Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Air strular efter uppdatering

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Air från 2011 med Mountain Lion. Uppdaterade firmware (den uppdatering som kom nyligen i App store) häromdagen och datorn fungerade som vanligt till en början. Stängde sedan av den och när jag skulle sätta på den igen så kommer den inte längre än äpplet och snurran mot den vita bakgrunden. Har stått över en timme iallafall vid ett par tillfällen och tuggat men den kommer inte längre. Däremellan har jag tvingat avstängning genom att hålla inne powerknappen. Har kollat bl a här: http://support.apple.com/kb/HT1533?viewlocale...
för att hitta någon vettig uppstartsvariant men hittills har ingen givit något lyckat resultat.

Det går att komma till t ex skivverktygen eller liknande. Körde "reparera" och då kom något felmeddelande. Kan även få upp alternativet starta från "Macintosh HD" eller "Återställ 10.8". Antar att det sistnämnda innebär att allt raderas eller hur är det med? Har naturligtvis filer som bara finns på just denna dator som gör att jag in i det längsta vill undvika någon åtgärd som rensar innehåll. Är långt ifrån OS-expert men är inte OSX byggt så att det ska gå att installera om systemet så att filerna ändå sparas? Har köpt Mountain Lion via App Store.

Finns det något sätt att komma åt filerna för att sedan göra en total ominstallation?

Tacksam för all hjälp som kan erbjudas!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 22:19

Startat med ALT nedtryckt och valt Recovery? Den raderar inte dina filer, lägger bara in OSX igen ovanpå det gamla.

Ursprungligen av kenjon:

Startat med ALT nedtryckt och valt Recovery? Den raderar inte dina filer, lägger bara in OSX igen ovanpå det gamla.

Det går inte heller. Håller jag nere ALT vid uppstart kan jag välja startskiva: Macintosh HD / Återställning 10.8

Tar jag återställning kommer jag efter språkval till valmöjligheterna mellan Time Machineåterskapning /Installera om OSX / Få hjälp på nätet /Skivverktyg

Testar jag skivverktyg med "Apple SSD TS128C Media" markerat så är både "kontroll" och "reparera skiva" felfria. Markerar jag däremot Macintosh HD och kör "kontrollera skiva" så säger den att enheten inte kunde kontrolleras fullständigt och "Fel: den här skivan behöver repareras. Klicka på reparera skiva.". Gör jag det så tar det typ en sekund och i huvudfönstret står det: Ogiltig nyckellängd. Enheten MCHD kunde inte kontrolleras fullständigt... I ett övre felmeddelandefönster står att läsa att Skivverktyg slutade reparera MCHD och uppmanar mig att säkerhetskopiera så många filer som möjligt, vilket är småsvårt eftersom jag inte kommer åt filerna.

Vid kontroll av Mac OS X Base system så "verkar vara felfri"

Väljer jag istället installera om OS X så hamnar jag till slut i meddelandet att skivan som jag vill installera om på är låst. Det finns tydligen 5,28 GB ledigt på Macintosh HD, men det går inte att komma vidare.

Var inne på Digital Inn och de sa att man ev kunde komma åt filerna via en Thunderboltkabel (500:-) och isf kunde jag koppla ihop den med min iMac som också kör Mountain Lion. Har ingen annan nytta av en sådan kabel så slipper gärna den utgiften.

Kan det vara en variant att skapa en bootbar kopia av Mountain Lion på ett USB-minne? Om man kunde få igång datorn så att den startar upp och det går att komma åt filerna och sedan koppla in en extern HD för att tanka över de filer man vill ha kvar innan man blåser allt?

Har gjort en bootbar sticka med Mountain Lion på nu men det verkar inte gå att göra något vettigt med skivverktyg ändå eller komma åt några filer. Kan thunderboltkabel vara grejen? Kommer jag åt filerna på Air:en då?

Kan vara SSDn som är rökt. Tråkig utgift om du inte har garanti kvar.

Ursprungligen av gubbslyna:

Kan vara SSDn som är rökt. Tråkig utgift om du inte har garanti kvar.

Garantin är borta sedan länge. Finns det något sätt att testa om det finns några utsikter med att investera i en Thunderboltkabel? För att på så sätt försöka föra över data när Airen är i T-läge/hårddiskläge.

Svårt att säga. Är det disken som är trasig är det onödigt att köpa en thunderbolt-kabel och om disken är trasig är det svårt att rädda data. Har bytt ett antal SSDs i Air och dom blir helskumma när dom går sönder. Men du kan ju testa med thunderbolt, halvmetarn kostar 279kr. Eller starta upp från known good system på en extern disk om du har möjlighet till det.

