Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skälig timkostnad för webbutveckling

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bestämt mig för att inte längre arbeta med webbutveckling för min nuvarande arbetsgivare, då jag i praktiken inte är anställd för det, jag gör det mest för att ingen annan på företaget kan någonting om internet överhuvudtaget.

Jag vill börja arbeta med dom bitarna som konsult, jag vill fakturera dom efter antal timmar jag arbetar med det. Vad kan en skälig timkostnad vara?

Jag har nästan 10 års erfarenhet av webbutveckling, så jag är kunnig inom området, jag har en enskild firma. Arbetet jag gör idag innefattar all form av webb, både hemsidor till desktop och mobilen, design och utveckling samt support.

Om det spelar någon roll, jag är 26 år och bor i Stockholm

Om man utgår från den där länken så kan man lägga sig på vilken summa som helst i princip.

Menar du vad jag vill få ut efter alla skatter och avgifter är betalda? Jag skulle vilja få ut 200-250 kr/timme i fickan isåfall.

Så har du inga större omkostnader så behöver du då fakturera ~600kr/timme ex. moms.

Fakturera minst 750 kr / timme + moms. Om du är kompetent är dina kunskaper mycket eftertraktade och om det ändå inte ingår i dina arbetsuppgifter så är din arbetsgivare alltid välkommen att handla upp tjänsten externt om de finner din timtaxa för hög.

750:-/h exkl. moms är vad många stora bolag tar för uthyrda konsulter. Så du vet.

Hade jag varit i din sits och detta skulle vara ett långtidsprojekt dvs. mer än 4-5 månader i arbetstid så hade jag sänkt kostnaden till ungefär 550:- exkl. moms.

Den stora fördelen är att du redan är insatt i hur era system fungerar och behöver ingen startup-sträcka. Om det däremot är EPiServer, Wordpress, Drupal eller liknande ni kör så är det ganska riskfyllt att ta överpris då det finns många konsulter som är extremt duktiga med betydligt längre erfarenhet än du inom området som ditt företag kan anlita.

För att ta ett exempel så var jag nyligen på ett företag i två veckor som akut hjälp att färdigställa och buggrätta en banks nya responsiva webbsida. Kostade 720:- exkl. moms / h + 200% på helgen.

I normala fall debiterar jag mellan 1500:- och 3000:- /h exkl. moms då jag jobbar med strategisk marknadsföring, varumärkesstrategier och strategier inom sociala medier. Brukar inte vara några 6 månaders uppdrag därav den högre timpenningen.

Så mitt råd är att anpassa timpenningen efter timmarna.

Färre timmar / månad = högre timpenning (650:-++)
Många timmar / månad = lägre timpenning (>550:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-13 22:22

Snittpriset i webbyråbranschen är ca 700 kr /h. Sen finns det extremer som drar ut olika håll. Allt mellan folk som gått en kurs i Adobe CS genom arbetsförmedlingen som f-skattar till reklambyråer som inte är vana att ta sig ur sängen för belopp med under sex siffror. Och allt där emellan.

700 känns som ett rätt vettigt pris att ta om man är ensam och frilansar med f-skatt och har lagom med erfarenhet. Kan du ta ut mer är det bara att gratulera men tror du kommer möta motstånd runt denna nivå om du börjar bearbeta nya kunder.

Om du ska jobba åt samma företag 160 timmar i månaden mot faktura så är det givetvis inte skäligt att ta ut denna summa utan då får du snarare räkna baklänges från en ok lön och lägga på alla skatter, avgifter, lite buffert etc. Anser jag

Ursprungligen av snigel1:

700 känns som ett rätt vettigt pris att ta om man är ensam och frilansar med f-skatt och har lagom med erfarenhet. Kan du ta ut mer är det bara att gratulera men tror du kommer möta motstånd runt denna nivå om du börjar bearbeta nya kunder.

