Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd Mac Mini

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas att jag kan få hjälp här i forumet.
Jag funderar på att köpa en Mac Mini efter sommaren. Då jag är totalt efterbliven när det kommer till datorer skulle jag uppskatta lite hjälp med vilken jag ska köpa.
Det jag kommer använda den till är främst enklare spel, streama film och lyssna på musik. Jag kommer också använda den till skolarbeten.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är vad som är lagom för mitt användningsområde. Hur mycket ram behövs? Vet inte riktigt vad det är, så jag vet heller inte hur mycket som behövs.
Är det något annat jag ska tänka på när jag väljer?
Sedan undrar jag hur ofta Apple kommer med en uppdatering av Mac Mini. Kommer det någon i år, i så fall när kan det tänkas komma till Sverige?

Tack på förhand!

Ursprungligen av Weedberg:

Hoppas att jag kan få hjälp här i forumet.
Jag funderar på att köpa en Mac Mini efter sommaren. Då jag är totalt efterbliven när det kommer till datorer skulle jag uppskatta lite hjälp med vilken jag ska köpa.
Det jag kommer använda den till är främst enklare spel, streama film och lyssna på musik. Jag kommer också använda den till skolarbeten.
Det jag skulle vilja ha hjälp med är vad som är lagom för mitt användningsområde. Hur mycket ram behövs? Vet inte riktigt vad det är, så jag vet heller inte hur mycket som behövs.
Är det något annat jag ska tänka på när jag väljer?
Sedan undrar jag hur ofta Apple kommer med en uppdatering av Mac Mini. Kommer det någon i år, i så fall när kan det tänkas komma till Sverige?

Tack på förhand!

Du behöver inget vassare än en basmodell. Om du eventuellt behöver utöka RAM-minnet så är det mycket billigare att sätta i mer i efterhand än att beställa av Apple. Samma med hårddisk - eftersom det är en stationär dator så kan du lätt koppla in en FireWire-disk eller ThunderBolt-disk om du behöver mer lagringsutrymme.
När det kommer en ny vet bara Apple.

Ursprungligen av pmarriott:

Du behöver inget vassare än en basmodell. Om du eventuellt behöver utöka RAM-minnet så är det mycket billigare att sätta i mer i efterhand än att beställa av Apple. Samma med hårddisk - eftersom det är en stationär dator så kan du lätt koppla in en FireWire-disk eller ThunderBolt-disk om du behöver mer lagringsutrymme.
När det kommer en ny vet bara Apple.

Härligt! Tack för informationen.
Det här med FireWire-disk och ThunderBolt-disk, är det som en extra hårddisk i datorn eller är det mer som en extern sådan?
Sedan var det bara en fråga till. Fungerar USB 2-kontakter i USB 3-uttaget?

Svaren på dina 2 frågor är ja (extern hårddisk) och ja.

Med nuvarande utveckling är det kanske inte säkert att man kan uppdatera minnet själv i nästa mac mini. Det för att göra burken tunnare och smidigare. Så det är kanske en bra idé att köpa nuvarande Mac Mini.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Med nuvarande utveckling är det kanske inte säkert att man kan uppdatera minnet själv i nästa mac mini. Det för att göra burken tunnare och smidigare. Så det är kanske en bra idé att köpa nuvarande Mac Mini.

Fast då köper man väll med mera minne direkt så är det löst?

Att uppgradera till 16gb direkt kostar nästan 3000. Att köpa själv 500-600. Bra deal?

Ursprungligen av Antonic:

Fast då köper man väll med mera minne direkt så är det löst?

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej verkligen inte och har aldrig påstått det heller.
Men varför ta upp något som är oväsentligt då det räcker med 8GB?
och då är det max 980kr.

Hur den ser ut nästa gång är totalt omöjligt att säga.
Troligtvis precis som MBP 13"

Ursprungligen av Antonic:

Nej verkligen inte och har aldrig påstått det heller.
Men varför ta upp något som är oväsentligt då det räcker med 8GB?
och då är det max 980kr.

Hur den ser ut nästa gång är totalt omöjligt att säga.
Troligtvis precis som MBP 13"

Det är inte alls oväsentligt. Man klarar sig på 8 gb idag men kanske inte i morgon. Är man låst vid 8 gb förlortar man datorns livslängd avsevärt. Så om man inte kan uppgradera efteråt skulle jag absolut ha 16 gb i ram.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-09 00:49
Ursprungligen av Antonic:

Nej verkligen inte och har aldrig påstått det heller.
Men varför ta upp något som är oväsentligt då det räcker med 8GB?
och då är det max 980kr.

Det är väl högst väsentligt? För dig kanske det räcker med 8 GB, för mig gör det inte det. Det är olika beroende på vem som använder datorn och till vad.

T ex så har jag 32 GB i min iMac.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-09 01:00

Ska det spelas lite så verkar ju haswell ha rätt mycket bättre prestanda än ivy bridge som sitter i minin nu.
Att inte kunna uppgradera minnet är ju spekulationer, och blir det så finns ju tid att skaffa nuvarande även efter den nya presenteras.
Dessutom, 4GB har varit vanligt i 5-6 år och räcker fortfarande till det mesta, gissar att 8GB antingen är standard eller relativt billigt om det är lödat och kommer duga länge till.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det är inte alls oväsentligt. Man klarar sig på 8 gb idag men kanske inte i morgon. Är man låst vid 8 gb förlortar man datorns livslängd avsevärt. Så om man inte kan uppgradera efteråt skulle jag absolut ha 16 gb i ram.

