Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adminrättigheter strular

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När min fru skulle lägga över Ikeas köksplanerar-plugin i "Bibliotek/Internet Plug-Ins" klagar datorn över rättigheter och kräver autentisering. Trots att hon skriver i användare/adminlösenord (som accepteras) kopieras inte alla filer över. När jag gör samma sak i min mac funkar det problemfritt, utan frågor eller gnäll från Macens sida. Vi har samma versioner av dator och OS och det enda vi kommer på som skiljer är att hon ändrat sitt användarnamn.

Borde inte adminkontot vara giltigt ändå? Hur gör vi för att få det giltit?

Ursprungligen av Jonyverse:

När min fru skulle lägga över Ikeas köksplanerar-plugin i "Bibliotek/Internet Plug-Ins" klagar datorn över rättigheter och kräver autentisering. Trots att hon skriver i användare/adminlösenord (som accepteras) kopieras inte alla filer över. När jag gör samma sak i min mac funkar det problemfritt, utan frågor eller gnäll från Macens sida. Vi har samma versioner av dator och OS och det enda vi kommer på som skiljer är att hon ändrat sitt användarnamn.

Borde inte adminkontot vara giltigt ändå? Hur gör vi för att få det giltit?

Hur ändrade hon sitt användarnamn? Vad är det för dator? Vilken version av OS X?

Ursprungligen av maskh:

Hur ändrade hon sitt användarnamn? Vad är det för dator? Vilken version av OS X?

Som jag förstår ändrade hon under Systeminställningar/Användare och grupper. Fullständigt namn:_ _ _ _
Datorn är en Mac Book Pro med OSX 10.7.5 (Lion).

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-02-10 18:06

prova med att starta skivverktyg (program -> verktygsprogram) och kör reparera skivbehörigheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-10 21:37

Har hon inte ändrat kortnamn ska det funka. Testa MatsOlovs förslag.

Ursprungligen av MatsOlov:

prova med att starta skivverktyg (program -> verktygsprogram) och kör reparera skivbehörigheter.

Ursprungligen av kenjon:

Har hon inte ändrat kortnamn ska det funka. Testa MatsOlovs förslag.

Jag körde skivverktyg. Det blir samma resultat. När vi autentiserar ändring av Internet plugin-mappen så tar den lösenordet, och kopierar över filen. Men säger sen att det inte gick tillfredställande. Filen blir 0k.

Vilket är det som är kortnamn? Hon ändrade i "Användare och grupper" i rutan det står "Fullständigt namn".
Måste man lägga in ett nytt adminkonto då eller?

Jag har haft Mac sedan slutet på 80-talet men fattar ingenting av sådant här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-12 13:16

Om du öppnar ett Finderfönster och går till Användare, så är kortnamnet det som står på de olika mapparna, den som är inloggad har ett hus.
Nu kan jag faktiskt inte hitta var man kan ändra det, så Apple har nog tagit bort den möjligheten, eftersom den ställer till det. Så jag hoppas att inte kortnamnet ändras om man ändrar på sitt fullständiga namn... det är ju i så fall lika illa.

1
Bevaka tråden