Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes frågar ständigt om att acceptera inkommande anslutningar

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag är lite osäker på när detta fel började uppträda men nuvarande installation av iTunes frågar ständigt vid varje start om jag accepterar inkommande nätverksanslutningar. Jag klickar alltid "tillåt" men frågan upprepas nästa gång.
I brandväggen finns undantag för iTunes (tillåt inkommande anslutningar alltså).

Inget annat program som finns med bland undantagen uppför sig såhär. Vad kan vara problemet?

Mac OS 10.6.8
iTunes 11.0.1

Bump vare här.
Jag har fortfarande inte lyckats få bort den märkliga rutan.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-01-30 12:01

Det har hänt mig på flertalet program i OS X. Lösningen för mig har alltid varit att ominstallera programmet i fråga.

Har hänt mig också, men lösningen för mig har varit att ta bort regeln från brandväggen.

OK, detta verkar vara en bugg och eftersom jag kör gammalt OS så lär jag få leva med den.
Följande händer.
Om jag tar bort regeln (System>Säkerhet>Brandvägg: undantag som alltså tillåter inkommande anslutningar till iTunes) så startar iTunes utan att klaga. Men i tysthet lägger iTunes till regeln och nästa gång jag startar och alla gånger därefter kommer frågan upp.

Helt bakvänt alltså. Som att den booleska variabel som bestämmer om frågan skall komma upp är inverterad mot vad den borde vara.
Eller så är det för mycket som sker under huven i iTunes och det hamnar i otakt på något sätt.

Möjligen skulle man kunna kasta någon preference-fil. Vilken skulle det kunna vara och hur mycket tar den med sig i graven?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 22:36

Testat med Reparera skivbehörigheter?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-04 22:50

Buggen finns även i senaste Mountain Lion.

Kanske hittar du något matnyttigt i följande tråd?
https://discussions.apple.com/thread/2413533?...

Har buggen Funnits på Lion? Jag kör Lion och iTunes på en annan dator och där är det inga problem.
Den som strular är stationär MacMini från ca 2007 och som sagt 10.6.8.

Det känns oerhört 2003 men jag provade att installera om iTunes och det verkar som att det hjälpte.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-05 00:06

Det är inte bara iTunes som har problemet. Senaste halvåret har både Dropbox och Skype på min dator råkat ut för buggen. Ominstallation har alltid hjälpt.

Det verkar således som att systemet under vissa omständigheter får motstridig information om vilken inställning man har satt i brandväggen för olika program. Någonstans ignoreras säkerhetsundantagen man satt i under System>Säkerhet.

Kan det vara så att det handlar om en specifik serie portar som de här mjukvarorna har gemensamt?

1
Bevaka tråden