Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ansluta till en Mac nätverksenhet med windows?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har gått helt bet här, min server delar ut div saker i nätverket.
Och när en hemsk Windows 7 dator försöker ansluta till den så fungerar det inte riktigt.
När man skriver in användarnamn samt lösenord i MS 7 datorn så kommer man ändå inte in.

Misstänker att detta pga. windowsdatorn sätter ett domännamn som inte är korrekt framför användarnamnet.

Någon som vet lösningen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 17:29
Ursprungligen av CalBy:

Hej,
Jag har gått helt bet här, min server delar ut div saker i nätverket.
Och när en hemsk Windows 7 dator försöker ansluta till den så fungerar det inte riktigt.
När man skriver in användarnamn samt lösenord i MS 7 datorn så kommer man ändå inte in.

Misstänker att detta pga. windowsdatorn sätter ett domännamn som inte är korrekt framför användarnamnet.

Någon som vet lösningen?

Ska den anslutande datorn autentisera med ett domännamn? Är båda datorerna med i aktuell domän? Har du i fildelningsinställningarna slagit på "Dela filer och mappar med SMB (Windows)" ?

Ursprungligen av zinned:

Ska den anslutande datorn autentisera med ett domännamn? Är båda datorerna med i aktuell domän? Har du i fildelningsinställningarna slagit på "Dela filer och mappar med SMB (Windows)" ?

Nej, den skall inte ansluta via ett domän.
Det är mitt lokala nätverk.

Ja, jag har aktiverat SMB

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-06 17:47
Ursprungligen av CalBy:

Nej, den skall inte ansluta via ett domän.
Det är mitt lokala nätverk.

Ja, jag har aktiverat SMB

Det var du som skrev följande:

Citat:

Misstänker att detta pga. windowsdatorn sätter ett domännamn som inte är korrekt framför användarnamnet.

Jag undrar då, varför? Varför försöker den autentisera med ett domänkonto när sådant inte finns? Autentisera med ett konto som finns på datorn som delar ut de aktuella mapparna.

Ursprungligen av zinned:

Det var du som skrev följande:

Jag undrar då, varför? Varför försöker den autentisera med ett domänkonto när sådant inte finns? Autentisera med ett konto som finns på datorn som delar ut de aktuella mapparna.

För det blir automatiskt i Windows och vet inte hur jag får bort det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-08 12:04
Ursprungligen av CalBy:

För det blir automatiskt i Windows och vet inte hur jag får bort det?

Jag förstår inte vad du menar. När du ansluter mot ett share från Windows, oavsett mot vilket OS du har sharen på, så måste du ju autentisera med ett konto som har behörighet att se det aktuella sharet. Om du på Mac'en har ställt in att ett visst användarkonto ska ha behörighet till den utdelade mappen så måste ju ju ange det kontots inloggningsuppgifter när du ansluter mot sharet från Windows-maskinen.

När du ansluter från Windows-maskinen så får du garanterat en popup-ruta som ber dig ange inloggningsuppgifterna och då är det bara för dig att göra så. Skulle ett domännamn vara fördefinierat så tar du antingen bort det eller så anger du en punkt istället för domännamnet, alltså före användarnamnet. Exempelvis så skulle en inloggningruta med "DOMAIN\useraccount" ändras till ".\useraccount". Då har du specat att ett lokalt konto ska användas.

1
Bevaka tråden