Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Komplett Backuplösning, har jag tänkt rätt?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag känner att vi måste ha en ordentlig backuplösning till firman och privat så
har jag tänkt lite och undrar om detta duger.

Mac mini med 160gb ssd
En 500gb extern till Time Machine (över från SSD byte)

Sedan har vi 3TB till Itunes.
Där kör vi 2st externa hårddiskar i mjukvaroraid 1

Mac mini (sedan Mac Pro) 120gb SSD
en 1000gb extern till Time Machine (över från SSD byte)

Sedan en Pegasus R6 i Raid 5 för film, foto och grafiska filer.
(dyr lösning men den ändå som finns)
Räknar med cirka 1tb film/foto per år ungefär.

Allt sitter under en APS.
Sedan skulle behövas ytterligare en backup som ska förvaras i annan lokal men det får jag återkomma med.

Men detta system borde lösa problem med elnätet och hårddisk som går sönder.

Låter detta okej, är jag på rätt väg?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-03 21:39

Backup bör i första hand skydda mot att någon råkar ta bort eller skriver sönder filer. Det händer oftare "logiska" olyckor än att hårdvaran faktiskt går sönder.

Har du iTunes-materialet, film, foto, grafik, etc på en oberoende separat lagring?

RAID ersätter aldrig backup.

Ursprungligen av pesc:

Backup bör i första hand skydda mot att någon råkar ta bort eller skriver sönder filer. Det händer oftare "logiska" olyckor än att hårdvaran faktiskt går sönder.

Har du iTunes-materialet, film, foto, grafik, etc på en oberoende separat lagring?

RAID ersätter aldrig backup.

Ska jag vara ärlig så kan jag faktiskt inte komma på en ända gång jag råkat ta bort filer som jag sedan ska ha dom senaste
12åren.

Idag har jag allt sådant på extern lagring ja, dock mycket under uppbyggnad.
Måste kolla om det på något sett går att flytta projekt och dess filer från FCPX internt till externt smidigt.
i så fall skulle en 480gb SSD internt funka rätt bra.
Sedan en: WD 8tb i Raid 1 till backup och för gamla filmer, foto och grafik
http://www.dustinhome.se/product/5010664844/wd-my-book-thunderbolt-duo-8tb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Raid är ju en form av backup om en hårddisk t.ex går sönder.

Senast redigerat 2013-02-04 01:11
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-03 23:05

Beroende på hur du värderar din data kan ~300kr/per år vara på sin plats utifall blixten slår ner i huset, eller om du får ett SL-tåg in i vardagsrummet...
Se till att ha dubbla backup:er för i samma ögonblick som hårddisken krashar så står du utan backup - då din TM eller Pegasus inte längre är säkrad med backup utan då blir mastern(?).

Raid 1 är inte en backuplösning.

Ursprungligen av reboot81:

Beroende på hur du värderar din data kan ~300kr/per år vara på sin plats utifall blixten slår ner i huset, eller om du får ett SL-tåg in i vardagsrummet...
Se till att ha dubbla backup:er för i samma ögonblick som hårddisken krashar så står du utan backup - då din TM eller Pegasus inte längre är säkrad med backup utan då blir mastern(?).

Raid 1 är inte en backuplösning.

Ja frågan är bara hur en sådan lösning är extern om man har 10TB att ladda upp.

Det är en bra poäng, att ha en 4TB hårddisk liggandes

Vad är backup om inte en kopia av originalet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 08:26
Ursprungligen av Antonic:

Ska jag vara ärlig så kan jag faktiskt inte komma på en ända gång jag råkat ta bort filer som jag sedan ska ha dom senaste
12åren.

Gratulerar! Jag gör heller aldrig några misstag.
Men jag har ändå haft glädje av min TimeMachine-bakup då program har löpt amok och tagit bort eller ändrat lite tokigt. T.ex. efter en iTunes-uppgradering som råkade förstöra databasen med betyg och spellistor...

Och på jobbet! Där är alla inte lika felfria som jag. Folk kör script som löper amok. Är ovana vid CLI och står på fel directory då de gör något. Projektanställda studenter som inte förstod vad vi menade. Och vad skulle hända om någon elak ville förstöra med flit? Virus?

Ursprungligen av Antonic:

Vad är backup om inte en kopia av originalet?

En kopia som finns kvar då originalet förstörs.

