Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine-problem. Får ständigt felmedd om full disk.

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

På vår server på jobbet har jag ett problem med backupen. Det är en MacMini med OS X 10.8.2 (Detta problemet har funnits genomgående från 10.7.) Jag får ständiga meddelanden om att backupdiskarna oväntat fått slut på utrymme.
Vi roterar 3 st 600 GB Western Digital-diskar som sitter med USB. Diskarna byts ut varje vecka, så att vi har 1 disk i kassaskåpet och en hemma hos en anställd. (Utöver detta klonar jag disken manuellt med jämna och ojämna mellanrum, plus att vi kör CrashPlan externt).

Jag gillar hur TimeMachine fungerar och är implementerat i OS X, så att om datorn brinner upp kan jag kuta ner till MediaMarkt och hämta en ny MacMini och peta in backupen direkt när den den nya startar upp.

Men varför får jag detta ständiga meddelande om att disken plötsligt fått slut på utrymme? Det står att Time Machine försöker frigöra utrymme på disken, men det är den ju inställd på att göra. Disken ska fyllas med backuper och när utrymmet är slut ska den börja rensa bland gamla backuper.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 08:43

Har tyvärr inget bra svar, men kan tipsa om att kolla loggarna i programmet Systemmeddelanden. Du kan filtrera så du bara ser Time Machine. Här ser man ofta lite utförligare hur Time Machine "tänker".

Ursprungligen av pmarriott:

På vår server på jobbet har jag ett problem med backupen. Det är en MacMini med OS X 10.8.2 (Detta problemet har funnits genomgående från 10.7.) Jag får ständiga meddelanden om att backupdiskarna oväntat fått slut på utrymme.
Vi roterar 3 st 600 GB Western Digital-diskar som sitter med USB. Diskarna byts ut varje vecka, så att vi har 1 disk i kassaskåpet och en hemma hos en anställd. (Utöver detta klonar jag disken manuellt med jämna och ojämna mellanrum, plus att vi kör CrashPlan externt).

Jag gillar hur TimeMachine fungerar och är implementerat i OS X, så att om datorn brinner upp kan jag kuta ner till MediaMarkt och hämta en ny MacMini och peta in backupen direkt när den den nya startar upp.

Men varför får jag detta ständiga meddelande om att disken plötsligt fått slut på utrymme? Det står att Time Machine försöker frigöra utrymme på disken, men det är den ju inställd på att göra. Disken ska fyllas med backuper och när utrymmet är slut ska den börja rensa bland gamla backuper.

Time Machine Server stödjer officiellt inte USB-diskar. Därmed inte sagt att det inte kan fungera men uppstår problem så bär man börja titta där.

Är det samma strul oavsett vilken disk du ansluter av de ni roterar mellan?

Ursprungligen av Joacim Melin:

Time Machine Server stödjer officiellt inte USB-diskar. Därmed inte sagt att det inte kan fungera men uppstår problem så bär man börja titta där.

Är det samma strul oavsett vilken disk du ansluter av de ni roterar mellan?

En disk är det alltid problem med. En disk strular ibland och en tredje disk är det aldrig/mycket sällan problem med. Ibland så typar den sig ett tag, men senare under dagen kör den ändå en komplett backup på disken ifråga trots felmeddelanden.

Kanske skulle prova med en FW-disk istället?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 10:56

Det är inte bara så att den varnar dej att den tar bort gamla backuper för att få utrymme till nya (som den ska göra), för att påminna dej om att de äldsta nu försvinner?

Ursprungligen av kenjon:

Det är inte bara så att den varnar dej att den tar bort gamla backuper för att få utrymme till nya (som den ska göra), för att påminna dej om att de äldsta nu försvinner?

Nja, när jag tittar efter vilken som är den färskaste backupen så är det ibland flera dagar sedan den rapporterade en lyckad backup. Jag får aldrig detta felmeddelandet på en dator som kör backup mot en TimeCapsule.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-04 11:20

Är dina diskar fulla, eller halvtomma?
Trots att jag har kört TM sedan det infördes har jag nog aldrig haft en full TM-disk.

Ursprungligen av kenjon:

Är dina diskar fulla, eller halvtomma?
Trots att jag har kört TM sedan det infördes har jag nog aldrig haft en full TM-disk.

Problemet uppstår så klart när det börjar bli fullt på diskarna. Kör backup av ca 350 GB data på 600 GB diskar. Med några versioner av datan så tar det snabbt slut. Misstänker att den är den 40 GB stora filen från VMWare Fusion (Windows) som i några versioner tar upp lite plats. Det är just denna filen som är lite viktig eftersom den innehåller vårt administrationssystem.

Ursprungligen av pmarriott:

En disk är det alltid problem med. En disk strular ibland och en tredje disk är det aldrig/mycket sällan problem med. Ibland så typar den sig ett tag, men senare under dagen kör den ändå en komplett backup på disken ifråga trots felmeddelanden.