Om du ska jobba åt samma företag 160 timmar i månaden mot faktura så är det givetvis inte skäligt att ta ut denna summa utan då får du snarare räkna baklänges från en ok lön och lägga på alla skatter, avgifter, lite buffert etc. Anser jag

Själv ligger jag på 750-800:- lite beroende på kund. Har iofs drivit eget sen 2003, då vi började på 500-550kr om jag minns rätt, men såklart ökar priserna lite med tiden. Jag har en bra kundkrets som tycker det är ett acceptabelt pris, och som jag förstått det ett ganska rimligt pris i norra sverige där jag jobbar - kollegor i 08-regionen verkar ligga kring tusenlappen vad jag hört. Iaf, jag skulle säga iaf ca 600-650:- för ett nystartat företag inom webbutveckling idag. Men allt beror såklart på typ av arbete, ålder, erfarenhet, geografiskt läge, kundkrets mm, så det är svårt att säga vad som gäller för dig.

Däremot håller jag inte alls med om att man ska räkna baklänges vad man "behöver tjäna" om du får längre jobb. Du behöver tjäna så mycket du kan. Primära syftet med att ha företag är att tjäna pengar, även om det såklart har att göra med frihet, jobba med det man vill osv osv. Men, företag är vana att betala för sina tjänster. Varför ska du ge bort pengar om du inte behöver? Säg att du tar 700:-/h och jobbar en månad, så kan du i runda slängar fakturera 120 000:-, vilket såklart är mer än nog för ett enmansföretag. Av alla företag jag jobbat med (tappat räkningen, men säkert ett femtiotal) har det accepterats som norm att jag tar betalt för alla timmar jag jobbar, även om det handlar om flera veckors (ibland månaders) arbete. Säg att du räknade baklänges att du vill ha ut 30' i handen och sålunda fakturerar kanske 80' (för att täcka skatter, lite avgifter, hyra, buffert mm) så har du gett bort 40 000:- helt utan orsak. Bättre att lägga dom pengarna i en buffert, för det är inte alls omöjligt att man som nystartad sitter en eller flera månader utan jobb om man har lite otur med planeringen / orderingången. Även om finanserna ser bra ut, motsvarar dom pengarna t ex två high-end iMacs, eller nya kontorsmöbler, eller annan liknande kul investering.

Är det något jag lärt mig av att driva eget är det att ingen tackar dig för att du är snäll - snarare kommer alla att försöka be dig att skära ner på kostnader ("gör det jättebilligt nu så kanske du får fler och större jobb senare", "vi vill ha ett jättestort projekt men har lite tight budget just nu" osv), och det är väldigt farligt att göra det (iaf om man inte har akut jobb-brist). Har man väl visat en kund att man accepterar ett prisavdrag på kanske 20-30% kommer dom att kräva det varje gång, och man går back, eller iaf mindre plus, på att jobba med den kunden.

Visst får man diskutera pris med kunden ibland, men jag brukar inte ge rabatter på mer än ca 5% om det inte finns en väldigt bra orsak, och jag tar betalt för timmarna jag jobbar. Ibland gör man jobbet klart snabbare, då får man en glad kund som betalar mindre. Ibland kommer kunder med 10 A4 med "småfix" som man "väl kan fixa när man ändå håller på" - då får man förklara att det tar X timmar extra och att jag visst kan fixa det men tar extra betalt för det, vilket oftast är helt ok. Så mitt råd är att man kan vara flexibel, men med viss gräns. Och var absolut inte för snäll.

Ursprungligen av Kermit:

Själv ligger jag på 750-800:- lite beroende på kund. Har iofs drivit eget sen 2003, då vi började på 500-550kr om jag minns rätt, men såklart ökar priserna lite med tiden. Jag har en bra kundkrets som tycker det är ett acceptabelt pris, och som jag förstått det ett ganska rimligt pris i norra sverige där jag jobbar - kollegor i 08-regionen verkar ligga kring tusenlappen vad jag hört. Iaf, jag skulle säga iaf ca 600-650:- för ett nystartat företag inom webbutveckling idag. Men allt beror såklart på typ av arbete, ålder, erfarenhet, geografiskt läge, kundkrets mm, så det är svårt att säga vad som gäller för dig.

