Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förmånsbil

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har suttit i några timmar nu och sökt runt lite på internet hur det fungerar med förmånsbil.

Jag vill föreslå för min arbetsgivare att ge mig en förmånsbil. Kan dom göra löneavdrag mot att jag får en förmånsbil? Eller gör man löneavdrag?

Jag tänker mer på att varför dom bara skulle ge mig en förmånsbil sådär utan anledning, för det kommer väl kosta företaget pengar?

Vad kommer det att kosta mig, om jag säger att jag har en snittlön på 25.000 kr, och vill ha en bil runt 300.000, hur räknar man då?

Här har du all info som behövs och uträknare.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arb...

Löneavdrag är nog det vanliga ja.

Jag fick fram att förmåndsvärdet per månad blir 3 383 kr, är det med andra ord den summan som min arbetsgivare skulle dra av på min lön?

Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Jag fick fram att förmåndsvärdet per månad blir 3 383 kr, är det med andra ord den summan som min arbetsgivare skulle dra av på min lön?

Så uppfattade jag det när jag blev erbjuden samma sak hos en tidigare arbetsgivare. Sen ska man inte glömma bort allt strul om du byter jobb av olila anledningar. Leasingen är skriven på dig personligen så kolla hur det fungerar med att bryta avtalet i förtid om det skulle krävas.

Jag hoppade över det och skaffade ny bil privat istället och körde milersättning.

Förmånsvärdet är ett belopp som är "beskattningsbart". Dvs. du betalar skatt på 3083 kr utöver bruttolönen varje månad. Du får inte de 3083 kronorna, inte heller dras de från din lön, men du betalar skatt på dem.
Företaget har sedan en leasingkostnad för bilen som inte behöver ha nån koppling till förmånsvärdet, och denna leasingkostnad dras antagligen på lönen.

Ursprungligen av Knutsson:

Förmånsvärdet är ett belopp som är "beskattningsbart". Dvs. du betalar skatt på 3083 kr utöver bruttolönen varje månad. Du får inte de 3083 kronorna, inte heller dras de från din lön, men du betalar skatt på dem.
Företaget har sedan en leasingkostnad för bilen som inte behöver ha nån koppling till förmånsvärdet, och denna leasingkostnad dras antagligen på lönen.

Bra förklarat. Förmånsvärdet är nog det mest missuppfattade begreppet i skattesverige.

Om inte arbetsgivaren gör löneavdrag så är tjänstebil något av det bästa man kan ha. Alltså om det ingår i tjänsten så man får ersättning för resor + betalda servicekostnader(däck, skatt osv.).

Se det som 25.000 i lön + 3.383 kr i "lön" = 28.383kr
kolla sin skattetabell hur mycket skatt som dras på detta belopp
sedan kan du jämföra denna summa med din tidigare lön för att då fram den faktiska kostnaden för bilen

Har även för mig att detta blir förmån för framtida pensionsberäkning

Om du kör mer än 3000 mil per år sänks förmånsvärdet med 30%

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-02-13 22:04

Utan att ha läst för noga på tidigare svar, det beror på vilkoren.
Jag kan plocka ut en bil till en viss kostand som "e-bil" heter det hos oss.
Medans min chef kan plocka ut samma bil som "tjänstebil".
Det är mer förmånligt.

Sen beror det på hur mycket man tjänar. Du skriver 25.000 vilket är väldigt lite, dvs du kommer inte upp i rätt skattenivåer för att verkligen tjäna på det. Men det är omöjligt att säga bra eller dåligt om du inte berättar vad det faktiskt kommer kosta dig.

