En telefon som blir inaktuell och inte kan installera aktuella appar inom 3år är pengarna i sjön.

Ursprungligen av Erik_J:

Hur är det med uppdateringar på winphone. Kommer det komma relevanta uppdateringar i 3år eller blir det en utgåva och sedan någon buggfix på förra bugfixen ála Windows på datorn samt billigare Android. En telefon som blir inaktuell och inte kan installera aktuella appar inom 3år är pengarna i sjön.

Än så länge har de haft bra takt på sina uppdateringar tycker jag. Det beror så klart vilken telefonmodell man har då de släpper modellspecifika uppdateringar (buggfixar etc).

Hur det ser ut om ett eller flera år är svårt att veta.

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-02-14 09:48
Ursprungligen av maskh:

Har länge övervägt att överge iPhone och iOS, och söker därför efter alternativ som inte kör android.

Stod i valet och kvalet jag med, när det nu var dags att förlänga abb och få ny lur.

Jag känner mig rätt trött på iOS.
Nokia 920, Galaxy s3 och Galaxy Note 2 var det jag valde emellan. Jag har en android-lur via jobbet, och en win8-tablet (asus vivopad), så jag känner mig hyfsat hemma i alla miljöerna, tycker jag. Jag använder alla möjliga molntjänster, så det är inget argument vare sig för eller emot resp. OS.

Nokia 920 valde jag bort rätt snabbt. Win 8 (RT) känns inte stabilt för fem öre på min platta. Så länge det går, så går det rätt bra, men det har rätt mycket underligheter för sig, slutar svara och sådär. Det kan föralldel vara bättre på Nokian, men problemet med appar kvarstår. Jag har tex. hittills inte hittat nån vettig app för Premier League-fotboll - klar dealbreaker (om nån har ett tips - hojta gärna till!). Att få in jobbets Exchange-mail var inte heller sådär skitenkelt - krävdes en hel del handläggning innan jag fick till det.
Själva gränssnittet i Win gillar jag, däremot. Får MS (och utvecklare) lite tid på sig, så tror jag att det kan bli riktigt bra, men idag är det väldigt mycket bleeding edge, upplever jag.

Med Nokian ute valde jag vidare mellan S3 och Note 2. Jag gillar båda maskinerna - dom är snabba, dom är snygga (tycker jag) och skulle kunna fungera rätt bra. Skärmen på S3 är i ungefär den storleken jag vill ha, Note 2 med sin storlek skulle nog kunna ersätta min iPad dessutom. En hel del enkla, riktigt smarta funktioner (vänd på luren för att inte ta samtalet, tex.) som jag gillar och som skulle vara klart användbara i min vardag.

Men.
Android är telefonernas generella Linuxdist - på gott och ont. Ungefär allt går att göra, det funkar rätt bra och - det ser oftast ut som skit. Jag orkar inte titta på skit hela dagarna. Nu menar jag huvudsakligen i appar, men även om man dyker ner en nivå under de glassiga skrivbordet så är det en mörk röra. Svart bakgrund överallt i inställningar och sådär.
Visst, det är snyggt och smidigt med widgets för kalender och mail och annat, men det räcker inte.
Det känns att det inte finns guidelines för app-utvecklare i Android på samma sätt som i iOS. Bra och dåligt, visst, men jag tycker att det huvudsakligen är ett minus.

Appar i Android är generellt av sämre kvalitet, upplever jag. I bästa fall är de lika bra som i iOS, men jag har hittills aldrig sett nån app som är bättre. Mailappen - by far den viktigaste för mig - är helt outstanding i iOS. Jag har testat ett antal i både W8 och Android, ingen är i närheten. Samma sak med tangentbordet. Inget jag testat (Swiftkey tex.) får mig att skriva lika snabbt som det i iOS. Delvis en vanesak kanske, men inte helt och hållet, tror jag.

Vilken telefon valde jag då?

iPhone 5. Trots sina tillkortakommanden (lite för liten skärm och ett uttjatat OS), så var det det vettigaste köpet för mig. De pengar den kostar extra jämfört med en S3 eller Note2 har jag igen på de appar jag redan köpt och slipper köpa igen om jag skulle byta OS.

Men nog vore det kul med en rejäl overhaul av iOS, tycker jag.

Slutsats: Egentligen ingen, men; Om mail är kritiskt för dig, kolla noga igenom mailappar till W8. Jag har som sagt inte hittat nån som är lika smidig som den till iOS. Lycka till!
Berätta gärna vad du valde sen och hur det funkar.

Ursprungligen av maskh:

Har idag varit och känt på en Windows Phone från HTC. Modellen är 8X. Den finns uppställd hos bl.a. Media Markt. Är det någon i forumet som har erfarenhet av denna telefon? Är den bra (bortsett från att det inte finns ett överflöd av appar än så länge)?

Har länge övervägt att överge iPhone och iOS, och söker därför efter alternativ som inte kör android.

För er som inte känner till telefonen: http://www.htc.com/se/smartphones/htc-wp-8x/.

Jag hade en LG med Windows 7.5 på. Sålde den till Goflorp för en back öl.
Har även haft ett flertal HTC-lurar. Tyckt att alla haft en bra byggkvalitet. En sak som slog mig beträffande Windows 7.5 är att den var mycket bra att skriva på. Tangentbordet var på något sätt mer samarbetsvilligt än på iPhone. Skrev helt enkelt fel mer sällan.
8X ser ju onekligen mycket trevlig ut. Om jag skulle köpa en Windows-lur skulle jag dock köpa en Nokia. Det som det faller på är att jag inte har någon Exchange utan använder iCloud. Min telefon måste kunna synka kalender, anteckningar och kontakter mot iCloud.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-16 15:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Hur bra är den klienten kontra ex. iOS? iPad klienten är ex. en helt annan upplevelse (på gott och ont!) jämför med iPhone. Hur är generellt kvalitén av tredjeparts appar till WinPhone? Android känns som många appar är fullständiga stolpskott rent användarupplevelesemässigt.

Tyvärr ingen större erfarenhet av det.

1
Bevaka tråden