Däremot håller jag inte alls med om att man ska räkna baklänges vad man "behöver tjäna" om du får längre jobb. Du behöver tjäna så mycket du kan. Primära syftet med att ha företag är att tjäna pengar, även om det såklart har att göra med frihet, jobba med det man vill osv osv. Men, företag är vana att betala för sina tjänster. Varför ska du ge bort pengar om du inte behöver? Säg att du tar 700:-/h och jobbar en månad, så kan du i runda slängar fakturera 120 000:-, vilket såklart är mer än nog för ett enmansföretag. Av alla företag jag jobbat med (tappat räkningen, men säkert ett femtiotal) har det accepterats som norm att jag tar betalt för alla timmar jag jobbar, även om det handlar om flera veckors (ibland månaders) arbete. Säg att du räknade baklänges att du vill ha ut 30' i handen och sålunda fakturerar kanske 80' (för att täcka skatter, lite avgifter, hyra, buffert mm) så har du gett bort 40 000:- helt utan orsak. Bättre att lägga dom pengarna i en buffert, för det är inte alls omöjligt att man som nystartad sitter en eller flera månader utan jobb om man har lite otur med planeringen / orderingången. Även om finanserna ser bra ut, motsvarar dom pengarna t ex två high-end iMacs, eller nya kontorsmöbler, eller annan liknande kul investering.

Är det något jag lärt mig av att driva eget är det att ingen tackar dig för att du är snäll - snarare kommer alla att försöka be dig att skära ner på kostnader ("gör det jättebilligt nu så kanske du får fler och större jobb senare", "vi vill ha ett jättestort projekt men har lite tight budget just nu" osv), och det är väldigt farligt att göra det (iaf om man inte har akut jobb-brist). Har man väl visat en kund att man accepterar ett prisavdrag på kanske 20-30% kommer dom att kräva det varje gång, och man går back, eller iaf mindre plus, på att jobba med den kunden.

Visst får man diskutera pris med kunden ibland, men jag brukar inte ge rabatter på mer än ca 5% om det inte finns en väldigt bra orsak, och jag tar betalt för timmarna jag jobbar. Ibland gör man jobbet klart snabbare, då får man en glad kund som betalar mindre. Ibland kommer kunder med 10 A4 med "småfix" som man "väl kan fixa när man ändå håller på" - då får man förklara att det tar X timmar extra och att jag visst kan fixa det men tar extra betalt för det, vilket oftast är helt ok. Så mitt råd är att man kan vara flexibel, men med viss gräns. Och var absolut inte för snäll.

Det kanske funkar så i Norrland men i storstäderna arbetar man så som jag skrev. Iaf om man vill ha ett längre uppdrag. Det är en standard att sänka timdebiteringen om man ska jobba med samma kund under en längre period. Då vet du vilken säker inkomst du har, eftersom man givetvis skriver avtal. Så funkar det som sagt i både Skåne och för de större konsultbolagen jag arbetat för i Stockholm.

För övrigt så var det väldigt välskrivet och informativt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 08:44

Yep det är bara att gratulera dig till att du hittat bra kunder Kermit, själv har jag ännu inte träffat någon som inte vill förhandla ner priset och lägga det närmare en vanlig lön om vi snackar veckor eller månader med kontinuerligt arbete inom fasta tider.

Då övergår det ju mer till att de betalar för den där dagen man inte har något att göra också visserligen....

Håller helt med om att ingen kommer tacka dig för att du är billig och att man inte ska syssla med välgörenhet.

Om det är nåt jag lärt mig genom åren är det att en tillräckligt stor majoritet av människorna är egoistiska svin som främst ser om sitt eget hus och sina egna, för att man ska kunna utgå från att alla är det

Men om man säger till OP att man kan ta 1000 kr i timmen, 160 timmar i månaden.. så kommer han bli besviken.

För min del får han gärna gå ut så högt som möjligt dock.. ska konkurrensen utökas får den iaf gärna inte prisdumpa

Ursprungligen av grenhall:

Det kanske funkar så i Norrland men i storstäderna arbetar man så som jag skrev. Iaf om man vill ha ett längre uppdrag.