En väldesignad backuplösning låter dig hämta en korrekt kopia om du upptäcker felet en vecka senare även om du kör dagliga backuper. Time Macine klarar detta. De flesta hemmasnickrade lösningar jag sett som använder t.ex. rsync gör det inte.

RAID är inte en backuplösning!!!
RAID har man för att klara tillgänglighetskrav. För hemmabruk eller små kontor är det till 95% onödigt och meningslöst enligt min åsikt.

http://www.channelcomputing.co.uk/web-develop...
http://hardware.slashdot.org/story/09/01/02/1...

Ursprungligen av Antonic:

Låter detta okej, är jag på rätt väg?

Jag är rädd att du är på helt fel väg.

Ursprungligen av pesc:

Gratulerar! Jag gör heller aldrig några misstag.
Men jag har ändå haft glädje av min TimeMachine-bakup då program har löpt amok och tagit bort eller ändrat lite tokigt. T.ex. efter en iTunes-uppgradering som råkade förstöra databasen med betyg och spellistor...

Och på jobbet! Där är alla inte lika felfria som jag. Folk kör script som löper amok. Är ovana vid CLI och står på fel directory då de gör något. Projektanställda studenter som inte förstod vad vi menade. Och vad skulle hända om någon elak ville förstöra med flit? Virus?

Roligt att du är felfri
Tråkigt att du måste arbeta med okunnig personal.

En kopia som finns kvar då originalet förstörs.
Ja håller med men gäller inte om en hårddisk går sönder enligt dig?
Även din länkade texter refererade Raid 1 som en Backup vilket det är.

Eftersom det är en kopia av originalet som du skriver själv.
Hjälper det vid trasiga filer eller okunnig personal nej, hjälper det när en hårddisk går sönder JA

Bara för det inte är den bästa backupmöjligheten så betyder det inte att det inte är en Backup.
Nog om det.

En väldesignad backuplösning låter dig hämta en korrekt kopia om du upptäcker felet en vecka senare även om du kör dagliga backuper. Time Macine klarar detta. De flesta hemmasnickrade lösningar jag sett som använder t.ex. rsync gör det inte.

RAID är inte en backuplösning!!!
RAID har man för att klara tillgänglighetskrav. För hemmabruk eller små kontor är det till 95% onödigt och meningslöst enligt min åsikt.

http://www.channelcomputing.co.uk/web-develop...
http://hardware.slashdot.org/story/09/01/02/1...

Jag är rädd att du är på helt fel väg.

Vad är då rätt väg att gå enligt dig?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-04 15:57
Ursprungligen av pesc:

RAID har man för att klara tillgänglighetskrav. För hemmabruk eller små kontor är det till 95% onödigt och meningslöst enligt min åsikt.

Jag har haft nytta av min RAID 1 i min NAS. Ena disken rasade men man satte i en ny och byggde upp volymen igen. Hade jag kört JBOD hade det varit kört.

Ursprungligen av zinned:

Jag har haft nytta av min RAID 1 i min NAS. Ena disken rasade men man satte i en ny och byggde upp volymen igen. Hade jag kört JBOD hade det varit kört.

Och hade den kvarvarande disken fått problem medan du körde på 1 eller medan RAID byggdes upp igen så hade allt varit borta.

RAID är inte backup.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-04 16:03
Ursprungligen av keptang:

Och hade den kvarvarande disken fått problem medan du körde på 1 eller medan RAID byggdes upp igen så hade allt varit borta.

RAID är inte backup.

Givetvis, det var heller inte vad jag påstod. Läs inlägget jag citerade igen.

Ursprungligen av zinned:

Givetvis, det var heller inte vad jag påstod. Läs inlägget jag citerade igen.

Så du hade en "backup" som räddade dig men inte enligt vissa här.

Vad hade du för något då kan man ju undra?

Ursprungligen av keptang:

Och hade den kvarvarande disken fått problem medan du körde på 1 eller medan RAID byggdes upp igen så hade allt varit borta.

RAID är inte backup.

Hur ska en backup se ut då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 16:40
Ursprungligen av zinned:

Jag har haft nytta av min RAID 1 i min NAS. Ena disken rasade men man satte i en ny och byggde upp volymen igen. Hade jag kört JBOD hade det varit kört.

Hade du kört JBOD hade du helt enkelt återställt från backupen. Du har väl backup? RAID är inte backup.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 16:47
Ursprungligen av Antonic:

Även din länkade texter refererade Raid 1 som en Backup vilket det är.

