Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta Applehat....varifrån kommer det?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 14:39

I kommentarerna för nyheter på IDG,kommentarer på nyheter om Apple i Aftonbladet.
Överallt så stöter man på detta Apple hat och vissa visar på ett sådant hat att man börjar fundera på den psykiska hälsan.
Utspel och påståenden som inte är sanna är ett vanligt vapen från dessa och det går inte att argumentera emot.
Som denna nyhet om att Apple skulle kunna krossa Microsoft om dom gav sig in på konsol marknaden.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/a...

Pratade med en vän idag som inte tycker om Apple men ändå överväger att köpa en iPad och enda anledningen var för skärmen och inget annat.
Sen började han spy galla över att iOS inte stöder flash och att det var något han skulle sakna vid ett köp.
När jag frågade om är det inte bra att slippa reklam som är gjord i flash så vände argumentet till att han inte skulle kunna se vissa filmklipp.
När jag berättade att han visst kunde se dom men i html5 istället så såg han fundersam ut.
Men jag gav honom rådet att han ska nog hålla sig till något annat än en iPad för jag vill inte höra gnäll om hur värdelöst iOS är efter ett köp.

Blir bara så konfunderad över hur folk kan bli så på riktigt arg över ett företag och dess produkter!!!

Senast redigerat 2013-02-15 20:06

Och tvärtom.

Det finns en (eller flera) tråd om detta redan tror jag..

edit: Det gjorde det, och du startade även den.
http://www.99mac.se/forum/t/296820-hur-agera-...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 14:48
Ursprungligen av keptang:

Och tvärtom.

Det finns en (eller flera) tråd om detta redan tror jag..

edit: Det gjorde det, och du startade även den.
http://www.99mac.se/forum/t/296820-hur-agera-...

Den var om ett annat forum och nu är jag längre inte medlem så att diskutera om det är inte relevant längre.

Antyder du att jag hatar Android anhängare?

Ursprungligen av lappen71:

Antyder du att jag hatar Android anhängare?

Det där vet jag inte var du fick ifrån.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 16:27
Ursprungligen av keptang:

Det där vet jag inte var du fick ifrån.

Du skrev "Och tvärtom" och jag frågar bara om du antyder att jag också gör det

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-15 16:42

Tycker det är ett väldigt utbrett hat mot Apple från win- och androidanvändare nu för tiden, och då inte bara på nätet utan även ute i livet. Har en (numera före detta) kompis som jag inte besöker längre, då han ofta spyr galla över Apple och framför allt iPhone. Men även där jag jobbat extra under senaste året och på skolan där jag nu läser så har jag fått gliringar och nedvärderande kommentarer av androidanvändare. Tydligen så blir dom väldigt provocerade bara av att man använder sin iPhone i deras närhet.

Själv spyr jag bara galla över win och android hemma och här på 99mac, detta eftersom jag inte tycker diskussioner om de prylarna platsar här. Pratar aldrig om Apple och deras produkter (eller andra märken för den delen heller) utanför familjen eller denna sfär längre, det väcker alldeles för mycket ont blod.

Egentligen borde jag vara van eftersom det var samma skitsnack runt oss Macanvändare på 80-90-talen från de med windows, men då var dom mer nedlåtande i sina kommentarer. Det var som om man inte förstod bättre och det kunde dom ha överseende med för dom visste ju att deras PC var överlägsen. I dag är det mera hat i kommentarerna.

Själv förstår jag mig inte på er som tycker det är en viktig fråga: Jag menar, om någon vill hata Apple/Microsoft/CocaCola/Ikea/whatever så är det helt likgiltigt för mig. Varför skulle jag bry mig pm det?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-15 19:12

Mitt liv är mer värt än att jag ska gå runt och hata företag/produkter. I grunden är vi alla intresserade samma sak - tekniska produkter och smarta lösningar.

Sprid lite kärlek istället!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-15 20:01

Som Richard Rönnbäck säger. Varför ska man bry sig om hatare? Jag gör det iallafall inte. Låt dem hata. De fattar inte bättre.

Rubriken i tråden ställer dock en fråga: Var kommer de ifrån?

Jag vet inte. Jag bryr mig inte heller.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 20:39
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Själv förstår jag mig inte på er som tycker det är en viktig fråga: Jag menar, om någon vill hata Apple/Microsoft/CocaCola/Ikea/whatever så är det helt likgiltigt för mig. Varför skulle jag bry mig pm det?