Jag har faktiskt inte råkat ut för det, inte i någon större utsträckning iaf. Jobbar mot flera stockholmsföretag, och när jag lämnar en offert (även om den är på typ 2-3 månader) så säger jag att "det tar X timmar, jag tar Y kr i timmen, vilket ger en slutsumma på Z kr", och det är helt ok i 9 fall av 10. Visst har jag fått frågan om rabatter pga långa arbeten, men som sagt har jag gått ner storleksordningen några procent, och alla blev nöjda. Jag kanske bara haft tur med kunder

Det här med att lägga sig närmare en vanlig lön är ganska relativt. Vet ni vad en arbetare kostar för ett vanlig företag? En stockholmslön är relativt hög för webbutveckling. Dessutom ska man räkna in försäkringar, pensionsinbetalningar, hyra för kontorsplats, utrustning och liknande saker. Jag slår vad som att dom flesta företag har en "intern kostnad" på MINST ca 600:-/h. Att då hyra in någon på konsultbasis vet alla att det är lite dyrare, men de slipper betala in ovan nämnda avgifter, samt att de slipper ha en fast anställning - de vet att de får en lite högre kostnad under t ex tre veckor, men sedan slipper kostnaden helt, istället för att anställa någon och ha en fast kostnad varje dag i några år framöver. Det blir mao billigare att hyra in dig även om du ligger på "standardpris" - och just därför funkar det att vara konsult, hade det blivit mycket dyrare hade ingen tagit in konsulter. Därför tycker jag att alla försök att förhandla ner priset till "standardlön" inte är något annat än ett försök av kunden att skära ner på utgifter (och tjäna mer själv). Men såklart är det annat att ta med i beräkningarna också - konkurrens t ex, det finns kanske någon annan nystartat som går med på att ta 500:-/h, och då väljer dom såklart den personen istället för dig. En svår balansgång det där

Ursprungligen av snigel1:

Håller helt med om att ingen kommer tacka dig för att du är billig och att man inte ska syssla med välgörenhet.

Om det är nåt jag lärt mig genom åren är det att en tillräckligt stor majoritet av människorna är egoistiska svin som främst ser om sitt eget hus och sina egna, för att man ska kunna utgå från att alla är det

Men om man säger till OP att man kan ta 1000 kr i timmen, 160 timmar i månaden.. så kommer han bli besviken.

Håller helt med. Det är helt otroligt vilka ful-knep man stött på som egenföretagare. Folk som försöker prata bort en massa kostnader, försöker förhandla ner priset till kinesiska barnarbetar-nivåer osv :). När jag var nystartad gick jag på några sådana där, vilket ledde till att man satt 24/7 och stressjobbade för nästan inga pengar alls, medans personerna jag jobbade åt tog ut en rejäl julbonus istället :P. Men nej, såklart kan man inte räkna med att tjäna stora pengar hela tiden. Ibland blir det glapp mellan projekt, man vill ta ut ledighet, måste lägga lite administrativ tid på pappersarbete osv där man inte tjänar ett dugg.

Efter ett tag som egen brukar man iaf hitta en bra kundkrets - företag som uppskattar det man gör och återkommer med mer jobb, som vet vad det kostar och inte bråkar om pengar, och som är roliga att jobba med. När man kommer dit är det riktigt kul att driva eget, men vägen dit kan vara jobbig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 12:48
Ursprungligen av Kermit:

Efter ett tag som egen brukar man iaf hitta en bra kundkrets - företag som uppskattar det man gör och återkommer med mer jobb, som vet vad det kostar och inte bråkar om pengar, och som är roliga att jobba med. När man kommer dit är det riktigt kul att driva eget, men vägen dit kan vara jobbig.

Yep.

Kan ju passa på att varna Patrick för en nybörjarfälla jag gick i.... det kommer höra av sig en hop av folk som ska "starta nya spännande webbprojekt" vid sidan av sina vanliga jobb.

Även om dessa inte per automatik behöver vara dåliga så var försiktig med hur mycket du engagerar dig i dem innan du ser några pengar. De är bra på att suga upp din tid med möten, ställer höga krav och har knappt några pengar att betala med.

Den värsta sorten är de som erbuder "aktier" i sitt nya företag som kommer bli värt miljoner. Dessa svarar jag i princip inte på mail ifrån ens...

Däremot har jag varit med om några gånger att gå på fem möten för projekt som rinner ut i sanden eller föreslås knappt en indisk ersättning mot att man gör underverk och gör fem personers jobb

De bästa kunderna är de som redan tjänar pengar, gärna offline

Ursprungligen av snigel1:

Kan ju passa på att varna Patrick för en nybörjarfälla jag gick i.... det kommer höra av sig en hop av folk som ska "starta nya spännande webbprojekt" vid sidan av sina vanliga jobb.

