Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Support från Webhotell

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-11 16:49

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar för att få svar från supporten från webhotellet man har sin hemsida på?

Jag önskar att jag kunde skriva mitt problem jag har här i forumet. Men jag är sån himla nybörjare och är lite skraj för er som kan så mycket. Jag gör ändå ett försök. Jag har just registrerat ett domännamn och vill få igång min hemsida så fort det bara går. Men det går lite trögt och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag vet inte om det är min dator som jag kanske ska ändra någon inställning på, eller om det är webbhotellets hemsida det är fel på.
Problemet är att jag ska spara en fil i deras filhanterare. När jag klickar spara så kommer det upp en ruta som ber mig fylla i användarnamn och lösenord. I välkomstmailet från webhotellet fick jag två inloggningar. Samma bokstäver och siffror med den skillnaden att det i det ena lösenordet fanns några stora bokstäver och i det andra så var det bara små.
I rutan jag nämnde så fyllde jag först i det lösenord med blandade storlekar. Det funkade inte. Texten "User not known to the underlying authentication module" dyker upp. Sen vill jag prova det andra lösenordet, med bara små bokstäver. Nu går det inte att ändra storleken. Datorn tvingar tillbaka bokstäverna till det lösenordet jag använde från början. SUCK!!! Vad är det för fel?
Gör jag fel? Är det fel på webhotellet? Enligt guiden som jag använde mig av, så ska den där inloggningsrutan inte ens dyka upp. Vad tror ni är fel?

Jag ställde denna fråga till supporten igårkväll. Har fortfarande inte fått svar.

Mvh
KOL

Ursprungligen av KOL:

...jag är sån himla nybörjare och är lite skraj för er som kan så mycket...

Det är inget att vara skraj för. Försök bara göra problembeskrivningen eller frågeställningen så tydlig som möjligt, och lämna så mycket information som möjligt, så blir det nog bra. Forumet finns ju till för att de som kan mindre ska få hjälp av dem som kan mer.

Men du ska få ett tips: Följ upp dina gamla trådar!
Du har startat många trådar den senaste tiden. Men det är mycket sällan du kommer tillbaka till trådarna för att berätta hur det gick, eller svara på motfrågor du fått, eller ställa följdfrågor till de svar och tips du har fått, eller helt enkelt bara för att tacka för tipsen och råden du har fått.

Ursprungligen av KOL:

...När jag klickar spara så kommer det upp en ruta som ber mig fylla i användarnamn och lösenord...

Var klickar du spara? I vilket program?

Ursprungligen av KOL:

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar för att få svar från supporten från webhotellet man har sin hemsida på?

Jag önskar att jag kunde skriva mitt problem jag har här i forumet. Men jag är sån himla nybörjare och är lite skraj för er som kan så mycket. Jag gör ändå ett försök. Jag har just registrerat ett domännamn och vill få igång min hemsida så fort det bara går. Men det går lite trögt och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag vet inte om det är min dator som jag kanske ska ändra någon inställning på, eller om det är webbhotellets hemsida det är fel på.
Problemet är att jag ska spara en fil i deras filhanterare. När jag klickar spara så kommer det upp en ruta som ber mig fylla i användarnamn och lösenord. I välkomstmailet från webhotellet fick jag två inloggningar. Samma bokstäver och siffror med den skillnaden att det i det ena lösenordet fanns några stora bokstäver och i det andra så var det bara små.
I rutan jag nämnde så fyllde jag först i det lösenord med blandade storlekar. Det funkade inte. Texten "User not known to the underlying authentication module" dyker upp. Sen vill jag prova det andra lösenordet, med bara små bokstäver. Nu går det inte att ändra storleken. Datorn tvingar tillbaka bokstäverna till det lösenordet jag använde från början. SUCK!!! Vad är det för fel?
Gör jag fel? Är det fel på webhotellet? Enligt guiden som jag använde mig av, så ska den där inloggningsrutan inte ens dyka upp. Vad tror ni är fel?

Jag ställde denna fråga till supporten igårkväll. Har fortfarande inte fått svar.

Mvh
KOL

Vilket webbhotell har du valt?

Men för att svara lite allmänt så bör du fått användarnamn, lösenord och helst av allt en ftp-serveradress som du ansluter till och där sparar dina filer. Det bör ju även tydligt framgå vilka uppgifter som du ska använda och när.

