Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple sänker priser på bärbara Mac-modeller

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple meddelar att de nu sänker priset på 13-tumsmodellen av Macbook Pro med Retina-skärm. Samtidigt fördubblas internminnet i 15-tumsmodellen som fortsätter att säljas till samma pris som den tidigare konfigurationen med åtta gigabyte.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-02-13 16:08

Efter att ha tjatat i ett decennium har morsan äntligen bytt till Mac. I fredags var vi till Apple Store och köpte en MBP 15" (ej retina). Nu verkar den vara 1800 kr billigare. Hur är det, man har väl en ångerperiod på 14 dagar som gör att man kan få tillbaka de pengarna?

Noterade dessutom att den kraftigare 15-tummaren är borta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-13 16:18
Ursprungligen av hugin:

Efter att ha tjatat i ett decennium har morsan äntligen bytt till Mac. I fredags var vi till Apple Store och köpte en MBP 15" (ej retina). Nu verkar den vara 1800 kr billigare. Hur är det, man har väl en ångerperiod på 14 dagar som gör att man kan få tillbaka de pengarna?

Noterade dessutom att den kraftigare 15-tummaren är borta.

Öppet köp skiljer från butik till butik. Köper man däremot som privatperson via nätet så gäller 14 dagar returrätt från att man mottagit varan (gäller inte förbrukningsvaror eller om ex. brutit förpackningen på en DVD-film).

Har ni öppet köp så står det på kvittot. Jag skulle tro att Apple Store har minst en vecka om inte två eller rent av 30 dagar.

Ursprungligen av hugin:

...man har väl en ångerperiod på 14 dagar...

Den lagen gäller endast distansköp, inte för köp i butik.

Men man kan ju fråga. Apple brukar inte vara omöjliga när det gäller sådant.

Ursprungligen av hugin:

...Noterade dessutom att den kraftigare 15-tummaren är borta...

Nja, alla valen finns kvar, men den finns inte kvar som en "färdigkonfigurerad modell".

Så här skriver MacRumors:
"Customers can still configure the low-end model with all available options, meaning that the previous high-end configuration is still available, but it is no longer being promoted separately as a stock machine."

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-13 17:10

Synd att man inte uppgraderade grafikkorten samtidigt. Men bra att Retina kommer ner i pris.

Ni nämner inte att alla retina-modellerna även har fått uppdaterad processor.

Från MacRumors:
"The 13-inch MacBook Pro with Retina display now starts at $1,499 for 128GB of flash, and $1,699 for a new 2.6 GHz processor and 256GB of flash. The 15-inch MacBook Pro with Retina display now features a faster 2.4 GHz quad-core processor, and the top-of-the-line 15-inch notebook comes with a new 2.7 GHz quad-core processor and 16GB of memory."

  • Medlem
  • Täby
  • 2013-02-13 18:39
Ursprungligen av hugin:

Efter att ha tjatat i ett decennium har morsan äntligen bytt till Mac. I fredags var vi till Apple Store och köpte en MBP 15" (ej retina). Nu verkar den vara 1800 kr billigare. Hur är det, man har väl en ångerperiod på 14 dagar som gör att man kan få tillbaka de pengarna?

Noterade dessutom att den kraftigare 15-tummaren är borta.

Man kan få mellanskillnaden tillbaka:

http://www.apple.com/legal/sales_policies/retail_se.html:

"Priser
Om Apple sänker priset på en Apple-märkt produkt inom fjorton (14) kalenderdagar efter ditt inköpsdatum kan du begära en återbetalning av mellanskillnaden för det pris du betalat och det aktuella försäljningspriset. Du måste ha ett inköpskvitto i original och begära återbetalningen inom fjorton (14) kalenderdagar efter prissänkningen."

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-13 18:59

Bra tips!

Då har alltså den värsta modellen av Retinan gått ner 4000kr om man skulle välja med 16GB Ram.

Det är riktigt bra i så fall!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-02-13 21:53
Ursprungligen av jaco:

Man kan få mellanskillnaden tillbaka:

http://www.apple.com/legal/sales_policies/retail_se.html:

"Priser
Om Apple sänker priset på en Apple-märkt produkt inom fjorton (14) kalenderdagar efter ditt inköpsdatum kan du begära en återbetalning av mellanskillnaden för det pris du betalat och det aktuella försäljningspriset. Du måste ha ett inköpskvitto i original och begära återbetalningen inom fjorton (14) kalenderdagar efter prissänkningen."

Ringde omgående när jag såg denna nyhet, hon på supporten föreslog ett återköp eller byte där jag skulle få skicka in min nyinköpta Macbook Pro Retina, vilket skulle suga rejält. Men hon skulle höra med sin supervisor om det gick att göra en återbetalning och återkomma imorgon, och om de inte går med på det så ska jag hänvisa till hemsidan du länkade. Dock tror jag Apple löser det här på enklast smidiga sätt, då jag aldrig haft problem med Apple i diverse ärenden tidigare

Kul. Köpte alltså en ny Macbook Air för 15 dagar sedan. EN dag efter att man kan begära prisjusteringen som nämns ovan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-14 10:39
Ursprungligen av maskh:

Kul. Köpte alltså en ny Macbook Air för 15 dagar sedan. EN dag efter att man kan begära prisjusteringen som nämns ovan.

Kontakta Apple och dra någon historia om trogen kund och framtida kund och att du fick hem datorn 1 dag efter att du har köpt den.

Måste finnas en lösning annars är det den sista nya macen du kommer att köpa Tror ju ingen på men kanske Apple köper det

Senast redigerat 2013-02-14 11:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-14 10:40

Som jag har förstått det så är en maxad MBA (visserligen i5 istället i7) med 8GB minne och 512GB hårddisk ca 3700kr exkl moms billigare! Det kallar jag en prissänkning!

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-02-14 11:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Den lagen gäller endast distansköp, inte för köp i butik.

Men man kan ju fråga. Apple brukar inte vara omöjliga när det gäller sådant.

Jag pratar inte om lagen. Apple har 14 dagar på köp i butik också.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, alla valen finns kvar, men den finns inte kvar som en "färdigkonfigurerad modell".

Det är det jag menar med tagit bort. Det blir en BTO, inget man kan köpa direkt över disk.

Tur att man ändå inte gav mer än 8 600:- för en en månad gammal 13'' Retina efter att momsen dragits. Annars hade jag blivit lite pissed nu.

  • Medlem
  • Lund
  • 2013-02-14 11:37

Jag ringde butiken nu och de betalar tillbaka mellanskillnaden.

(Tyvärr behöver man infinna sig fysiskt i butiken för det och min mamma bor 30 mil bort, men ändå.)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-02-14 15:12

Om man anpassar instegsmodellen av MBP 13" till samma spec på disk och minne som retina-varianten så blir icke-retina ett par hundra dyrare. Det blir visserligen billigare med icke-retina om man uppgraderar den själv i efterhand, men ändå intressant att se hur incitamentet att köpa icke-retina minskar. Hur snart skrotas den, tro?

  • Medlem
  • 2013-02-14 16:39

Köpte min MBP på Digital in (fysisk butik) i Lördags. Nu har även de sänkt priset och jag var inne och frågade om mellanskillnad men de i butiken visste inte hur det fungera så de skulle förmedla frågan till någon chef... Känns riktigt förbannar störigit. Hoppas att dom kan ge samma villkor som Apple Retail store...

1
Bevaka tråden