Det här med förmånsbil är ju en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare. Det finns inget "så fungerar det" beträffande den änden av det hela.
Många företag erbjuder anställda på en viss nivå ett förmånspaket. Där kan arbetstagaren ofta välja om man vill ha en bil eller en högre lön. Det är inte på kronan exakt lika. Det kan vara så att du får välja mellan ett antal olika bilmärken och upp till ett visst maxbelopp. Ett typiskt maxbelopp är, har jag för mig, 7,5 basbelopp. Det är också bilar som är dyrare än så som börjar springa iväg i förmånsvärde.
Så, anta att du får välja en bil för upp till 7,5 basbelopp, dvs 333 750 kr. Du kan gå in på Skatteverkets hemsida och se förmånsvärdena för olika bilar och varianter. Tänk på att förmånsvärdet ska justeras uppåt om det finns extrautrustning. Tänk också på att det är listpriset som gäller, inte nettopriset efter rabatt. Samma sak om du tar en 2-3 år gammal bil för att komma ner i pris - det är nypriset som sätter förmånsvärdet.
Om vi bara för enkelhetens skull antar att du betalar 50% i marginalskatt och du har en förmånsbil med förmånsvärde 4000 kr/mån så blir din skatt 2000 kr/mån. Om du annars hade fått en lön på 40 000:- och nu får en lön på 36 000:- + bil så får du alltså ut 4000:- mindre i månaden.
Förmånsbil är (eller var när jag började få det 2001) inte pensionsgrundande.
Sen är det det här med drivmedlet. Där har man från riksdagen inte varit snälla mot oss som kör förmånsbilen i tjänsten. Man är mycket snål med avdragen.
För en diesel får du dra 6,50 per mil. För en bensinbil 9 kr.
Antag att du kör 100 mil i tjänsten på en månad med din dieselbil som drar 0,6 liter per mil. Du har kört en hel del privat också och har tankat för 2000 kr. För de 100 milen får du sålunda göra avdrag med 650 kr. Men din bil drar 0,6 och dieseln kostar 15 kr litern. Du har alltså gjort av med diesel i tjänsten för 900 kr men får bara dra av 650 kr. Resterande belopp, 1350 kr multipliceras med 1,2 och läggs som en löneförmån som du vid en skattesats på 50% får betala ytterligare 810 kr för.
Summa summarum, enligt mitt exempel har din bil kostat dig 4810 kr på en månad utan att ta hänsyn till effekten av att förmånen inte är pensions- eller sjukpenningsgrundande.
Det är inte så förmånligt som folk tror med förmånsbil. Förmånen ligger i bekvämligheten. Det är ett helt bekymmersfritt sätt att ha bil. Tar däcken slut går du och skaffar nya. Går den sönder lämnar du in den och får en hyrbil. Krockar du med den får du en ny. Brinner den upp får du en ny. Allt till en fast kostnad.

Ursprungligen av Json_81:

Utan att ha läst för noga på tidigare svar, det beror på vilkoren.
Jag kan plocka ut en bil till en viss kostand som "e-bil" heter det hos oss.
Medans min chef kan plocka ut samma bil som "tjänstebil".
Det är mer förmånligt.

Sen beror det på hur mycket man tjänar. Du skriver 25.000 vilket är väldigt lite, dvs du kommer inte upp i rätt skattenivåer för att verkligen tjäna på det. Men det är omöjligt att säga bra eller dåligt om du inte berättar vad det faktiskt kommer kosta dig.

En tjänstebil är en bil som får användas enbart i tjänsteutövningen och inte får köras privat. Exempel på tjänstebilar är brevbärarnas bilar, polisbilar, elektrikerns skåpbil etc. Den betalar man ingen skatt för.

Ursprungligen av pmarriott:

En tjänstebil är en bil som får användas enbart i tjänsteutövningen och inte får köras privat. Exempel på tjänstebilar är brevbärarnas bilar, polisbilar, elektrikerns skåpbil etc. Den betalar man ingen skatt för.

Fel.

Alla bilar är tjänstebilar skillnaden är att kör du mer än 100mil/år eller använder bilen 10ggr/år privat så måste bilen förmånsbeskattas.