Men det vore bra om du kunde svara lite mer på vad det är för Webbhotell så kan vi nog hjälpa dig bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 21:34
Ursprungligen av KOL:

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar för att få svar från supporten från webhotellet man har sin hemsida på?

Vad betalar du?

Är det 10 kr i månaden kanske man inte kan förvänta sig så hög service.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-11 21:44

Det är Surftown jag använder. Jag fick svar från supporten. De tyckte att jag skulle använda en annan webbläsare. Så istället för Firefox så startade jag Google Chrome och kom därmed förbi hindret med att datorn verkar vägra att skriva små bokstäver i inloggningen. Men då kom nästa problem. Jag vill ju få upp en websida så fort det bara går. I väntan på RAM-minne och DW så tänkte jag bara skriva lite vanlig html-kod för att informera om att sidan är under uppbyggnad. Denna html-kod kan jag skriva i surftownfilhanteraren. När jag sedan klickar save så kommer jag till ytteligare en inloggningssida. Jag loggar in och kommer åter till ett nytt fönster med Surftowns filhanterare.
Jag kan inte tänka mig att det är så det ska vara. Eller hur?

Jag skulle sluta att skriva direkt på deras hemsida, skaffa en texteditor och ladda upp filerna via FTP istället.

Jag skulle rekommendera att du testar Smultron 5 som är en svenskutvecklad texteditor, kostar 38 kr och helt klart värt det.

FTP-klienter att testa är FileZilla eller Cyberduck.

Vill du slå på stort kollar du in Coda 2 och Transmit från Panic.

Det var ju synd du redan hann välja Surftown då jag rekommenderar http://www.manufrog.com/ som ett mycket bättre val, men du får du ju gilla läget.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-12 21:35
Ursprungligen av KOL:

Hur lång tid ska man förvänta sig att det tar för att få svar från supporten från webhotellet man har sin hemsida på?

Jag önskar att jag kunde skriva mitt problem jag har här i forumet. Men jag är sån himla nybörjare och är lite skraj för er som kan så mycket. Jag gör ändå ett försök. Jag har just registrerat ett domännamn och vill få igång min hemsida så fort det bara går. Men det går lite trögt och jag ska i ärlighetens namn erkänna att jag vet inte om det är min dator som jag kanske ska ändra någon inställning på, eller om det är webbhotellets hemsida det är fel på.
Problemet är att jag ska spara en fil i deras filhanterare. När jag klickar spara så kommer det upp en ruta som ber mig fylla i användarnamn och lösenord. I välkomstmailet från webhotellet fick jag två inloggningar. Samma bokstäver och siffror med den skillnaden att det i det ena lösenordet fanns några stora bokstäver och i det andra så var det bara små.
I rutan jag nämnde så fyllde jag först i det lösenord med blandade storlekar. Det funkade inte. Texten "User not known to the underlying authentication module" dyker upp. Sen vill jag prova det andra lösenordet, med bara små bokstäver. Nu går det inte att ändra storleken. Datorn tvingar tillbaka bokstäverna till det lösenordet jag använde från början. SUCK!!! Vad är det för fel?
Gör jag fel? Är det fel på webhotellet? Enligt guiden som jag använde mig av, så ska den där inloggningsrutan inte ens dyka upp. Vad tror ni är fel?

Jag ställde denna fråga till supporten igårkväll. Har fortfarande inte fått svar.

Mvh
KOL

Nu vet jag inte vad du har för behov eller förkunskaper, men risken är att du tar dig vatten över huvudet genom att skriva en hemsida själv eller med några rudimentära verktyg på ett lågpriswebhotell. Nu för tiden finns det rätt bra alternativ till manuellt kodredigerande som både är enklare och bättre än gårdagens hemsideverktyg.

Jag har hört bra om Squarespace (http://www.squarespace.com/) på senaste tiden. Ofta kan man ju prova de här tjänsterna kostnadsfritt några dagar. Det kan vara värt att testa runt lite istället för att frustreras över att knacka ihop något själv som ändå inte blir bra (inte giltig HTML eller estetiskt svagt).

Senast redigerat 2013-02-13 01:52
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-12 23:15

Ni har så rätt i att jag är nybörjarnas nybörjare inom det här området. Jag vill få igång en hemsida, det är allt.

Tack för alla era svar!

1
Bevaka tråden