Ursprungligen av gubbslyna:

Svårt att säga. Är det disken som är trasig är det onödigt att köpa en thunderbolt-kabel och om disken är trasig är det svårt att rädda data. Har bytt ett antal SSDs i Air och dom blir helskumma när dom går sönder. Men du kan ju testa med thunderbolt, halvmetarn kostar 279kr. Eller starta upp från known good system på en extern disk om du har möjlighet till det.

Vad innebär "starta upp från known good system"? Försökte som sagt var att starta genom från en USB genom att göra en bootbar Mountain Lion-sticka. Är det här något annat och isf vad och hur gör jag det?

Du installerar OS X på en extern hårddisk och sen botar från den på Airen. Men det kanske var det du menade?

Ursprungligen av gubbslyna:

Du installerar OS X på en extern hårddisk och sen botar från den på Airen. Men det kanske var det du menade?

Jo, det är väl det jag försökt göra via USB-stickan. Är det extern hårddisk via USB eller via Thunderbolt eller hur?

Fattar egentligen inte om det bara är själva installationsfilen för OS X som jag har på stickan eller om det är hela systemet? Har använt Lion Disk Maker: http://arstechnica.com/apple/2012/07/how-to-c...

Håller jag inne ALT vid uppstart kan jag välja att starta från USB och sen kommer möjligheten att välja OSX-verktygsprogram och sen går det inte längre än att Skivverktyg säger att det inte går att reparera eller att Installera om OS X, säger att det inte går att installera på Macintosh HD när man försöker markera den "Den här skivan är låst" och det är dryga 5 GB ledig plats på den.

USB går fint. Det är nog bara själva installationsprogrammet du har på ditt minne, ett fungerande system är vad jag pratar om. Då har du fler möjligheter att rädda informationen som ligger på den felande disken.

Kan du inte ens reparera disken i skivverktyg är det mest troligt att den är trasig på riktigt. Ta den till en serviceverkstad och be dom felsöka. Det kostar en summa men kanske är värt det.

Ursprungligen av gubbslyna:

USB går fint. Det är nog bara själva installationsprogrammet du har på ditt minne, ett fungerande system är vad jag pratar om. Då har du fler möjligheter att rädda informationen som ligger på den felande disken.

Kan du inte ens reparera disken i skivverktyg är det mest troligt att den är trasig på riktigt. Ta den till en serviceverkstad och be dom felsöka. Det kostar en summa men kanske är värt det.

Ok, men kan jag installera ett system på en vanlig extern hårddisk och sedan boota från den då? Spelar det någon roll om den är 2,5" utan egen strömförsörjning eller bör den ha egen? Antar att journalförd är det som gäller vad gäller formatering? Något annat att tänka på? Har några externa så jag jag kan blanka en sådan och testa.

Verkstad får vara ev sista utväg.

Om disken har egen strömförsörjning eller ej spelar ingen roll! Men installera gärna från en annan dator om du kan då Airen kan bete sig knepigt om SSDn är trasig. Journalförråd (GUID) är att föredra. Lycka till! DiskWarrior och Data Rescue är bra program för att kolla hur disken mår och rädda data.

Ursprungligen av gubbslyna:

Om disken har egen strömförsörjning eller ej spelar ingen roll! Men installera gärna från en annan dator om du kan då Airen kan bete sig knepigt om SSDn är trasig. Journalförråd (GUID) är att föredra. Lycka till! DiskWarrior och Data Rescue är bra program för att kolla hur disken mår och rädda data.

Ska installera Mountain Lion på ett SDminne och testa att köra det via USB-kortläsare. Har ett 16BG-kort som väl borde räcka?

SD-kortsvarianten, och att komma åt Macintosh HD via operativsystemet på det, fungerade så nu håller jag på att tanka över alla filer av värde till en extern hårddisk. Sen antar jag att det blir till att försöka reparera och förmodligen blåsa allt på hårddisken via SD-skivverktygen, eller finns det något annat att tänka på?

Liten sen här men hur har det gått? Lyckats blåsa SSDn och installera OS X igen?

Jodå, det gick till slut. Har inte kört datorn så mycket men allt verkar fungera som det ska efter det att jag startade upp från SD-minneskortet som satt i en USB-kortläsare. Gick inte att reparera via skivverktyg från en heller så jag kopierade över de filer som var av intresse och blåste allt och installerade om Mountaion Lion sen. Enligt Skivverktyg ser allt ok ut nu.

Stort tack till er alla för den hjälp ni bistod med - hatten av!

P.

1
Bevaka tråden