Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Endast gigabit hastighet åt "ett håll" i nätverket

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag tänkte höra mig för här om någon har en idé på lösning till nedan:

Jag har 100 mbit från Comhem via kabelnätet och deras modem med inbygd router på nedervåningen och från den routern har jag dragit en kabel till övervåningen till en Netgear Gigabit switch. I Netgear switchen har jag kopplat min iMac och en iOmega NAS med tanken att jag mellan dessa två enheter ska kunna föra över material i hastighet enligt gigabit men det fungerar bara åt ena hållet dvs när jag flyttar filer från NASen till iMacen så kommer jag upp i ca 40-50 mb/s (vilket man får vara nöjd med antar jag i ett Gigabit LAN) men när jag flyttar filer från iMacen till NASen så får jag enbart hastigheter om 10 mb/s (dvs i paritet med 100 mbit lan)

Jag har försökt med lite olika inställningar men utan resultat. För närvarande har jag följande nätverksinställningar i iMacen:

Manuell IP
Hastighet 1000baseT
Full duplex, flödeskontroll
MTU Standard (1500)

Jag hade en teori om att trafiken på något sätt trots gigabit switchen ändå routas via modemet/routern men även när jag kopplat ur den och isolerat nätverket på övervåningen så får jag bara gigabit hastighet åt ena hållet.

Några ideer?

Tack på förhand

Det första som slår mig är att du kanske har en långsam NAS.

Läsa brukar gå bra men skriva till vissa går långsamt.

Vad är det för modell av Iomega NAS och vad säger en snabb googling på denne?

Ursprungligen av Borttaget:

Det första som slår mig är att du kanske har en långsam NAS.

Läsa brukar gå bra men skriva till vissa går långsamt.

Vad är det för modell av Iomega NAS och vad säger en snabb googling på denne?

Tjena

En sån här är det, inget fancy men jag tolkar att den ska ha Gbit stöd? :S

http://go.iomega.com/en/products/network-stor...

Senast redigerat 2018-07-23 09:00

Bara för något har Gigabit betyder inte att du får ut det...

Citat:

Sharing files between two modern computers over a gigabit network usually results with file transfers in the range of 30-50MB/s. Using the Iomega Home Media Network Drive with our gigabit capable switch the drive peaked at 14MB/s. This is faster than some “gigabit” NAS units, but still pretty far from true gigabit speeds. In its intended purpose of using it to stream audio and video to network devices it works great.

http://www.notebookreview.com/default.asp?new...

Citat:

The write results show that the NAS isn't able to take much advantage of its Gigabit Ethernet LAN port with only 12.7 MB/s average write transfer rate.

http://www.smallnetbuilder.com/nas/nas-review...

Jaha, här kan jag sitta och ändra inställningar i iMacen tills jag blöder ur öronen

NASen var väl det enda jag inte "felsökte" om jag ska vara helt ärlig med tanke på att jag fick rätt hastighet åt ena hållet, ibland ser man inte de mest självklara sakerna

Tack för svaret om än att jag hade önskat att sanningen var annorlunda!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-12 14:05

Lite svårt att läsa det första inlägget, med tanke på storheterna. Att du menar att du har 100 Mb/s (inte millibit) från ComHem förstår jag. Men när du sedan skriver att hastigheten du får ut är 50 mb/s, är det då 50 Mb/s, eller 50 MB/s? Det blir en väldigt stor skillnad...

1
Bevaka tråden