Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installations strul

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej har en mac mini A1197 som började strula under en installation av boot camp.
no boot device....
Lyckades efter många om att få den att installera xp BARA XP nu försöker jag få bort xp och in med osx men den startar inte från dvd/usb.
Får inte upp start valen genom att commandon har testat det mesta (tror jag).
HJÄLP !!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-07 15:11

Hej!
Känner att jag behöver lite mer info här.
0. Vilken version av OS X?
1. När säger den No Boot Device?
2. Finns det bara XP på datorn nu menar du. OS X finns alltså inte kvar på "sin" partition?
3. Testat att hålla inte CMD R när du startat datorn? Detta ska ta dig till denna sidan

Via den sidan kan du välja att installera om OS X, resa hela hårddisken och sedan börja om från början (via skivverktyget) osv.

Sen när det blir dags för Boot Camp igen, skriv gärna här innan du går vidare. Vi kan hjälpa dig från början istället.

Ursprungligen av Inkax2:

...har en mac mini A1197...

Mig veterligen finns det ingen Mac Mini-modell som heter A1197.

Så vitt jag kan se så är A1197 modell-namnet på Wireless Mighty Mouse.

Det finns en Mac Mini-modell som heter A1176. Den tillverkades 2006-2007. Kan det vara den du menar?

Alla Mac mini-modeller - EveryMac.com

Ursprungligen av kladda:

...3. Testat att hålla inte CMD R när du startat datorn?...

Nja, det beror ju på vilken version av OS X som senast var installerat på datorn. Funktionen med Cmd-R kom väl i 10.7 (Lion), tror jag.

Om datorn är så gammal som jag tror (se föregående inlägg) så är det inte alls säkert att den hade så nytt operativsystem.

Hej
Japp de stämmer jag som skrev fel modell nummer där
Hittade en annan ver eng snow leopard och den gick att installera men fortfarande så kan jag inte få upp nån bot meny så att jag kan installera min egna ver.

Ursprungligen av Inkax2:

...Hittade en annan ver eng snow leopard...

Vadå hittade?

Och det finns inga speciella språkversioner av OS X. Det är samma skiva överallt, och man väljer språk vid installationen.

Ursprungligen av Inkax2:

...så att jag kan installera min egna ver.

Vad är det för skiva du försöker använda? Är det installationsskivan som medföljde den datorn? Eller till en annan dator? Eller en köpt skiva?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-07 19:11

Stämmer bra Jesper, den kom nog faktiskt i Lion. Gjorde missen att utgå ifrån att daton var av nyare modell..av olika anledningar

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vadå hittade?

Och det finns inga speciella språkversioner av OS X. Det är samma skiva överallt, och man väljer språk vid installationen.

Vad är det för skiva du försöker använda? Är det installationsskivan som medföljde den datorn? Eller till en annan dator? Eller en köpt skiva?

Nä det är en Snow Leopard skiva som jag hittade här hemma vet inte från vilken dator den kom ifrån men det fanns inte att välja svensk installation på den

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-07 22:21

Det gör det nog. Men är det en skiva som följde med en annan typ av Mac funkar den bara på den typen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-02-08 12:06

Jag behöver en summering här känner jag.
Exakt var står du nu? Vad har/har inte datorn för OS på sig och vad vill du uppnå just nu?

Ursprungligen av kladda:

Jag behöver en summering här känner jag.
Exakt var står du nu? Vad har/har inte datorn för OS på sig och vad vill du uppnå just nu?

command+p+r gjorde susen
Så nu rullar den igen

1
Bevaka tråden