Även om dessa inte per automatik behöver vara dåliga så var försiktig med hur mycket du engagerar dig i dem innan du ser några pengar. De är bra på att suga upp din tid med möten, ställer höga krav och har knappt några pengar att betala med.

+1 på det, väldigt viktig punkt som nästan alla råkar ut för. Det finns otroligt många som vill att du jobbar gratis, det går inte undvika dem. De kommer att locka med att om du utvecklar deras produkt / sida / system / whatever så kommer dom att tjäna miljoner och du är garanterad en massa mer jobb, betalning senare, betalning i aktier som kommer att bli värda massor el dyl, och i 99 fall av 100 är det bullshit. Och ofta vill dom ha massor av möten, förslag mm väldigt tidigt (innan man får någon som helst ersättning eller skrivit på nåt).

Se till att alltid ha skrivna avtal där det specas exakt vad som ska göras och vad betalningen blir. Jag har själv gjort bort mig där också, skrivit typ "ska utveckla en hemsida" i arbetsbeskrivningen. Hur tror ni det går? Kunden ska göra om allt några gånger i veckan, skickar nytt material konstant, ringer för support, kommer på 100 tillägg osv.. Och om man påpekar att det kostar extra pekar de på avtalet och säger "det står att du ska göra vår sida - den är inte klar än!". Typ. Riktigt farligt, ett tips är att speca upp jobben så mycket det bara går, och skriv i avtalet att alla tillägg utöver det som står specat kostar X kr / ny timme, eller att det hamnar under separat offert osv. Läxor man lärt sig den hårda vägen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 13:19
Ursprungligen av Kermit:

Se till att alltid ha skrivna avtal där det specas exakt vad som ska göras och vad betalningen blir. Jag har själv gjort bort mig där också, skrivit typ "ska utveckla en hemsida" i arbetsbeskrivningen. Hur tror ni det går? Kunden ska göra om allt några gånger i veckan, skickar nytt material konstant, ringer för support, kommer på 100 tillägg osv.. Och om man påpekar att det kostar extra pekar de på avtalet och säger "det står att du ska göra vår sida - den är inte klar än!". Typ. Riktigt farligt, ett tips är att speca upp jobben så mycket det bara går, och skriv i avtalet att alla tillägg utöver det som står specat kostar X kr / ny timme, eller att det hamnar under separat offert osv. Läxor man lärt sig den hårda vägen

Ja. Ska det skrivas avtal ska det vara specat och skrivet så att konsulten har lika mycket fördelar som beställaren. Acceptera inte bara ett avtal från köparen.... risk att man skriver på och blir livegen då Hellre inget avtal alls än ett dåligt/vinklat/luddigt avtal. Då kan man iaf sätta ner foten och sluta leverera om det börjar spåra ur... och det värsta man förlorat är sin tid.

Tack för alla svar, har gett mig mycket hjälp på vägen.

Hemsidorna är delvis byggda i Drupal och MySQL, men bygger även en del hemsidor helt på egen hand (PHP, HTML och CSS), men jag är även ansvarig för företagets webbserver, så jag sköter även den biten, och jag är helt insatt i företagets rutiner och arbetssätt, vad dom vill ha och hur dom vill ha det.

Det kommer nog ge mig en bra bit på vägen. Om det inte blir några extraprojekt, så hamnar jag på en 5-6 timmar per månad. Men det brukar alltid tillkomma ett par timmar extra i månaden för att någon på företaget vill ha någon ny funktion.

Så jag räknar på att lägga mig på 450-500 kr, jag kommer inte se detta som någon gigantisk inkomstkälla, utan mest för att jag inte vill ha detta i mina vanliga arbetsuppgifter, då jag inte är anställd för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 13:20
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Tack för alla svar, har gett mig mycket hjälp på vägen.

Det kommer nog ge mig en bra bit på vägen. Om det inte blir några extraprojekt, så hamnar jag på en 5-6 timmar per månad. Men det brukar alltid tillkomma ett par timmar extra i månaden för att någon på företaget vill ha någon ny funktion.

Så jag räknar på att lägga mig på 450-500 kr, jag kommer inte se detta som någon gigantisk inkomstkälla, utan mest för att jag inte vill ha detta i mina vanliga arbetsuppgifter, då jag inte är anställd för det.

