Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Garageband i Mountain Lion

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-09 22:12

En kanske konstig fråga. Men jag har inte tänkt på det fören nu. Jag har en 2 månader gammal Macbook Pro med Montain Lion så klart. Nu köpte jag en 7 månader gammal Mac Mini till min son.

När jag köpte min dator så körde jag över allt från den gamla, och har därför Garageband med. Men om jag går in i App Store så står det att jag måste köpa den?

Min sons dator var återställ och precis som när man köper sin första Mac så måste man skaffa Apple ID, regga sig osv. Han har också Mountain Lion. Men Garageband finns inte med, och samma där i App store. Köpa står det.

Men Garageband ska väl ingå nu för tiden i nya OS X?

Har jag missat något?

Ursprungligen av Matsaki:

Men Garageband ska väl ingå nu för tiden i nya OS X?

Det beror på vad du menar med "ingår".

iLife-programmen följer med nya datorer. Men om du köper Mountain Lion i Mac App Store så ingår det inte där.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-09 22:40

Aha, kanske nått gick fel där när jag klonade min gamla Mac. Får ringa Apple på måndag så får de fixa det

Många tack!

Ursprungligen av Matsaki:

Aha, kanske nått gick fel där när jag klonade min gamla Mac. Får ringa Apple på måndag så får de fixa det

Många tack!

Hej, hur gick det? Ringde du?
Har själv köpt en begagnad Mac från 2008, som visade sig vara uppdaterad till Mountain Lion och formaterad. Så den innehåller nästan inga program som jag hoppats på (typ Garageband och Photoshop).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 16:43

När jag köpte min mac mini och startade första gången fick jag ett meddelande att ilife lagts till på mitt konto.
Kan det ha något att göra med att du klonat?

Ursprungligen av Json_81:

När jag köpte min mac mini och startade första gången fick jag ett meddelande att ilife lagts till på mitt konto.
Kan det ha något att göra med att du klonat?

Till vem är ditt svar riktat? Till den som ställde frågan för några månader sedan, eller den som väckte tråden idag?

Det känns som ditt inlägg är riktat till den ursprungliga frågeställaren, men han har förhoppningsvis löst sitt problem vid det här laget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 17:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Till vem är ditt svar riktat? Till den som ställde frågan för några månader sedan, eller den som väckte tråden idag?

Det känns som ditt inlägg är riktat till den ursprungliga frågeställaren, men han har förhoppningsvis löst sitt problem vid det här laget.

Oj, tittade inte på datumen, tråden dök upp i RSS.

HerrEmil borde ju fått skivor med som han kan installera från.
Om inte de följde med tror jag inte det finns något annat att göra än att köpa programmen.

Ursprungligen av HerrEmil:

...den innehåller nästan inga program som jag hoppats på (typ Garageband och Photoshop).

Om du inte fick med datorns ursprungliga installationsskivor (där Garageband och övriga iLife-program finns med), så blir du tvungen att köpa Garageband i Mac App Store.

Photoshop ingår inte med en Mac. Det blir du tvungen att köpa. Visst är det många begagnade datorer som säljs fulla med program, men det betyder ju inte att det är "lagliga" program. Så om du inte hade avtalat med säljaren att vissa programlicenser skulle ingå, så får du nog gå ut och köpa de program du vill ha.

Senast redigerat 2013-05-30 22:51
Ursprungligen av Json_81:

HerrEmil borde ju fått skivor med som han kan installera från.

Håller med. Det är rätt taskigt att inte slänga med lite skivor med det allra nödvändigaste som Photoshop, Microsoft Office för Mac, Cinema 4D eller 3ds max…

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-05-30 18:21
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Håller med. Det är rätt taskigt att inte slänga med lite skivor med det allra nödvändigaste som Photoshop, Microsoft Office för Mac, Cinema 4D eller 3ds max…

Det är väl ändå stor skillnad?
Vi pratar om skivor som följer med datorn när man köper den.
Skivan med ilife kanske inte är låst till just den datormodellen dock till skillnad från skivan med OS X på i och för sig.

[edit]
Och min läsning är på topp, läste iphoto där det står photoshop. Det har såklart inte följt med någon dator.

Ursprungligen av Json_81:

Det är väl ändå stor skillnad?

Mitt inlägg skall inte tas på allt för stort allvar…

1
Bevaka tråden