EDIT:

Jag tror begreppen faller isär för att folk använder olika uttryck för att beskriva samma sak eftersom man inte vet riktigt vad det heter. Företagsbil = typ hantverksbil som enbart används vid yrkesutövande.

Tjänstebil = sådana som säljarna har på jobbet typ.

Ursprungligen av grenhall:

Fel.

Alla bilar är tjänstebilar skillnaden är att kör du mer än 100mil/år eller använder bilen 10ggr/år privat så måste bilen förmånsbeskattas.

EDIT:

Jag tror begreppen faller isär för att folk använder olika uttryck för att beskriva samma sak eftersom man inte vet riktigt vad det heter. Företagsbil = typ hantverksbil som enbart används vid yrkesutövande.

Tjänstebil = sådana som säljarna har på jobbet typ.

Nej. Detta har utretts grundligt hos oss då en anställd fick ett avtal där vederbörande hade rätt till tjänstebil. Det ville han inte ha. Han ville ha förmånsbil. En förmånsbil har inget med tjänsteutövningen att göra. Vår VD har en förmånsbil. Han kör i princip inte en meter i tjänsten. Jag har också en förmånsbil. Med den kör jag ca 4000 mil om året i tjänsten. Vi har även en tjänstebil stående som används till transporter och tjänsteärenden.
Säljarna kan ha tjänstebilar, men då får de inte köras privat mer än 100 mil eller 10 ggr per år. Överskrids detta blir de skattepliktiga förmåner och därmed förmånsbilar.

Ursprungligen av pmarriott:

Nej. Detta har utretts grundligt hos oss då en anställd fick ett avtal där vederbörande hade rätt till tjänstebil. Det ville han inte ha. Han ville ha förmånsbil. En förmånsbil har inget med tjänsteutövningen att göra. Vår VD har en förmånsbil. Han kör i princip inte en meter i tjänsten. Jag har också en förmånsbil. Med den kör jag ca 4000 mil om året i tjänsten. Vi har även en tjänstebil stående som används till transporter och tjänsteärenden.
Säljarna kan ha tjänstebilar, men då får de inte köras privat mer än 100 mil eller 10 ggr per år. Överskrids detta blir de skattepliktiga förmåner och därmed förmånsbilar.

Vi får nog hålla isär begreppen. Förmånsbil kostar inte företaget något då leasingavgiften åläggs arbetstagaren. I begreppet tjänstebil betalas leasingavgiften av företaget. I båda fallen förmånsbeskattas bilarna om dom körs enligt reglerna 100mil/år eller 10 ggr/år.

Nu är iofs mina inlägg ganska irrelevanta i denna tråd då det handlar om förmånsbil och inte tjänstebil.

Ursprungligen av grenhall:

Vi får nog hålla isär begreppen. Förmånsbil kostar inte företaget något då leasingavgiften åläggs arbetstagaren. I begreppet tjänstebil betalas leasingavgiften av företaget. I båda fallen förmånsbeskattas bilarna om dom körs enligt reglerna 100mil/år eller 10 ggr/år.

Nu är iofs mina inlägg ganska irrelevanta i denna tråd då det handlar om förmånsbil och inte tjänstebil.

