Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook (sent 2008) har brakat efter minnesuppgradering.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lämnade in min MacBook för byte av batteri och tyckte att det var dags med en liten trimning och gav den på Macotekets rekommendation max 8GB minne. Mountain Lion installerat. Innan gick den hur bra som helst, inte seg trots att jag tittar och laddar mycket film. Efter minnesuppgraderingen började program stänga av sig, särskilt Safari en stund in i program på SVTplay. Försökte säker start, hjälpte inte. Fick rådet att ominstallera OSX ML.
Då började det på riktigt. Efter ett tag in i installationen hänger sig datorn och inget händer. Kan inte komma ur det. Nu står den bara och tuggar i installationsläget. Har tömt och formaterat hårddisken, fått hjälp av mac-experter med mer än 20 års erfarenhet / person som bl. a. formaterat med 1:or och 0:or. Hjälpte inte. Åkte till Macoteket igen och möttes av en parvel som körde en nätverksboot och en "snabbdiagnos" på 3 minuter och sa att det inte verkade vara vare sig minnena (för då är ju de direkt skyldiga) eller hårddisken, kanske systemet. Åk hem och kör in installationsskivan och formatera om blev rådet. Gjorde detta utan resultat. Vad är fel???
En felfri dator som efter minnesbyte kajkar ihop! Varför?

Minnena.. Vet du vad för minne Macoteket stoppade i?
Har du provat med originalminnen i?

Flyttade tråden till Macbook Pro och Air.

Idag på Macoteket frågade jag (naivt nog) om de satt i rätt minnen. Fick bara en föraktfull fniss tillbaka...
Det står ICE SO-DIMM 4GB PC-8500/1066 på ordersedeln men jag lämnade in min iMac samtidigt för minnesbyte så det kan vara till dem.

Är det aluminium-MacBooken du har?
Dvs den här: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

I så fall behövs det tydligen en firmware-uppdatering för att den ska klara 8 GB. Annars kan den bara hantera 6 GB. Så här står det hos EveryMac.com:
"Apple officially supports a maximum of 4 GB of RAM. Originally, this model was only unofficially capable of stably supporting 6 GB of RAM, but as confirmed by site sponsor OWC, it is capable of supporting 8 GB of RAM if updated to Boot ROM Version MB51.007D.B03 and running MacOS X 10.6 "Snow Leopard" or higher."

Tack. Det är den. Hur vet jag vilken version av boot ROM jag har?

Ursprungligen av MrHugh:

Tack. Det är den. Hur vet jag vilken version av boot ROM jag har?

http://support.apple.com/kb/HT1237

Tack! Men...När jag idag sätter igång blinkar gråa äpplet, en cirkel med tvärstreck och en mapp med frågetecken så nu har väl hårddisken gått?

Har du provat installera originalminnena?

Ska göra det och prova byta disk. Om det funkar ska jag gå tillbaka till Macoteket och häva bytet av minnena.

Har satt in de gamla minnena och nu funkar den som om inget hänt! Tack för alla tips! Boot ROM versionen stämmer men SMC versionen är 1.40f2 trots att det på Apple support står (tack för länken barbapappa_86) 1.32f8 (SMC 1.2). Men jag antar att min version då är nyare?

Ursprungligen av MrHugh:

Har satt in de gamla minnena och nu funkar den som om inget hänt! Tack för alla tips! Boot ROM versionen stämmer men SMC versionen är 1.40f2 trots att det på Apple support står (tack för länken barbapappa_86) 1.32f8 (SMC 1.2). Men jag antar att min version då är nyare?

Då är det troligtvis dina minnen som är kajko. Kan du möjligtvis uppdatera bootromen?

Ja, din bootrom borde vara nyare än den som anges i artikeln som jag länkade till.

1
Bevaka tråden