Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Externt RAID-kabinett vill inte utökas

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett RAID-kabinett från SSI - SI-1359RUSI3 - som just nu går med 4 x 3 = 9 TB i RAID 5. Jag behöver stopp in en 3 TB HD till, men kabinettet "ser inte" att jag stoppat in det, dvs. expanderar inte RAID-uppsättningen till 12 TB. Kabinettet spinner upp disken och tänder driftlampan för facket, men inget mer.

Det finns ju inget GUI till SSIs kabinett, så allt jag ser är via Finder eller Skivverktyg. Jag kan heller inte minnas att det fanns en manual vär namnet i lådan, utan bara en en enkel uppackningsinstruktion. Jag har tittat på SSI hemsida och den är ett skämt ur supportsynpunkt - den verkar bara vara till för återförsäljare. Mr Google kammar noll i jakten på en manual.

OS X 10.8 - MacPro4,1 - ansluten via FW800.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-14 11:46

"Normala" RAID-system har inte stöd för att utöka volymen på det sättet. Vissa tillverkarspecifika system kan göra det, t.ex. Synology Hybrid RAID, men ditt kabinett ser inte ut att ha några dylika finesser.

Ditt enda alternativ är nog dessvärre att bygga om hela RAIDen med fem diskar istället för fyra, men då tappar du all data. Men du har väl backup?

Aj - inte kul. Kabinettet är en backuplösning för husets alla datorer och vis av andras erfarenheter så chansar jag INTE på att ställa mig helt utan backup - ens för några timmar.

Jag minns med fasa när jag expanderade från 4 x 2 = 6 TB till 4 x 3 = 9 TB - nu är det dags för nästa steg om 3 TB. Ett evigt strulande med att montera i och ur HD i ett externt chassi för att kopiera undan inför bytet. Surt att behöva göra om det igen.

Man bör tydligen ha ett likadant kabinett "på lager" för att expandera i, men det känns som overkill. Får bli handarbete.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-14 14:28

Ett stort skäl till att köpa expanderbara RAIDlösningar som Synology eller Drobo (det finns nog fler).

1
Bevaka tråden