Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget internet trots full signal från Wi-Fi

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-04 20:17

Hej! Har råkat ut för ett märkligt problem med min iMac OSX ML. Jag har "full" WiFi-signal men datatrafiken verkar helt blockerad. Inga sidor laddas i Safari och ingen mail-aktivitet. Kör iPad/iPhone i samma WiFi-nät utan problem. Nån som kan tänkas ha en lösning på detta? Tack på förhand!

Senast redigerat 2013-02-04 22:17
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 22:13

Dator? Version av OSX? Nätverksinställningar? DHCP på eller av? Får du IP, nätmask, router, DNS? Kan du pinga?
Det går inte att svara på din beskrivning....

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-05 09:31
Ursprungligen av kenjon:

Dator? Version av OSX? Nätverksinställningar? DHCP på eller av? Får du IP, nätmask, router, DNS? Kan du pinga?
Det går inte att svara på din beskrivning....

Mountain Lion 10.8.2, DHCP på. IP och DNS tilldelat.

Vad får du för IP-adress till Mac'en?

Om du får en självtilldelad adress så är det inte så mycket du kan gör annat än att starta om routern o hoppas att det hittar rätt

Senast redigerat 2013-02-05 10:41
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 10:25

Nej, 192.168.x.x är rätt. Egentilldelad ligger på 169....
Men går det att pinga något?
Nätmask, router och dator svarade du inte på heller.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Vad får du för IP-adress till Mac'en?

Om du tex får "192.168.0.1" så betyder det att du fått en självtilldelad adress som det inte går att göra mycket med, testa isåfall att starta om routern

Självtilldelad adress börjar normalt sett på 169. Oftast så har routern 192.168.0.1 eller 192.168.1.1.

Egentilldelad adress börjar alltid på 169.

IP-serierna som alltid är privata och aldrig finns ute på Internet äro.
10.0.0.0 till 10.255.255.255
172.16.0.0 till 172.31.255.255
192.168.0.0 till 192.168.255.255

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-05 12:22

Som jag skrev tidigare så är det en iMac bordsdator OSX ML 10.8.2. Har en gammal Paradyne kombinerad modem/router. Jag testade nyss ändra till manuellt tilldelad IP - ska se hur det funkar (192.168.1.9)..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-05 22:01

Det finns många olika modeller av iMac...
Det kanske inte är relaterat till just det här problemet, men om man får frågan om vilken dator det gäller, så räcker inte svaret iMac.
Testade du att pinga något?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-06 21:26

Med risk att låta dum - men vad menas med pinga?

Ursprungligen av BCS:

Med risk att låta dum - men vad menas med pinga?

Här kan du läsa lite om att pinga:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ping

Och svara gärna på den tidigare frågan om datormodell. Som kenjon påpekade så finns det många olika iMac-modeller. Gå till Äpple-menyn. Välj "Om den här datorn". Klicka på "Mer info". Överst i fönstret som öppnas står vilken modell det är.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 22:06

Och på Macen kan du pinga från Terminalen som ligger under Verktygsprogram i Program.
Du avbryter pingandet med ctrl-c

Ursprungligen av BCS:

Hej! Har råkat ut för ett märkligt problem med min iMac OSX ML. Jag har "full" WiFi-signal men datatrafiken verkar helt blockerad. Inga sidor laddas i Safari och ingen mail-aktivitet. Kör iPad/iPhone i samma WiFi-nät utan problem. Nån som kan tänkas ha en lösning på detta? Tack på förhand!

Det är inte en internetleverantörs router du har? Ibland delar de ut publika IP-adresser istället för lokala och de har man oftast ett begränsat antal utav. När din kvot av adresser är full får du ingen IP-adress, men du är fortfarande uppkopplad på WiFit.

Det vore fint om du svarade på om din IP-adress var självtilldelad (169.x.x.x) och om t.ex. din iPhones IP ligger i något av spannen som står i #8.

Du kan även pinga med Nätverksverktyg som även det ligger i Verktygskatalogen i din Programkatalog om du inte vill använda Terminalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 12:13

Det som jag får fram under datorinfo är: iMac 21,5 2011. IP-adressen som tilldelas är: 192.168.1.9. Prövade ändra DHCP till "manuellt tilldelad" fast det hjälpte ej. Modemet/Routern är inköpt av internetleverentören, ja. Den är som tidigare nämnt 4-5 år gammal, så jag har funderat om det skulle vara skäl att byta ut den..? Kan nån rekommendera en särskild router ifall jag skaffar en ny?

Är bortrest några dagar så jag har ej möjlighet testa Pinga.

Senast redigerat 2013-02-07 15:00
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-07 15:31

Vad får du för IPnummer på din iPhone/iPad?

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 19:09
Ursprungligen av kenjon:

Vad får du för IPnummer på din iPhone/iPad?

Jag kan tyvärr inte kolla detta nu eftersom jag inte är hemma denna vecka. Men kan det eventuellt ligga nåt i det som "Suddgummi" pratar om i #14, dvs Macen helt enkelt "blir utan" IP-adress emellanåt? Det brukar ju (oftast) funka efter en omstart av datorn och/eller routern..

Hej ni kanske kan hjalpa mig ocksa!

Jag har samma problem "full" WiFi-signal, men kommer inte at internett. Jag har en macbook pro 10.6.8. Jag far en egentilldelad IP adress 169.254.52.30 Vad ska jag gora? Jag har ar ute och reser och har bara tillgang till WiFi pa hostels. Vad ar det for natverksadress jag ska pinga? (forstar inte riktigt) AirPort verktyget under verktygsprogram hittar inte nagon AirPort. Men under natverk i systeminstallningar finns AirPort. Jag uppskattar al hjalp jag ka fa. Elise

Ps. detta fel kome efter jag bytt harddiskkabeln. Men det tycker jag inte borde paverka. Innan hade jag inga problem!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-07 21:43

Airportverktyget är till för att ställa in en Airport Express eller Extreme, har inget med Airport i din dator att göra.
Egentilldelad IP får du för att din dator inte har hittat någon DHCPserver. Du borde få ett IPnummer om du hittar ett trådlöst nätverk på dina platser. Om de är låsta måste du ha en krypteringsnyckel.
Mer än så är svårt att hjälpa dej eftersom du inte har ett eget trådlöst nätverk.
Är det en bärbar dator kan kabeln till antennen ha lossnat/skadats vid hårddiskkabelbytet....

1
Bevaka tråden