Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdare komprimering än "Preset" i Handbrake?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2013-02-04 18:33

Hej!

Jag har köpt en iPad Mini som jag ska fylla med serier och dyl. och skicka till min flickvän på Nya Zeeland. Jag har hittills använt mig av Handbrake och presetinställningen "iPad" när jag konverterar mina MKV-filer, jag får då grym kvalité i H.264. Jag är dock villig att offra i kvalité för att få plats med mer, kan någon tipsa om vilka inställningar jag ska ha för att få ännu hårdare komprimering?

Givetvis kan jag prova mig fram i Handbrake, men det tar lång tid att konvertera en fil så om någon har tips och råd mottar jag gärna dessa:)

Senast redigerat 2013-02-04 19:50
  • Medlem
  • Harestad
  • 2013-02-04 18:58
Ursprungligen av Hoffie:

Hej!

Jag har köpt en iPad Mini som jag ska fylla med serier och dyl. och skicka till min flickvän på Nya Zeeland. Jag har hittills använt mig av Handbrake och presetinställningen "iPad" när jag konverterar mina MKV-filer, jag får då grym kvalité i H.264. Jag är dock villig att offra i kvalité för att få plats med mer, kan någon tipsa om vilka inställningar jag ska ha för att få ännu hårdare komprimering?

Givetvis kan jag prova mig fram i Handbrake, men det tar lång tid att konvertera en fil så om någon har tips och råd mottar jag gärna dessa:)

Konvertering är egentligen bara matte. Du behöver ta reda på hur många Kbit/s du ska hålla dig under. Nu vet jag inte hur långt ett Homelandavsnitt är, men kanske 45 minuter?

Räkna baklänges:

45 min avsnitt ska bli 400 MByte.

Gångra 400 MB med 8 (omvandla från enheten byte till bit).

400 * 8 = 3 200 Mbit = 3 200 000 Kbit

Nu delar du totala antalet Kbit i så många sekunder ett avsnitt är, 45 min / 60 = 2 700 sekunder.

3 200 000 / 2 700 = 1 185 Kbit/sekund

För att få en fil som väger 400 MB måste du alltså hålla dina inställningar under 1 185 Kbit/s. Ljudet kan du ställa till 128 Kbit/s, och då har du ca 1 000 Kbit/s kvar att lägga på bilden.

Med reservation för att ha räknat helt fel...

Senast redigerat 2013-02-04 23:44
  • Medlem
  • 2013-02-04 22:12
Ursprungligen av Hoffie:

Hej!

Jag har köpt en iPad Mini som jag ska fylla med serier och dyl. och skicka till min flickvän på Nya Zeeland. Jag har hittills använt mig av Handbrake och presetinställningen "iPad" när jag konverterar mina MKV-filer, jag får då grym kvalité i H.264. Jag är dock villig att offra i kvalité för att få plats med mer, kan någon tipsa om vilka inställningar jag ska ha för att få ännu hårdare komprimering?

Givetvis kan jag prova mig fram i Handbrake, men det tar lång tid att konvertera en fil så om någon har tips och råd mottar jag gärna dessa:)

Enligt Handbrakes supportsida kan RF-värdet vara 20 +/- 1. https://trac.handbrake.fr/wiki/ConstantQuality Testa då att köra ett värde på mellan 20 och 21 (högre värde = lägre kvalitet). Det torde minska filstorleken men ändå ge god kvalitet. Man kan inte säga att en viss inställning är optimal vad gäller filstorlek, det varierar från film till film. Därför är RF-värdet det bästa verktyget, om man helst vill styra kvaliteten.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2013-02-04 22:17

Tusen tack för två snabba bra svar! Enormt tacksam! Jag testar just nu med lägre bittrate, nästa komprimering ska jag prova att höja RF till 21 också, återkommer med resultat!

Ursprungligen av Hoffie:

Tusen tack för två snabba bra svar! Enormt tacksam! Jag testar just nu med lägre bittrate, nästa komprimering ska jag prova att höja RF till 21 också, återkommer med resultat!

Ett tips är att undvika fast bitrate om du har möjlighet. Den variabla som används vid RF-inställningen ger oftast (alltid?) bättre kvalitet ställt mot filstorlek, ibland rejält mycket bättre. Bitarna används helt enkelt där de behövs, istället för att smetas jämnt över hela videon. Var inte heller rädd för att dra RF högre än 20-21, om inte annat i experimentsyfte. Så länge du själv tycker videon ser bra ut är ju allt gröna gatan.

Lycka till, Handbrake är mycket kraftfullt och trevligt när man väl bemästrat hela härligheten!

  • Medlem
  • Harestad
  • 2013-02-05 10:45
Ursprungligen av Emil B:

Ett tips är att undvika fast bitrate om du har möjlighet. Den variabla som används vid RF-inställningen ger oftast (alltid?) bättre kvalitet ställt mot filstorlek, ibland rejält mycket bättre. Bitarna används helt enkelt där de behövs, istället för att smetas jämnt över hela videon. Var inte heller rädd för att dra RF högre än 20-21, om inte annat i experimentsyfte. Så länge du själv tycker videon ser bra ut är ju allt gröna gatan.

Lycka till, Handbrake är mycket kraftfullt och trevligt när man väl bemästrat hela härligheten!

Håller med, variabel hastighet blir alltid bättre när filstorleken ska hållas nere.

1
Bevaka tråden