Kanske skulle prova med en FW-disk istället?

Gärna Firewire 800, men Firewire 400 fungerar också, liksom inbyggda diskar, Thunderbolt och Fibre Channel. Du kan få en varning på en Firewire-ansluten disk om att den "kanske" inte fungerar men jag har aldrig haft problem med det.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-04 20:50
Ursprungligen av pmarriott:

Problemet uppstår så klart när det börjar bli fullt på diskarna. Kör backup av ca 350 GB data på 600 GB diskar. Med några versioner av datan så tar det snabbt slut. Misstänker att den är den 40 GB stora filen från VMWare Fusion (Windows) som i några versioner tar upp lite plats. Det är just denna filen som är lite viktig eftersom den innehåller vårt administrationssystem.

Nu vet jag inte hur ert administrativa system ser ut eller fungerar. Men jag skulle nog göra så här under förutsättningen att filerna som ändras det administrativa systemet är relativt lätta databasfiler på högst några tiotal MB och uppkopplingen mot nätet är hyggligt snabb.

  1. Ha ett Backblaze eller Crashplan-konto som tar regelbundna backuper inifrån Windows-systemet (alltså, körs i själva den virtuella maskinen).

  2. Koppla Dropbox (eller motsvarande tjänst) till katalogen som innehåller administrationssystemets databas.

  3. Klona hårddisken som VMWare Fusion ligger på med jämna mellanrum (varje månad eftersom jag är lat, den ambitiöse kör varje vecka).

  4. Köra TimeMachine som vanligt, men utesluta foldern för Virtuella maskiner efter som den redan tas om hand om av klonen. Det viktiga innehållet inuti den tas dessutom hand om av både Backblaze och Dropbox.

Ursprungligen av jahve:

Nu vet jag inte hur ert administrativa system ser ut eller fungerar. Men jag skulle nog göra så här under förutsättningen att filerna som ändras det administrativa systemet är relativt lätta databasfiler på högst några tiotal MB och uppkopplingen mot nätet är hyggligt snabb.

  1. Ha ett Backblaze eller Crashplan-konto som tar regelbundna backuper inifrån Windows-systemet (alltså, körs i själva den virtuella maskinen).

  2. Koppla Dropbox (eller motsvarande tjänst) till katalogen som innehåller administrationssystemets databas.

  3. Klona hårddisken som VMWare Fusion ligger på med jämna mellanrum (varje månad eftersom jag är lat, den ambitiöse kör varje vecka).

  4. Köra TimeMachine som vanligt, men utesluta foldern för Virtuella maskiner efter som den redan tas om hand om av klonen. Det viktiga innehållet inuti den tas dessutom hand om av både Backblaze och Dropbox.

Databasfilerna är ju inte så våldsamt tunga i Visma Administration, men vi kör på en 20 Mbit/s ADSL och kommer i gynnsamma fall upp i 12-13 Mbit/s ner och 2-3 Mbit/s upp. Inte supersnabb lina med andra ord.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-04 21:38

Linan är inte den snabbaste men det går ju att testköra hur snabb uppladdningen blir i verkligheten. Om vi talar om några få MB så lär det ändå tillräckligt fort att säkerhetskopiera. 2 Mbit är om jag räknat rätt ca 250 kb/s, då tar 20 MB knappt 1,5 minut att ladda upp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-04 22:39
Ursprungligen av jahve:

2 Mbit är om jag räknat rätt ca 250 kb/s, då tar 20 MB knappt 1,5 minut att ladda upp.

Nej, men däremot är 2 Mbit/s jämförbart med 250 KB/s

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-04 22:41
Ursprungligen av zinned:

Nej, men däremot är 2 Mbit/s jämförbart med 250 KB/s

Tss... märk prefix.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-04 22:46
Ursprungligen av jahve:

Tss... märk prefix.

Japp, sådant är viktigt Speciellt om man som du skapar ett inlägg just för att "översätta" Mbit till KB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 09:14
Ursprungligen av pmarriott:

...Misstänker att den är den 40 GB stora filen från VMWare Fusion (Windows) som i några versioner tar upp lite plats. Det är just denna filen som är lite viktig eftersom den innehåller vårt administrationssystem.

Här blinkar en varningslampa hos mig. Jag tror inte att man till 100% kan lita på de backuper som Time Machine tar på en levande virtuell maskin. (Eller på en live databas.) Eftersom systemet som använder filen uppdaterar den samtidigt som den backas upp. Man riskerar att få en backup-kopia som är oanvändbar eller innehåller obskyra inkonsistenser.

Därför skulle jag antingen:
- Utesluta databaser och virtuella maskiner från Time Machine och ha en separat backuplösning för dessa. Detta minskar kraven för Time Machine betydligt.
- eller endast återställa från TM-backuper som är tagna då databasen eller virtuella maskinen var avstängd (på natten?)