Om det är 5-6 timmar i månaden och du är insatt, dvs en tillgång för dem jämfört mot att plocka in någon random, skulle jag ta 700+ per timme. Snudd på att du kan ta runt en tusing..

När vi pratat om lägre för löpande jobb så ska det nog va minst 40 timmar eller så i månaden för att man ska gå ner till en annan taxa. Dessa ska dessutom vara garanterade.

"5-6 timmar och kanske någon extra" <--- Detta ser jag som strötimmar och det ska vara det dyraste i din tariff.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 14:21
Ursprungligen av Patrick Danielsson:

Så jag räknar på att lägga mig på 450-500 kr, jag kommer inte se detta som någon gigantisk inkomstkälla, utan mest för att jag inte vill ha detta i mina vanliga arbetsuppgifter, då jag inte är anställd för det.

Vänta nu... du ska alltså jobba kvar som anställd är planen?

Vad är problemet med att du "inte är anställd för det" ?

Gör du webbutvecklingen på fritiden eller? Isåfall kanske du ska ta upp det med chefen att antingen göra tid för det i ditt vanliga schema, eller att du får övertid?

Hur skulle det se ut om folk började skicka fakturor till sina arbetsgivare så fort de gjorde arbetsuppgifter som inte stod med i deras anställningsavtal? Det skulle ju bli kaos...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-14 14:34

Om jag har förstått det rätt ska du jobba kvar i företaget och sen konsulta för webbjobbet? Iså fall är det ju en annorlunda situation enligt mig och en lägre timpenning är acceptabel. Det är ju rätt schyst av arbetsgivaren att gå med på en sån lösning, på många ställen hade arbetsgivaren bara tilldelat dig nya arbetsuppgifter. Jag menar att du har en hygglig arbetsgivare och då kan det vara ok med en lägre timpenning.

Det ligger till så att jag är anställd för något helt annat på mitt företag, dvs en tjänst som inte hör ihop med webbutveckling överhuvudtaget = inte en skälig lön för det anser jag.

Man kan säga att det "bara har blivit så" att jag sitter med webben för företaget, och varför skulle min chef säga något om det, han betalar ju princip inget för dessa hemsidor, jag förstår honom.

Jag har föreslagit att jag ska jobba kvar som vanligt 100%, ha kvar alla mina arbetsuppgifter som jag är anställd för, men arbeta som konsult när det kommer till webbutvecklingen. Det kan låta "tjurigt" att jag vill ha mer betalt, men i detta fall anser jag att mina arbetsuppgifter inte passar ihop riktigt, speciellt när jag år efter år har lönesamtal och då nämner ingen ens mitt arbete med hemsidorna.

Så man kan säga att vi möter varandra på ett sätt, därför tänker jag inte säga att jag vill ha 700-1000 kr per timme, utan jag anser att min chef är schysst mot mig, och jag är därför schysst mot dom. Kan vi komma överens om ett bra avtal så blir det bra i slutändan.

Det låter som en bra deal Patrick.

Nu har vi haft ett par möten gällande hur det skulle gå till, och vi har en väldigt bra dialog, så det känns som att det kan bli bra.

Min chef vill att jag börjar skissa på ett avtal som skulle kännas bra för mig, som han sedan kollar igenom och checkar av, så jag ska kolla upp upp hur ett avtal kan se ut, precis som någon skrev i tråden här, dom vill lika mycket som jag att det hellre står för mycket specificerat vad uppdraget faktiskt innebär, än för lite, eftersom det kan då i slutändan drabba någon av parterna negativt.

Det känns bra att dom är väldigt måna om att det främst blir en trygg deal för mig, eftersom dom har mer att falla tillbaka på i slutändan (och det är ju helt sant).

En liten update (om någon är intresserad), bolagsjuristerna sa nej eftersom Skatteverket säger nej. Om jag är anställd på heltid så får jag inte fakturera arbetsgivaren, bara om jag är deltidsanställd på 50%, och då behöver jag arbeta med just dom uppgifterna.

Så dom gjorde ett tillägg i mitt befintliga avtal, jag får 350 kr i timmen när jag arbetar med webdesign/IT. Det kändes bra och är väldigt nöjd

Jag skulle gärna se tips på hur ett sånt avtal kan se ut. Har sökt på nätet men hittar inte riktigt den typen av exempel

1
Bevaka tråden