Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Creative suite på MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-08 00:38

Jag vill ha Adobes creative suit. När jag läser systemkraven så bli jag osäker på om mina dator har det som krävs. Det står att man ska ha bland annat,

"Multicore Intel®-processor med 64-bitarssupport, 4 GB RAM"

I min 3,5 år gamla MacBook Pro är processorn en 2,26 GHz Intel Core 2 Duo och minnet är 2 GB 1067 MHz DDR3. Det här håller inte för creative suit eller hur? Bara att lägga ner eller? Jag behöver egentligen inte hela creative suit, men det verkar inte som att det går att bara ta de program man vill ha. Eller hur?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-08 01:03

Jag använder själv en MBP från 2009 men med 8GB ram till CS-sviten. Det fungerar utan problem. Dock fungerar det nog inte med 2GB som du har, det är bara att uppgradera.

CS säljs i flera olika paket eller styckvis. Du kan även betala för de program du vill ha månadsvis med Creative Cloud. All information du vill ha finns på Adobes sida.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-02-08 03:05

Jag hade samma modell som du, och det fungerade om än lite segt med 2GB ram. Jag uppgraderade till 8GB och en SSD, och då flöt det på hyffsat bra. Visst, CPU-intensiva beräkningar tog tid, så illa var det inte. Man överlever.

Du kommer såklart inte kunna sitta med 20 högupplösta foton och jobba utan problem, men det är sällan man gör det.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-08 08:50

Okej, uppgradera. Köpa nytt minne? Var gör man det? Lämnar jag in datorn eller ska jag byta själv? Vad alltså heter produkten jag ska ha? Tror ni det finns att skaffa i Luleå en fredagseftermiddag?

Eftersom du säger att det är 2,26 GHz Core 2 Duo, så förmodar jag att det är den här modellen du har:
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

I så fall är det den här minnestypen du ska ha:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=377#rpa...

Om du ska lämna in den, eller byta själv, kan inte vi avgöra. Här hittar du en guide hur man byter minnet, så får du själv avgöra om det är något du klarar av:
http://www.ifixit.com/Guide/Installing+MacBoo...

Senast redigerat 2013-02-08 10:38
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-08 10:37

Även en SSD skulle göra gott för prestandan. Jag skulle inte klara mig utan en SSD idag.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-08 16:37

Okej Joakimo, SSD. Jag antar att det är ett minne? Vad anser du att jag ska ha? Länk?
Jag har bara kollat upp två minnen hittills, det ena var det som Jesper Ohlsson tipsade om, det andra var i en Mac-affär i Luleå. Nätpriserna var hälften av butikspriset. Alltså ska jag beställa på nätet.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-08 16:45

Men hej, nu inser jag att min dator inte kan vara den som Jesper trodde. Mitt minne som jag har i datorn nu heter 2 GB 1067 MHz DDR3. Kan jag söka på 8 GB 1067 MHz DDR3 och tro att det blir rätt då?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 16:55
Ursprungligen av KOL:

Okej Joakimo, SSD. Jag antar att det är ett minne? Vad anser du att jag ska ha? Länk?
Jag har bara kollat upp två minnen hittills, det ena var det som Jesper Ohlsson tipsade om, det andra var i en Mac-affär i Luleå. Nätpriserna var hälften av butikspriset. Alltså ska jag beställa på nätet.

En SSD (Solid State Drive) är en disk, en flashdisk, som till skillnad från en vanlig hårddisk inte har några rörliga delar som den vanliga mekaniska hårddisken har. En SSD är alltså vansinnigt mycket snabbare på att läsa och skriva än en gammal hederlig mekanisk disk.

Läs om SSD på Wikipedia.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-08 17:35

Okej, men jag trodde att ram-minne är flash. Så är alltså inte fallet?

Jag är inte säker på vad det är jag behöver. Jag vill ju som sagt ha Adobe creative suit och då krävs "Multicore Intel®-processor med 64-bitarssupport, 4 GB RAM". Har jag detta? Här nedan är "Om min dator, från min dator".