Raid1 ersätter inte en backup. Var i de länkade texterna hittade du det?
Texterna jag länkade till beskriver dels ett företag som inte hade backup men väl Raid 1. Genom fel i mjukvara/operatör så försvann företagets alla data, både från primären och spegeln. Företaget kunde inte fortsätta utan fick lägga ner.

Dels kommentarer från slashdot kring detta. Som bland annat beskriver systemadministratören som "kriminellt inkompetent" som trodde att Raid kunde ersätta en backup.

Ursprungligen av Antonic:

Vad är då rätt väg att gå enligt dig?

Jag tycker man ska ta backup på sitt viktiga data.

Raid är inte en backup.

Raid är en lösning för tillgänglighet, inte databortfall. För att klara databortfall behövs backup.

Ursprungligen av pesc:

Raid1 ersätter inte en backup. Var i de länkade texterna hittade du det?
Texterna jag länkade till beskriver dels ett företag som inte hade backup men väl Raid 1. Genom fel i mjukvara/operatör så försvann företagets alla data, både från primären och spegeln. Företaget kunde inte fortsätta utan fick lägga ner.

Dels kommentarer från slashdot kring detta. Som bland annat beskriver systemadministratören som "kriminellt inkompetent" som trodde att Raid kunde ersätta en backup.

Jag tycker man ska ta backup på sitt viktiga data.

Raid är inte en backup.

Raid är en lösning för tillgänglighet, inte databortfall. För att klara databortfall behövs backup.

Men frågar dig igen vad är backup och vad ska jag ha för lösning?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-02-04 16:54
Ursprungligen av Antonic:

Så du hade en "backup" som räddade dig men inte enligt vissa här.

Vad hade du för något då kan man ju undra?

Nej, jag hade en speglad disk. Ingen backup men en speglad disk, vilket räddade min data.

Ursprungligen av pesc:

Hade du kört JBOD hade du helt enkelt återställt från backupen. Du har väl backup? RAID är inte backup.

Återigen, läs mitt tidigare inlägg. Jag har aldrig påstått att raid är backup.

Ursprungligen av pesc:

Hade du kört JBOD hade du helt enkelt återställt från backupen. Du har väl backup? RAID är inte backup.

Fast om det du kallar backup går sönder samtidigt som den kopierar över då har du ingen backup?
Och all data bort i alla fall.

Eller ska man ha backup på backupen.
Och hur många steg måste man ha för det får kallas backup enligt dig?

Ursprungligen av zinned:

Nej, jag hade en speglad disk. Ingen backup men en speglad disk, vilket räddade min data.

Vad är skillnaden enligt dig?

Pesc skrev ju detta som förklaring till backup:
En kopia som finns kvar då originalet förstörs.

Återigen, läs mitt tidigare inlägg. Jag har aldrig påstått att raid är backup.

Problemet allt fler stöter på är att de behöver backup på backupen på backupen. Det tar aldrig slut och vad man måste finna sig i är att man aldtig kan vara 100% säker på att få behålla sin information oavsett hur många gånger och hur många platser man backar till. Jag kör Time Machine, Crashplan till egen server och sen till Backblaze. Och jag känner mig ändå inte helt säker på att grejerna ligger säkert.

Kalla mig gärna lätt paranoid.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-02-04 18:39
Ursprungligen av Joacim Melin:

Problemet allt fler stöter på är att de behöver backup på backupen på backupen. Det tar aldrig slut och vad man måste finna sig i är att man aldtig kan vara 100% säker på att få behålla sin information oavsett hur många gånger och hur många platser man backar till. Jag kör Time Machine, Crashplan till egen server och sen till Backblaze. Och jag känner mig ändå inte helt säker på att grejerna ligger säkert.

Kalla mig gärna lätt paranoid.

Min backup ser nästan likadan ut, förutom att jag också använder Crashplan till min backup online. Endast Time Machine skulle jag inte lita på som backup utan ser den endast som en funktion i operativsystemet för att återställa raderade filer m.m. snabbt.

Ursprungligen av Joacim Melin:

Problemet allt fler stöter på är att de behöver backup på backupen på backupen. Det tar aldrig slut och vad man måste finna sig i är att man aldtig kan vara 100% säker på att få behålla sin information oavsett hur många gånger och hur många platser man backar till. Jag kör Time Machine, Crashplan till egen server och sen till Backblaze. Och jag känner mig ändå inte helt säker på att grejerna ligger säkert.

