Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini långdragen krasch..

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 12:40

Hej alla!

Hoppas på lite hjälp och erfarenhet från vissa.
Kanske från någon som tyvärr råkat ut för samma problem.
Min Mac Mini som jag använder/använde enbart som media enter kraschade långsamt och är nu såpass död att jag behöver hjälp.

Det hela började med att den segade vid uppstart. Ibland kunde det ta 2 minuter, sedan 10. Då trodde jag först att nu var det dags att slänga in Lion på den också. Men innan detta så var det till sin ända. Den ville sedan inte starta upp alls. När den bootar vid första knapptryck och man hör det typiska Apple-chimet, inga problem. Därefter bara 1, 2 sekunder kommer felmeddelandet, tvärdöd. Min första tanke var ju hårddisken eftersom att den gick mot en seg död. Men sen skrämde någon upp mig i ett annat forum att det var logikkortet. Då e det ju egentligen bara att slänga skiten. Billigare att köpa ny. Men jag kan inte utläsa om det är ngt mer än hårddisken via felmeddelandet. Den hittar ju inte disken där bl.a. säger den. Men kan den på studs 1 till 2 sekunder efter Apples logo och chim bara krascha. Hinner den det, borde den inte stå och tugga lite?

Just det, något som e väldigt skumt. Kan inte heller starta från skiva. Ngt som jag väl borde kunna. Så logikkortet, NEJ(!!!), men ändå konstigt att den segade ihjäl sig som att det var hårddisken. Vad tror ni, om det e ngn som kan utläsa mer än vad jag kan om ni tittar på min länk och bilden där. Där står ju hittar inte disk. Men där finns ytterligare fil. Och råd på detta. PRAM har jag också provat.

Tack på förhand!!

Senast redigerat 2013-02-07 12:51
  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 12:43

Det är nog hårddisken.
Kör Apple Hardware Test.

Prova installera OS X på en extern USB/FW-disk och se om det rullar på.

Sökte på felmeddelandet som står längst upp "unable to find driver for this platform" o fick detta resultatet på Apples supportforum:
https://discussions.apple.com/thread/4021193?...

Sedan om man tittar en bit ner i felmeddelandet så står det "Mac OS version: not yet set" vilket jag tolkar som att något gick fel när du försökte installera Lion så installationen slutfördes aldrig, vilket nog kan bero på att disken felar...

Kan ju tycka att det är lite bakvänt att stoppa i ett nytt operativ när datorn kryper igång i uppstarten...

Senast redigerat 2013-02-07 13:45
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-07 15:35

Jag fattade det som om den dog innan TS hann installera Lion...
Oavsett, försök låna en extern hårddisk och se om det funkar. Eller en extern DCDläsare. Apples läsare är kass, jag har flera som inte kan läsa skivorna.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-02-07 16:01

Slängde aldrig i Lion, var inte ens nära.

Det var planerna när nästa OS skulle i maskinen. ( Tänkte det var dags att uppgradera det, som på alla andra maskiner jag har. Bara en summering när jag uppmärksammade händelseförloppet.)

Ja jag ser också det felmeddelandet, så jag e jäkligt kluven. Iom andra nämnt logikkortet när den bootar upp och ger mig detta felmeddelande så snabbt, ett par sekunder efteråt. Me. Jag ska försöka göra så. Installera det på en extern disk.

  • Medlem
  • 2013-02-08 10:40
Ursprungligen av kenjon:

... Apples läsare är kass, jag har flera som inte kan läsa skivorna.

<lite OT>
Kass och kass... Jag har också haft flera som inte kunnat läsa skivor, men det har nog berott på att läsaren använts så sällan att den hunnit damma igen mellan varven. Ett par omgångar rengörings-CD har brukat göra susen.

1
Bevaka tråden