Har du testat att återställa några backuper?

Uppdatering:
Hittade denna länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snapshot_(comput...

Kolla om VMWare har någon snapshot-funktionalitet och använd denna för att ta backup av den virtuella maskinen istället för Time Machine.

Senast redigerat 2013-02-05 10:01
Ursprungligen av pesc:

Här blinkar en varningslampa hos mig. Jag tror inte att man till 100% kan lita på de backuper som Time Machine tar på en levande virtuell maskin. (Eller på en live databas.) Eftersom systemet som använder filen uppdaterar den samtidigt som den backas upp. Man riskerar att få en backup-kopia som är oanvändbar eller innehåller obskyra inkonsistenser.

Därför skulle jag antingen:
- Utesluta databaser och virtuella maskiner från Time Machine och ha en separat backuplösning för dessa. Detta minskar kraven för Time Machine betydligt.
- eller endast återställa från TM-backuper som är tagna då databasen eller virtuella maskinen var avstängd (på natten?)

Har du testat att återställa några backuper?

Uppdatering:
Hittade denna länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Snapshot_(comput...

Kolla om VMWare har någon snapshot-funktionalitet och använd denna för att ta backup av den virtuella maskinen istället för Time Machine.

Jo, Snapshot finns på VMWare men som jag förstår enbart manuellt. Jag vill ha ett set-and-forget-system.
För övrigt är det givetvis så att det kan bli tokigheter om man återställer från en backup som är gjord medan systemet används, men TimeMachine körs ju även nattetid så då kan man helt enkelt återställa från en backup som är tagen vid en tidpunkt när inget arbete utförts.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-02-05 18:23
Ursprungligen av zinned:

Nej, men däremot är 2 Mbit/s jämförbart med 250 KB/s

Rätta gärna rätt när du rättar, kilobyte förkortas kB, inte KB..

Ödets ironi att man slarvade med stavningen....

Senast redigerat 2013-02-05 19:59

Fritt ur minnet nu....
Vi har haft en diskussion här på 99 där ngn med skinn på korven meddelade att om man formatterar FEL för TM-backup
(var det GUID eller inte?) så blev backupen felaktig - men först efter ett bra tag, 512GB?

Jag KAN svamla, men kolla upp hur hårddiskarna är formatterade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-05 22:36
Ursprungligen av Goflorp:

Fritt ur minnet nu....
Vi har haft en diskussion här på 99 där ngn med skinn på korven meddelade att om man formatterar FEL för TM-backup
(var det GUID eller inte?) så blev backupen felaktig - men först efter ett bra tag, 512GB?

Jag KAN svamla, men kolla upp hur hårddiskarna är formatterade.

Det där har jag råkat ut för själv. Det löste sig när jag formaterade med GUID.

Men det var när TM var splitternytt. Det känns oappligt att ha ett sådant beteende. Jag hoppas det är en bug som är rättad. Men kolla gärna formateringen.

Ska kolla det med GUID.

Ursprungligen av pmarriott:

På vår server på jobbet har jag ett problem med backupen. Det är en MacMini med OS X 10.8.2 (Detta problemet har funnits genomgående från 10.7.) Jag får ständiga meddelanden om att backupdiskarna oväntat fått slut på utrymme.
Vi roterar 3 st 600 GB Western Digital-diskar som sitter med USB. Diskarna byts ut varje vecka, så att vi har 1 disk i kassaskåpet och en hemma hos en anställd. (Utöver detta klonar jag disken manuellt med jämna och ojämna mellanrum, plus att vi kör CrashPlan externt).

Jag gillar hur TimeMachine fungerar och är implementerat i OS X, så att om datorn brinner upp kan jag kuta ner till MediaMarkt och hämta en ny MacMini och peta in backupen direkt när den den nya startar upp.

Men varför får jag detta ständiga meddelande om att disken plötsligt fått slut på utrymme? Det står att Time Machine försöker frigöra utrymme på disken, men det är den ju inställd på att göra. Disken ska fyllas med backuper och när utrymmet är slut ska den börja rensa bland gamla backuper.

Hej,
lånar tråden då jag har samma problem som rubriken anger. Jag får följande meddelande (se bilden), detta har skett en gång tidigare och vid liknande tillfälle. Jag har flyttat datorn och därför kopplat ur Time Machine-hårddisken när jag sedan kopplat i hårddisken igen så får jag det meddelande som syns på bilden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-28 22:39

Stämmer det då? Har du 40 GB som du ska göra backup på?

Ursprungligen av kenjon:

Stämmer det då? Har du 40 GB som du ska göra backup på?

Jag tycker att det låter galet. Men jag kommer inte runt det.

1
Bevaka tråden