Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vissa sidor går ej att surfa in på

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 13:57

Har en kompis som har Telia. Har ett modem som han har kopplad till sin Time Capsule (TC) som sköter utdelning av interna adresser.
Ibland så är det vissa sidor som inte går att surfa in på.
Alltid samma sidor som ej fungerar. Det funkar att surfa in på dem från andra uppkopplingar. En omstart av TC löser problemet tillfälligt, ca ett dygn.
Det låter som ett DNS-problem men jag har provat att både fylla i OpenDNS och Googles både på dator och i TC men det fungerar ändå inte. Någon som har en aning?

Om det löser sig efter en omstart av TC så låter det som att det är just TC som är problemet. Testat en hel resett?

Försvinner problemet om den byts ut?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 19:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Om det löser sig efter en omstart av TC så låter det som att det är just TC som är problemet. Testat en hel resett?

Försvinner problemet om den byts ut?

Hej! Jo jag vet, men jag skulle ha lättare att köpa detta om alla sidor slutade att fungera. Det är ett par som man inte kan surfa in på, "alla" andra fungerar. Det får mig att tro att det är något med DNS:en.

Ursprungligen av acke:

Hej! Jo jag vet, men jag skulle ha lättare att köpa detta om alla sidor slutade att fungera. Det är ett par som man inte kan surfa in på, "alla" andra fungerar. Det får mig att tro att det är något med DNS:en.

Absolut, det är ett typiskt symtom på att DNS´en är kajko. Men då det går till sig efter en omstart av routern så tvekar jag på att det är själva DNSen som det är fel på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-10 22:23

Absolut, samtidigt så undrar man ju varför bara ett fåtal sidor inte fungerar. Nej, men just det här sidorna vill jag att de inte ska fungera, så ologiskt funkar ju inte internet. Jag får inte fram någon logik i detta. Vill minnas nu att det var så här innan TC skötte DHCP-utdelningen så TC stod bara för det trådlösa. Då skulle alltså den trådlösa delen i TC:n ställa till det på vissa sidor, känns vansinnigt.

Ska kolla med personen som har den hur det är om han sätter in en sladd direkt i TC:n.
Ska också lägga in uppdateringen som kom för ett par dagar sedan samt köra en traceroute när det inte fungerar.

Fler tips?

Vad är det för modem förresten?

Jag förstår faktiskt inte riktigt vad som är problemet med att göra en resett?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-11 01:17

Provat olika browsers? Rensa DNS-cachen?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-02-11 06:13

Har exakt samma problem med en Airport Extreme andra generationen. Trodde först att det var min ISP som blockade mig från vissa sidor. Kollade med nere.se men samtliga sidor som inte fungerar för mig skulle tydligen vara uppe.

Hur rensar man DNS-cachen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-11 08:17

Mac: dscacheutil -flushcache
Windows: ipconfig /flushdns

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-11 08:44

Vet ej exakt ännu vad det är för modem.
Jag har gjort en reset av TC.
Testat med Safari, Firefox och Chrome, när det inte funkar så funkar det inte i någon.
Inte rensat DNS cache.

1
Bevaka tråden