Tycker det är en ganska så viktig fråga för ibland hamnar man i deras sikte bara för att dom hör att man äger Apple produkter.
Jag springer inte omkring och hånar andra för deras val av telefon men likväl får jag höra det i tid och otid.
Istället för att ignorera så är jag nyfiken på att höra varifrån dom får sitt hat ifrån och oftast har dom inget svar eller att det bygger på okunskap. Eller att dom är uppfattningen att Apple är ett ont företag som utnyttjar barn och är farlig för miljön.
Försöker inte omvända någon utan ställer frågor för att försöka förstå bara.

Men det är tydligt att vissa vill hata något bara för att hata och göra av sig med aggressioner.

  • Medlem
  • 2013-02-15 21:08
Ursprungligen av lappen71:

... det är tydligt att vissa vill hata något bara för att hata och göra av sig med aggressioner.

It takes one to know one.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 21:12
Ursprungligen av alix:

It takes one to know one.

Det var en kvalificerad gissning från min sida och dom få aggressioner jag har tar jag ut på gymmet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-16 07:21
Ursprungligen av alix:

It takes one to know one.

Detta är precis vad det handlar om. Du vänder problemet mot budbäraren. Det går inte att prata ens i närheten av en Applehatare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-16 08:23

Kan berätta att jag köpte Mac Performa 200 1993 och den står in mitt vardagsrum som en ikon. 4 Mb RAM (det var mycket då), 20 Gb.... förlåt 20 Mb HD. Apple hade då 10-12 % av marknaden. 1998 stod jag i en datoraffär i Infra city Upplands-Väsby och hörde nyheterna i högtalarna, "Applechefen meddelar att de kommer fortsätta tillverka datorer åt konsumenter....". Konkurs? Vi Appleanvändare var mobbade, stötte man på någon som använde Apple var det fest. I en datorbutik inne i stan fanns en itusågad Macdator med kränkande (och högst seriös) skylt "En såg används bäst på Apple", typ. Andelen var då nere i 2-3 %.
Idag känns hatet bortblåst. Kritiken mot Apples produkter är ofta densamma som jag har men den stora skillnaden är att man inte känner sig kränkt som man gjorde runt 1997-2004. Apple har idag 14 % av datormarknaden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 11:28

På datorsidan verkar hatet vara borta, de har flyttat till iPhonesidan istället.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 11:38
Ursprungligen av kenjon:

På datorsidan verkar hatet vara borta, de har flyttat till iPhonesidan istället.

Det finns där också men inte alls lika mycket som förut.

Har en arbetskamrat som var en Apple hatare och pratade bara gott om Android och HTC.
Av någon anledning så köpte han sig en iPhone 4S och naturligtvis så fick han ett måndagsex som bara krånglade.
Men han fick den utbytt och blev tydligen väldigt nöjd för strax efter köpte han sig en iPad.
Nu pratar han om att köpa en MacMini för att ha som mediacenter.
Så nog finns det dom som kan svälja sin stolthet och ändra åsikt

  • Medlem
  • 2013-02-16 12:37
Ursprungligen av lappen71:

Det finns där också men inte alls lika mycket som förut.

Har en arbetskamrat som var en Apple hatare och pratade bara gott om Android och HTC.
Av någon anledning så köpte han sig en iPhone 4S och naturligtvis så fick han ett måndagsex som bara krånglade.
Men han fick den utbytt och blev tydligen väldigt nöjd för strax efter köpte han sig en iPad.
Nu pratar han om att köpa en MacMini för att ha som mediacenter.
Så nog finns det dom som kan svälja sin stolthet och ändra åsikt

Ursprungligen av MatsOlov:

Detta är precis vad det handlar om. Du vänder problemet mot budbäraren. Det går inte att prata ens i närheten av en Applehatare.

Tydligen kan man det, att döma av lappen71:s inlägg ovan. Och till och med omvända. Jag har ALDRIG stött på något hat mot Appleprodukter. Däremot har jag stött på en del som avfärdar Apple och dess produkter, mer eller mindre föraktfullt. De har då gjort det av okunnighet. Då jag har beskrivit hur jag själv är kompetent inom Windows, Linux, Mac OS, ja, till och med Android, så går det genast att snacka om saken. Si och så har de för- och nackdelarna. Det går att prata med de allra flesta. Om jag vore budbärare, skulle jag bara kunna förmedla de fall där jag har varit en aktör eller observatör, och det har fungerat finfint, därför att jag har ett öppet sinne. Jag har en svåger som är Windowsfanatiker och inte tillåter någon annan webbläsare än Internet Explorer på sina datorer. Hardcore! Men efter att ha förklarat hur jag ser på olika datorlösningar har han ingenting att invända mot att det finns andra sätt att se på saker och ting. Något hat är det då inte frågan om. Inte som jag upplever det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-16 13:16

Och jag som jobbat med datorer sedan början av 80-talet och har använt massor av olika system, bla ND, VAX/VMS, SUN, unix, dos, win, Linux alla Mac OS mm. Jobbat som grafiker, webutvecklare, programmerare, support, service (datorer, telefoner), säljare mm. Jag har en annan uppfattning. Har fått svälja mycket skit om både Mac, Apple, iPhone och även personligt. Du vet, kunden har alltid rätt.