Kalla mig gärna lätt paranoid.

Kan inte annat än hålla med.

För mig känns det som Raid 5 eller Raid 6 med en extra Backup räcker men tydligen är jag helt fel ute hos vissa.
Frågan är hur mycket det ska behöva vara för att kallas backup?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-04 20:35

3-2-1-regeln är en vettig tumregel.

http://www.hanselman.com/blog/TheComputerBack...

Så här uppfyller jag den: TimeMachine via USB för hela hårddisken, Dropbox för mina viktigaste dokument och slutligen Backblaze på allt. Visserligen fuskar jag lite med 3-regeln, men åtminstone för det allra viktigaste, mina dokument och mejl, har jag trippla kopior.

Ursprungligen av Antonic:

Kan inte annat än hålla med.

För mig känns det som Raid 5 eller Raid 6 med en extra Backup räcker men tydligen är jag helt fel ute hos vissa.
Frågan är hur mycket det ska behöva vara för att kallas backup?

Backup är en levande process. Oavsett om man backar till tape, disk, DVD-skivor eller en molntjänst så handlar det om att ständigt vara aktiv och kolla så backuperna fungerar. Jag har funnit att det bästa är att ta eget ansvar för att det faktiskt fungerar, vilket gjorde att jag byggde en egen Crashplan-server. Backblaze är sista halmstråt om allt annat går åt pipan, och Time Machine är en ren bekvämlighetsgrej som jag aldrig räknar med att den faktiskt fungerar ordentligt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-02-09 09:31

Ingen form av RAID kan räknas som backup då de ingår i samma system, ett ev. fel sprider sig därför fort inom systemet. Jämför med att lagra en kopia av ett dokument på samma hårddisk, eller att ha en kopia av data på en annan partition. (eller som cache)
Finns data på olika/flera ställen? Ja.
Finns data på olika system, system som är såpass separerade att data på ett ställe inte är avhängigt beroende att av det andra? Nej.

Ett backupsystem ska inte bara lagra data, det skall lagra data avskiljt från originalet (och dess system).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-09 10:18

RAID och backup har inte med varandra att göra. RAID är ett sätt att koppla ihop flera diskar, backup att göra en kopia på originalet (där kopian lagras och inte jobbas med). Helt olika saker. Man kan ju ha en RAIDade diskar som backup, men då ska de inte användas för att jobba mot, utan de ska vara en kopia som bara "ligger" ifall om att...
Se RAIDsystem som en disk. En disk kan man jobba på eller ha den som backup, inte båda samtidigt. Jobbdisken kan vara RAIDad eller inte, backupdisken kan vara RAIDad eller inte. Men RAID i sej har inget med backup att göra.

Väldigt mycket trollande i tråden nu.
Inte ett svar om vad tråden handla om. Hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-18 13:50
Ursprungligen av Antonic:

Frågan är hur mycket det ska behöva vara för att kallas backup?

Synology gör fina NAS och jag kan rekommendera deras beskrivning av ämnet:
http://forum.synology.com/wiki/index.php/What...

Senast redigerat 2013-02-18 14:02
Ursprungligen av Antonic:

Väldigt mycket trollande i tråden nu.
Inte ett svar om vad tråden handla om. Hehe

Det jag tror folk försöker säga dig är att ditt första förslag kanske fungerar att ha lokalt och arbeta mot, men det inte är någon form av backup som du lagt fram i första läget. Om du t.ex. lägger till en hårddisk med din data externt (som du hintar om) kanske även en NAS som du ställer på annan plats än där du arbetar och/eller skaffar en molnbaserad tjänst som kan hussera dina filer så får du en enkel form av backup då dina filer alltid finns på 2-3 platser varav 1-2 är din kopia av ditt arbetsmaterial.

Det du även ska fråga dig är hur mycket du kan acceptera att förlora samt hur fort du måste få den återskapad vid en ev. olycka. Det vill säga, kan du förlora en timmas arbete, en dag? Det kan avgöra hur extrem din backup behöver vara.

Sedan om man skall ge dig ett svar med "komplett backuplösning", betyder det att ingen data får under några omständigheter gå förlorad oavsätt vad som händer?

1
Bevaka tråden