Ursprungligen av zinned:

Det är väl högst väsentligt? För dig kanske det räcker med 8 GB, för mig gör det inte det. Det är olika beroende på vem som använder datorn och till vad.

T ex så har jag 32 GB i min iMac.

Fast nu handlar det inte om er grabbar utan om Weedberg så era krav är högst oväsentligt.

Kollar man vad han ska använda datorn till så kommer 4GB räcka länge redan nu och 8GB i många många år.
Vad som händer nästa generation kan man ju bara spekulera i och skulle rek TS att återkomma om 6månader
då han ska köpa datorn.

Ursprungligen av Json_81:

Ska det spelas lite så verkar ju haswell ha rätt mycket bättre prestanda än ivy bridge som sitter i minin nu.
Att inte kunna uppgradera minnet är ju spekulationer, och blir det så finns ju tid att skaffa nuvarande även efter den nya presenteras.
Dessutom, 4GB har varit vanligt i 5-6 år och räcker fortfarande till det mesta, gissar att 8GB antingen är standard eller relativt billigt om det är lödat och kommer duga länge till.

Kan inte annat än hålla med dig 100%

Ursprungligen av Json_81:

Ska det spelas lite så verkar ju haswell ha rätt mycket bättre prestanda än ivy bridge som sitter i minin nu.

Sant. Men vill man vänta på nya Minin av den anledningen om man ska spela "enklare" spel? Sen kommer nog inteHaswell-processorn t göra Minin till ett spelmonster direkt ändå. Kanske kommer du att kunna spela lite mer avancerade "enkla" spel. Men är det värt att vänta till Oktober? Men men, men den kanske kommer i Juni. Det är inte alls otänkbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-09 12:36
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det är inte alls oväsentligt. Man klarar sig på 8 gb idag men kanske inte i morgon. Är man låst vid 8 gb förlortar man datorns livslängd avsevärt. Så om man inte kan uppgradera efteråt skulle jag absolut ha 16 gb i ram.

Men du vet varken om nästa generation Mini kommer att vara enkel att uppgradera, vad den kommer att ha för grundkonfiguration, eller vad vad minne kommer att kosta om ett år.

Många "problem" i onödan, tycker jag.

Ursprungligen av oskard:

Men du vet varken om nästa generation Mini kommer att vara enkel att uppgradera, vad den kommer att ha för grundkonfiguration, eller vad vad minne kommer att kosta om ett år.

Många "problem" i onödan, tycker jag.

Visst visst. Men det är höga odds på att Mac mini ska förvandlas till spelmaskin! Sen är den allmänna trenden hos Apple färdiga stenar som man inte öppna och förändra. Så kommer Minin står in på den inslagna vägen? Kanske! Men med Apple vet man dock aldrig, men jag har mina misstankar, det ska sägas...

I stort tycker jag att det är ett dåligt råd att vänta till nästa Mini då den nyss uppdaterades. Dessutom kommer nog Intels nästa processor främst att handla om att göra den mindre energikrävande för att passa bra i bärbara datorer. Grafiken ska tydligen bli bättre, men bara marginellt och relativt det ganska kassa grafikkortet som nuvarande modell har. Mac Muni är ingen speldator helt enkelt men klarar "enklare" spel.

Så är det värt att vänta kanske 8 månader på nästa generation? Det tycker inte jag.

Senast redigerat 2013-02-09 18:38
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Rykten säger 20-40% på proc sidan och över dubbla på grafikkorten så ganska rejäl ökning.
Vad det blir sedan får vi se.

Värt att vänta näääää
Jag köpte ju 2st precis hehe.

Sedan är det ganska billigt att byta upp sig sedan då man får ganska bra för beg Mac mini

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-15 20:42

Klart du ska maxa minnet det första man gör .Så billigt som det är nu .O tryck i en SSD disk o Bluray drive så har du den opptimala allround datorn.
har några stycken till salu både den sista med drive o dom nya utan.O en server.

BD

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 20:43
Ursprungligen av bodahl:

Klart du ska maxa minnet det första man gör .Så billigt som det är nu .O tryck i en SSD disk o Bluray drive så har du den opptimala allround datorn.
har några stycken till salu både den sista med drive o dom nya utan.O en server.

BD

Hur ska han lyckas sätta i en BD-spelare när det inte ens finns en slot för det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-15 20:59

Late 2011 kan man sätta i en Bluray Sony BC-5600.
Do nya går inte får man koppla en extern om man inte har tummen mitt i näven som dom flesta har här har jag lärt mig under åren jag varit medlem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-15 21:01
Ursprungligen av bodahl:

Late 2011 kan man sätta i en Bluray Sony BC-5600.
Do nya går inte får man koppla en extern om man inte har tummen mitt i näven som dom flesta har här har jag lärt mig under åren jag varit medlem.

Som jag förstår det är han ute efter att köpa en ny MacMini och då går det inte.

1
Bevaka tråden