Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac 27" - Kan man stoppa i mer intern lagring?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 19:24

La in en beställning på en imac med 1tb fusiondrive. Finns det möjlighet att stoppa in ytterligare en disk eller blir det externt som gäller? Vidare undrar jag om det finns färdiga verktyg i osx för att partionera eller har ni något program att rekommendera som inte kostar för mycket?

Finns ingen möjlighet att stoppa i mer intern lagring, så det är externt som gäller.
Inbyggda "Disk Utility" använder du för att sköta lagringen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 19:36

Och det att dela upp en fusiondrive? Ska göra musik med datorn så tanken var att ha en "systemdisk" och kunna lägga ljudbanker på andra delen. Ska kolla in thunderboltdiskar för vidare lagring.

Ursprungligen av keptang:

...Inbyggda "Disk Utility" använder du för att sköta lagringen.

Eller "Skivverktyg" om man kör systemet på svenska.

Ta bort Fusion Drive; http://www.macworld.com/article/2015664/how-t...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Eller "Skivverktyg" om man kör systemet på svenska.

Huga..

Ursprungligen av E.n.T:

...tanken var att ha en "systemdisk" och kunna lägga ljudbanker på andra delen...

Jag är nyfiken på varför du vill göra så. Så länge det är två partitioner på samma disk, så uppnår du inga prestandafördelar. Du kan ju lika gärna bara lägga ljudbankerna i en mapp bland dina dokument. Det funkar väl lika bra? Eller vad är fördelen med att partitionera?

Senast redigerat 2013-02-11 20:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 03:22

Vad jag har blivit upplärd så gör man så för läsningens skull till tex mjukvarusamplern eller mjukvarusynthen. Dels slipper du installera om allt vid en eventuell ominstallation. Det tar tid att installera ljudbanker. men vi får se. Det lutar åt en thunderbolthistoria. Funderar bara på vilken av dom jag kommer behöva.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-12 15:00

Låter som en Windowslösning...
OSX kan du installera om utan att formatera hårddisken, så dina ljudfiler försvinner inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 15:13

Ok. Det visste jag inte. Det ska bli väldigt trevligt att avyttra min mac pro till förmån för ny imac. Kanske ska ögna igenom mer här på forumet. Har ju faktiskt behandlat datorn i windowstänk.

detta är ju perfekt! fast kanske inte lönt? jag vill ha mitt system på ssd men det får man ju ändå med fusion eftersom det sköts automatiskt?

Ursprungligen av keptang:
Ursprungligen av el gringo:

detta är ju perfekt! fast kanske inte lönt? jag vill ha mitt system på ssd men det får man ju ändå med fusion eftersom det sköts automatiskt?

Det är nog lite tycke och smak. Jag hade separerat Fusion Drive om jag hade köpt det.
2 enheter som sköter data = dubbelt så stor risk att något går fel.
Vem vet vad som händer när en disk i Fusion Drive rasar?

Så tänker jag, som RAID 0 typ, försvinner allt?
Jag vill veta var min data ligger.

Man har naturligtvis backup, men ändå.

@keptang ja - jag är nog också lite 'traditionalist' i det hänseendet. då känns nya imac lite mer intressant trots allt. fast jag hade velat ha 256 i alla fall :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 19:44

jag har kollat över lite och funderat. visst kan man säkert dela upp den men det lutar åt thunderboltdrive iaf. en 2tb blir lagom att ha mina ljudfiler på. det är ju trots allt wav och aiff. överföringen är såpass snabb även att det ska inte vara problem att lägga eventuella ljudbanker till synthar på den heller. men jag tackar för alla svar som kommer. nu får burken se till och komma snabbt bara så jag får sysselsätta mig med den yberunderhållande sysselsättningen med att installera installera och installera igen

självklart är thunderbolt snabbt etc. men om man inte vill ha sladdar och kringutrustning som ligger och dräller.

är det en "produktionsstation" så är det ju inte mkt att tveka på. då hade jag satsat på 1TB fusion och extern lagring.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-12 20:04

det är nog så det får bli

768GB SSD har gått ner i pris från 13 000 - 7900 :-!

blir sugen på att köpa en sån från usa

1
Bevaka tråden