Egentligen är detta rätt enkelt att svara på. Hatet/ogillandet kommer från Den Svenska Avundsjukan. Nu när det går bra för Apple och dom tjänar massor med pengar ökar hatet och avundsjukan och företag som Microsoft börjar få mer och mer sympatier.

Det är fascinerande att se hur människor orkar att hålla på som dom gör. Jag vill inte kalla dom troll men det påminner om det speciellt som dom inte går att argumentera med.

En annan sak som jag tycker är värd att uppmärksamma är hur SvD Näringsliv gillar att skriva skitartiklar om Apple men samtidigt är flera artiklar nästan fabricerade eller så grovt vinklade att dom borde skämmas. Här handlar det nog mer om att driva trafik till sidan, men på sättet dom gör det är skrämmande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-16 14:03
Ursprungligen av alix:

Tydligen kan man det, att döma av lappen71:s inlägg ovan. Och till och med omvända.

Nej det är ingen som har omvänt honom utan han är en intelligent människa som inte lyssnar på andra utan drar sina egna slutsatser.
Naturligtvis har du inte sett något hat eftersom du väljer att inte göra det eller omskriva det till något annat.
Visst är inte allt hat bara för att man får höra en gliring över Apple men det är tröttsamt och säger man inget till svar så anser dom att man samtycker.
Svarar man emot så är man medlem i sekten och ens åsikt är inte värd någonting.
Så än hur man vänder på det är det en lose lose situation.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 14:34

Jag brukar bara småle lite och säga "Du får väl se..."

Det här är den svenska konsensuskulturen i ett nötskal: folk blir alldeles spattiga bara för att andra har avvikande åsikter (eller om det nu är man själv som har det?) och genast känner man ett inre tvång att överbrygga skillnaderna, för hur skulle det gå om folk gick omkring och tyckte olika saker?

Det förstår ju vem som helst att det slutar i anarki, kaos och samhällets upplösning!

Nej, självklart måste de olämpliga åsikterna bekämpas, och att folk ändå envisas med sina felaktiga åsikter kan ju bara förklaras med deras ondska, eller för att nu använda ett ord som är på modet - "hat"...

  • Medlem
  • 2013-02-16 15:07
Ursprungligen av MatsOlov:

Och jag som jobbat med datorer sedan början av 80-talet och har använt massor av olika system, bla ND, VAX/VMS, SUN, unix, dos, win, Linux alla Mac OS mm. Jobbat som grafiker, webutvecklare, programmerare, support, service (datorer, telefoner), säljare mm. Jag har en annan uppfattning. Har fått svälja mycket skit om både Mac, Apple, iPhone och även personligt. Du vet, kunden har alltid rätt.

Ja, det låter ju trist, jag beklagar.

  • Medlem
  • 2013-02-16 15:09
Ursprungligen av lappen71:

Nej det är ingen som har omvänt honom utan han är en intelligent människa som inte lyssnar på andra utan drar sina egna slutsatser.
Naturligtvis har du inte sett något hat eftersom du väljer att inte göra det eller omskriva det till något annat.
Visst är inte allt hat bara för att man får höra en gliring över Apple men det är tröttsamt och säger man inget till svar så anser dom att man samtycker.
Svarar man emot så är man medlem i sekten och ens åsikt är inte värd någonting.
Så än hur man vänder på det är det en lose lose situation.

Vad, då väljer att inte se hat? Om du menar att jag inte uppfattar världen som du gör är nog sant, men det är inte samma sak som att jag väljer något, jag gör på mitt sätt som är naturligt för mig.

  • Medlem
  • 2013-02-16 15:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

... ett ord som är på modet - "hat"...

Huv'et på spiken! Det andra är väl "kränkt"...

  • Medlem
  • 2013-02-16 20:36
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

eller för att nu använda ett ord som är på modet - "hat"...

Ska det vara äkta kvällstidningsjournalistik ska det nog vara "hat-chock", ännu bättre blir det om man kan blanda in ordet kränkt i samma mening!
"Svensk Apple-ägare kränkt av hat-chocken mot Apple på internet". Där har ni en riktigt smaskig rubrik för kvällspressen.

1
Bevaka tråden