Modellnamn: MacBook Pro
Modellidentifierare: MacBookPro5,5
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2,26 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache: 3 MB
Minne: 2 GB
Busshastighet: 1,07 GHz

Behöver jag ett större cacheminne? Är ram, cache och flash samma sak?

Du behöver mer minne (RAM = minne).
Du har idag 2GB.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-08 18:42

RAM är arbetsminne för datorn. Dess innehåll försvinner när strömmen försvinner. Det är dock snabbt!
Flash är en speciell "tillverkningsmetod" för minne, gör att data ligger kvar efter att strömmen tas bort (typ USBsticka). Flashminnen används också till SSD-diskar. Det är dock relativt långsamt (men snabbare än traditionella hårddiskar).
Cache är ett slags tillfälligt minne, väldigt snabbt, som mellanlagrar data man ev behöver senare. Ännu snabbare än normala RAM.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-02-08 19:14

Med andra ord: kasta i mer RAM-minne, så mycket du har råd med. Idag är det ganska billigt. CS6 kommer därefter att funka fint på din dator. Inte hypersnabbt, men fint.

Jag kan passa på att tipsa om en bra och ofta billig RAM-leverantör: http://macdata.se

Är du osäker på vilket minne du ska ha? (Det är ju lätt att bli blind bland alla benämningar/siffor). Du kan alltid skicka med datorns serienr. Då ser de vad du har för maskin och ser till att det blir rätt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-08 19:26
Ursprungligen av filuren:

Med andra ord: kasta i mer RAM-minne, så mycket du har råd med. Idag är det ganska billigt. CS6 kommer därefter att funka fint på din dator. Inte hypersnabbt, men fint.

Jag kan passa på att tipsa om en bra och ofta billig RAM-leverantör: http://macdata.se

Precis, mer RAM så ska CS fungera helt ok. Jag använder både Indesign, Illustrator, Photoshop och Lightroom nästan dagligen med den hårdvaran. Av dessa upplever jag Lightroom som segast.

Ursprungligen av KOL:

Men hej, nu inser jag att min dator inte kan vara den som Jesper trodde. Mitt minne som jag har i datorn nu heter 2 GB 1067 MHz DDR3...

Jo, det är den sortens minne som jag skrev och länkade till. Det du har skrivit ("1067 MHz DDR3") är bara en liten del av den fullständiga beteckningen.

Ursprungligen av KOL:

...Kan jag söka på 8 GB 1067 MHz DDR3 och tro att det blir rätt då?

Nej, det räcker inte. Det är inte en tillräckligt detaljerad beskrivning.

Ursprungligen av KOL:

Modellidentifierare: MacBookPro5,5

Det var ju den modell jag trodde. Och då har du länkar till rätt minnestyp i mitt tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-13 20:03

Sådärja. Tack för alla tips. Jag köpte minnena från macdata.se, som ni tipsade om. Macdata var bra att ha med att göra. Fick minnena idag och bytte ut dem nyss. Datorn funkar fint. Dock har jag inte Creative suit från Adobe än. Vet inte om jag ska skaffa det eller inte. Det verkar inte som att alla här på forumet tycker att jag ska ha det. Jag vill göra en hemsida, gärna mer än en och känner att jag behöver verktyg för det. DW och Ps verkar ju vara standard i branchen. Jag vill gärna lära mig lite om webdesign och webutveckling. Har inga kunskaper om det förut. Så vad skulle jag skaffa mig istället för Creative suit?

Tack alla som har engagerat sig i mina frågor. Mvh

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-02-13 22:01

Dreamweaver behöver du absolut inte, ska du lära dig webbdesign/webbutveckling på riktigt ska du skriva din kod själv och inte använda någon wysiwyg-editor. Jag gillar vim som är gratis och följer med os x

För grafik är det lite svårare, gratisalternativet är gimp som är rätt värdelöst. Jag skulle välja Photoshop alla dagar.

1
Bevaka tråden