Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logga in på samma konto fast på olika datorer

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kallhäll, Stockholms Län, Sweden, Sweden
  • 2013-02-08 15:34

Jag och min sambo har varsin macbook pro och jag skulle vilja att oavsett vilken dator jag använder, ska jag kunna logga in med mitt namn och se exakt samma skrivbord på båda datorerna. Kan jag göra det och hur gör jag i så fall?

  • Medlem
  • 2013-02-08 16:34

Ha en Mac Mini stående och logga in via OS X Server?

Ja det är som Dalle skriver, att du måste ha en serverlösning för att det ska fungera.

Kör istället tex Dropbox så kan du få dina interna filer på båda maskinerna.

Lite klumpigt, kanske, men man kan ju ha sitt system på en extern hårddisk, och boota från den på båda datorerna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-17 23:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Lite klumpigt, kanske, men man kan ju ha sitt system på en extern hårddisk, och boota från den på båda datorerna.

Är det inte smartare att göra tvärtom i så fall att ha bara OS X på datorn och alla filer på en extern hårddisk? Eller det kanske var så du menade? Man är ju lite trög såhär på söndagskvällen

Ursprungligen av vicce:

Är det inte smartare att göra tvärtom i så fall att ha bara OS X på datorn och alla filer på en extern hårddisk?...

Om du bara tar med dig filerna på den externa disken, så är du ändå beroende av att samma program finns installerade på alla datorerna. Och du får ju inte med dig samma inställningar på alla datorerna heller.

Jag menade att ha alltihop på en extern hårddisk - system, användare, program och data.

Då får du exakt samma användarupplevelse (användare, program, inställningar, allt) oavsett vilken dator du sitter vid.

Men det gäller ju att man väljer en systemversion som funkar på alla datorerna där man vill kunna boota och köra det här "externa systemet".

Senast redigerat 2013-03-18 08:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-03-18 08:59
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du bara tar med dig filerna på den externa disken, så är du ändå beroende av att samma program finns installerade på alla datorerna. Och du får ju inte med dig samma inställningar på alla datorerna heller.

Jag menade att ha alltihop på en extern hårddisk - system, användare, program och data.

Då får du exakt samma användarupplevelse (användare, program, inställningar, allt) oavsett vilken dator du sitter vid.

Men det gäller ju att man väljer en systemversion som funkar på alla datorerna där man vill kunna boota och köra det här "externa systemet".

Aha, då är jag med.

Om man kör en Mac med USB 3.0 så borde väl det flyta på ganska bra? Eller räcker en USB 2.0 för att få en hyffsad snabb och stabil upplevelse?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-03-18 09:21

Firewire eller USB 3.0 skulle jag säga. Det finns ju hårddiskkabinett som har båda anslutningarna. Det beror ju på vad dina datorer har förstås
Jag kör min iMac ständigt från en extern disk med FW800, eftersom jag inte orkat byta den interna.

1
Bevaka tråden