Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera hemkatalog till disk nr 2 misslyckas (SSD 120GB +HD 750GB)

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Förutsättningar:
MacBook Pro slutet av 2008.
320GB HD som jag flyttat alla bilder, musik, filmer osv till en extern disk på 1TB, så hemkatalog blivit så clean som jag kunnat, förr 300GB, nu 130GB.
Backup Time Machine på extern disk 1TB.
Mountain Lion

Jag uppgraderade min MacBook Pro med SSD 120GB + HD 750GB (Hardwrkadapter i DVD-läsaren).
Installerade Mountain Lion på SSD och formaterade disken på 750GB.
Med flyttassistentens hjälp överförde jag huvudkontots user till SSD, som nu är fylld med 116GB av 120GB. (Observera att bilder, musik, filmer osv inte flyttades över till SSD).
Skapade ett nytt extra adminkonto på SSD ifall det blir problem med huvudkontots user på 750GB.

Planen:
OSX och program på SSD samt den utrymmeskrävande hemkatalogen på 750GB-disken med bilder, mail, filmer, musik osv.
När allt lirar ta bort huvudkontots hemkatalog på SSD men behålla det extra adminkontot på SSD för säkerhets skull så det ff går att logga in på datorn om 750GB-disken strular eller liknande.

Problemet:
Kopierandet av hemkatalogen till 750GB fryser.
Testat att inloggad med huvudkontot kopiera hemkatalogen från SSD till 750GB = fryser efter 66GB av 66,35GB.
Testat att inloggad som ny admin kopiera från SSD till 750GB = fryser efter 66GB av 66,35GB.
Testat att inloggad med huvudkontot att med Time Machine kopiera hemkatalogen från backupdisken till 750GB = fryser efter 3/4-delar.

Plan B är att sätta i gamla 320GB-disken och behålla huvudkontots hemkatalog men flytta utrymmeskrävande sakerna till 750GB-disken. Nackdel är att jag inte kan använda prestandaförbättringen på SSD.

Plan C är att skapa en helt ny användare på SSD och strunta i det gamla 66GB stora kontot och sedan flytta utrymmeskrävande sakerna till 750GB-disken.
- Kan jag exportera keychain från nuvarande kontot till nya kontot?
- Kan jag exportera alla gamla mail från nuvarande kontot till nya kontot?
- Är det fler saker som jag behöver exportera till den nya användaren?

Följdfråga, trots att jag på originaldisken tagit bort alla filer i bilder, musik, filmer osv så är hemkatalogen 66GB stor, vad är det som fyller upp hemkatalogen med så enormt mycket data? Hade hemkatalogen varit mindre hade den kunnat ligga kvar på SSD och enbart länka iTunes, iPhoto, filmer osv till 750GB-disken.

Alltså, varför fryser kopierandet av hemkatalogen?

Tacksam för förslag på saker jag kan testa.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-05 12:39

Varför inte skapa en Fusion Drive och slippa detta flyttande?
http://www.idg.se/2.1085/1.483911/bygg-din-egen-fusion-drive

Vad är det för SSD?

Ursprungligen av Antonic:

Vad är det för SSD?

Intel Intern SSD 120GB 320 Series Intern SATA 2.5"
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/13203...

Ursprungligen av lappen71:

Varför inte skapa en Fusion Drive och slippa detta flyttande?
http://www.idg.se/2.1085/1.483911/bygg-din-egen-fusion-drive

Jag känner att det vore grymt att göra, dock är artikeln för otydlig exakt vad jag ska göra och jag har ingen lust att ge mig in i något jag känner det är för stor risk att misslyckas med.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-05 23:08
Ursprungligen av wild-one:

Jag känner att det vore grymt att göra, dock är artikeln för otydlig exakt vad jag ska göra och jag har ingen lust att ge mig in i något jag känner det är för stor risk att misslyckas med.

Denna guide är lättare och följa och det är inte så svårt egentligen.

http://hardwrk.com/blog/bulid-your-own-fusion...

Ursprungligen av lappen71:

Denna guide är lättare och följa och det är inte så svårt egentligen.

http://hardwrk.com/blog/bulid-your-own-fusion...

Detta blogginlägg hade jag inte sett, tack för tipset. Det förtydligade avsnittet som jag tyckte var lite otydligt i idg-artikeln. Jag bootar från en usb-disk och testar vid tillfälle.

Hade varit intressant att få svar på denna fråga också iofs:
"Följdfråga, trots att jag på originaldisken tagit bort alla filer i bilder, musik, filmer osv så är hemkatalogen 66GB stor, vad är det som fyller upp hemkatalogen med så enormt mycket data? "

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-06 10:55

Har du verkligen tömt papperskorgen?

Ursprungligen av lappen71:

Har du verkligen tömt papperskorgen?

Japp, jag har gjort mitt yttersta att minska storleken på min hemkatalog genom att flytta allt content till min externa disk så jag skulle få ner storleken på det jag skulle importera till SSD så det skulle få plats. Dessutom valde jag bort i flyttassistenten stod allt utom användaren.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-02-06 11:27

Ja du skulle ha köpt en större SSD
Som det ser ut nu är nog det bästa alternativet att skapa en FD för att få både snabbhet och utrymme.
Men betänk att batteritiden blir sämre eftersom hdd´n kommer aldrig att sluta snurra.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-06 11:34

I Hemkatalogen ligger en hel del inställningsfiler, kanske Garageband lägger loopar där?
Kolla under ~/Library

Ursprungligen av lappen71:

Ja du skulle ha köpt en större SSD
Som det ser ut nu är nog det bästa alternativet att skapa en FD för att få både snabbhet och utrymme.
Men betänk att batteritiden blir sämre eftersom hdd´n kommer aldrig att sluta snurra.

Hehe, jag borde ha gjort det Det är inte mycket kräm kvar i batteriet efter snart 5 år oavsett, så jag kör alltid med strömkabeln i.

Ursprungligen av kenjon:

I Hemkatalogen ligger en hel del inställningsfiler, kanske Garageband lägger loopar där?
Kolla under ~/Library

Det ska jag kolla, tackar!

Ursprungligen av wild-one:

Det ska jag kolla, tackar!

Wow, Steam har snott 33GB i Library/Application supportmappen! Garageband har i jämförelse bara snott drygt en GB
Letar vidare, jag kanske inte behöver flytta usersmappen till HD 750GB utan ha kvar den på SSD:n. Installera Steam på HD verkar som en mycket bättre plan!

Jag var tvungen att visa gömda mappar för att kunna få fram det med följande i terminalen:
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles TRUE
killall Finder

Hoppas det hjälper någon annan

Det är kanske inte rätt läge att stoppa in ett nytt program men om du vill ha ett program som kan ge dig en grafisk representation av hur mycket plats allt tar så rekomenderar jag dig att ta en titt på Daisydisk: http://www.daisydiskapp.com/

1
Bevaka tråden