Förmånsbil är svindyrt för företaget eftersom alla bilens kostnader inklusive leasing, service, skatt, däck, reparationer, försäkring etc betalas av företaget. I många fall får arbetstagaren välja mellan förmånsvärdet i form av lön eller bilförmån, men förmånen och kostnaden är oftast två vitt skilda ting. Hursomhelst är detta en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare. När jag fick min första förmånsbil så fick jag den utöver min lön som jag då hade. Inget avdrag dvs.
Leasingavgiften kan påverkas mycket genom hur man sätter restvärdet, hur långt avtal etc. En bil som kostar 1000000 kr kan ju bli billigare än en som kostar 350000 kr beroende på restvärdet om man ska titta på den rena leasingavgiften. Ska restvärdet sättas till 40, 50 eller 60 %? Leasing på 2, 3 eller 4 år? För övrigt blir det en väldigt dyr bil att köra om du först ska ha ett bruttolöneavdrag motsvarande leasingavgiften och sedan betala förmånsskatt. Då blir det billigare att gå och köpa bilen privat med lånade pengar. Tänk dig en helt ordinär VW Passat för 315 000:-. (Tog ut en sån i November). Leasingen är på ca 5000:- per månad inkl moms. Restvärdet är 50% efter 3 år. Förmånsvärdet är ca 2900:- per månad efter 30% reduktion för tjänstekörning över 3000 mil/år. Med min drygt 50%-iga marginalskatt kostar bilen mig sålunda drygt 1500:- per månad i skatt. Skulle jag dessutom drabbas av ett bruttolöneavdrag på 5000:- skulle jag lämna tillbaka bilnycklarna och gå och handla bilen själv.

Jag talar för övrigt om den rent skattemässiga och arbeträttsliga definitionen av tjänstebil kontra förmånsbil. Det finns inga generella regler för hur villkoren kring förmånsbilar ska utformas.

Ursprungligen av pmarriott:

Förmånsbil är svindyrt för företaget eftersom alla bilens kostnader inklusive leasing, service, skatt, däck, reparationer, försäkring etc betalas av företaget. I många fall får arbetstagaren välja mellan förmånsvärdet i form av lön eller bilförmån, men förmånen och kostnaden är oftast två vitt skilda ting. Hursomhelst är detta en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare. När jag fick min första förmånsbil så fick jag den utöver min lön som jag då hade. Inget avdrag dvs.
Leasingavgiften kan påverkas mycket genom hur man sätter restvärdet, hur långt avtal etc. En bil som kostar 1000000 kr kan ju bli billigare än en som kostar 350000 kr beroende på restvärdet om man ska titta på den rena leasingavgiften. Ska restvärdet sättas till 40, 50 eller 60 %? Leasing på 2, 3 eller 4 år? För övrigt blir det en väldigt dyr bil att köra om du först ska ha ett bruttolöneavdrag motsvarande leasingavgiften och sedan betala förmånsskatt. Då blir det billigare att gå och köpa bilen privat med lånade pengar. Tänk dig en helt ordinär VW Passat för 315 000:-. (Tog ut en sån i November). Leasingen är på ca 5000:- per månad inkl moms. Restvärdet är 50% efter 3 år. Förmånsvärdet är ca 2900:- per månad efter 30% reduktion för tjänstekörning över 3000 mil/år. Med min drygt 50%-iga marginalskatt kostar bilen mig sålunda drygt 1500:- per månad i skatt. Skulle jag dessutom drabbas av ett bruttolöneavdrag på 5000:- skulle jag lämna tillbaka bilnycklarna och gå och handla bilen själv.

Jag talar för övrigt om den rent skattemässiga och arbeträttsliga definitionen av tjänstebil kontra förmånsbil. Det finns inga generella regler för hur villkoren kring förmånsbilar ska utformas.

Jag ber om ursäkt att du behövt förklara såhär mycket. Något står inte helt rätt till i hjärnan idag. Trodde förmånsbil var detsamma som personalbil. Det är det inte. Det vet jag nu.

Jävla massa begrepp på olika snuverier helt enkelt.

Det är också viktigt att skilja på bruttolöneavdrag och nettolöneavdrag. Bruttolöneavdrag minskar din pensionsgrundande inkomst, a-kassa, sjukersättning mm och minskar inte förmånsvärdet. Nettolöneavdrag däremot innebär att förmånsvärdet minskar med motsvarande löneavdraget.

Enligt min mening finns det inte enkelt svar, man måste räkna utifrån sina egna förutsättningar och samtidigt väga in det "bekväma" med arbetsgivaren står för alla andra kostnader och risker.

1
Bevaka tråden