Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är framtidens utbildning?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-01 16:10

Så står man här då igen och undrar om man ska ge sig på en utbildning i webdesign, webutveckling eller något helt annat.
Frågan jag ställer mig är: Vad är framtiden? Vad ska jag satsa på att lära mig? Vilken utbildning ska jag välja? Det känns som att förändringarna vad gäller internet, web och användare går i ett rysligt tempo. Om jag ger mig på en civilingenjörsutbildning i höst, så är ens kunskaper från första och andra året gamla när jag är färdigutbildad. Har jag rätt eller fel?
Fristående kurser i webdesign och webutveckling är något jag mer skulle tro på. Någon som har något tips om vad man ska plugga till, var finns jobben i framtiden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-01 20:23
Ursprungligen av KOL:

Så står man här då igen och undrar om man ska ge sig på en utbildning i webdesign, webutveckling eller något helt annat.
Frågan jag ställer mig är: Vad är framtiden? Vad ska jag satsa på att lära mig? Vilken utbildning ska jag välja? Det känns som att förändringarna vad gäller internet, web och användare går i ett rysligt tempo. Om jag ger mig på en civilingenjörsutbildning i höst, så är ens kunskaper från första och andra året gamla när jag är färdigutbildad. Har jag rätt eller fel?
Fristående kurser i webdesign och webutveckling är något jag mer skulle tro på. Någon som har något tips om vad man ska plugga till, var finns jobben i framtiden?

Det är många olika typer av frågor du ställer. Du har dock fel i ditt påstående om civilingenjörsutbildningen. Du kommer inte att lära dig några cutting-edge-tekniker under utbildningens två första år, snarare kommer du att fokusera på matematik och grundläggande ingenjörsämnen. Som civilingenjör får du ett grundläggande tänkesätt, analytisk förmåga, som du kommer kunna applicera på vad du än tar dig för efter utbildningen. Detta tillsammans med exempelvis programmeringskurserna du läser på en datateknisk utbildning gör att du lätt kan tillgodogöra dig vad det nu är för nya tekniker som dyker upp i framtiden.

Om du brinner för programmering och utveckling behöver du inte vara orolig för att hamna efter som civilingenjör, speciellt inte med tanke på att du kommer plugga med en lång rad människor med samma intressen. Om det däremot är rätt väg om du vill syssla med webdesign låter jag vara osagt.

En indikator som finns är YH-utbildningar, de utbildningar som inte fyller ett behov på arbetsmarknaden får inte köras. Dock är det ingen garanti och skolornas kvalité är väldigt varierande. När det gäller webb är det ganska varierande beroende på vilken del av webbutveckling du vill göra, vad jag sett hittills iaf. Jag rekommenderar att läsa plats-annonser ganska regelbundet för att kolla vad som krävs till olika roller.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-02 09:56

Webdesign, nätkurs på universitet borde smälla hyfsat högt i både innehåll och sedan i ens eget cv. Eller hur?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-02-02 11:57
Ursprungligen av KOL:

Webdesign, nätkurs på universitet borde smälla hyfsat högt i både innehåll och sedan i ens eget cv. Eller hur?

Nja, innehållsmässigt kan kurserna nog variera en del, de jag har sett har ofta varit rätt grundläggande. De kan dock vara nyttiga ändå i och med att lär dig en del tekniker, men räkna inte med att eventuella arbetsgivare kommer att vara väldigt imponerade av 30 hp webdesign på distans.

Vet inte riktigt vad webdesign är idag, på de arbetsplatser jag varit fanns interaktionsdesigner, digital designer/grafiker och frontend etc.. Är webdesign ett samlingsnamn för dessa?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-02 12:53
Ursprungligen av KOL:

Webdesign, nätkurs på universitet borde smälla hyfsat högt i både innehåll och sedan i ens eget cv. Eller hur?

Vad är det du vill arbeta med i framtiden, hos vilken typ av arbetsgivare? Som @klarabara skriver är uttrycket webdesign inte helt solklart och det kan nog finnas olika tonvikt/innehåll i en kurs beroende på vilken typ av universitet du kikar på.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-02-02 13:39

Ja, hör ni, till vad använder vi internet idag? Känns som att folk lever sina liv genom sina mobiler. Och då är det appar, facebook, google, wikipedia, youtube och några nyhetssajter som används mest. Nu tittar jag ju bara i min egen omgivning. Men det känns som att det är den bilden man får av websverige idag. Eller?

...samma som idag dvs inbillning om att det man studerar är till någon nytta när man tar examen

Studera det som du tycker är kul. Strunta i hur marknaden ser ut idag.

I min erfarenhet så är utbildning långt ifrån det viktigaste inom webbvärlden, faktiska meriter smäller betydligt högre. Att ha ett antal projekt i sin portfolio (Precis, portfolio, inte CV. Du är hantverkare, kanske till och med konstnär, inte löpande-bandet-montör) visar mer vad man är kapabel till än x antal högskolepoäng. Så är det såklart inom många branscher, men skillnaden med webb/IT är att det kostar förhållandevis lite (mest tid) att bygga upp sin portfolio själv.

Är man helt novis så är det inte dumt med någon sorts grundkurs för att komma igång, men det tar inte mer än några månader att lära sig faktiskt producera något. Några veckor om man man inte håller kvällskurstempo.

Sen finns det såklart massor med jobb där en datavetenskaplig utbildning är användbar (och den är förhållandevis tidlös, så länge den inte är fokuserad på specifika teknologier), men det är en lite annan typ utav jobb. Frågan är oftast om du vill vara kostymkonsult eller mediamakare.

Och keptang har helt rätt, optimera för lycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 09:59

Om jag ville jobba med webbutveckling i framtiden och ändå vill ha en högskoleutbildning i ryggen skulle jag satsa på en bred data/systemvetenskaps-utbildning. Där lär du dig tankesätt, modeller och begrepp som är relativt tidlösa och som du kommer ha glädje av oavsett framtida yrkesinriktning.

Om du vill syssla med webbdesign med betoning på det grafiska tycker jag du ska söka till en klassisk designutbildning istället. Bättre att t.ex. göra en seriös djupdykning i typografi än att få en halvt utdaterad kurs css

Och exakt de webbtekniker du behöver för att kunna göra det du vill och som du tycker är intressanta tycker jag du ska lära dig på eget intiativ... finns liksom inget värde i att ha 40 poäng jQuery på papper... och du kan då välja ut det du verkligen vill använda

Exakt vad du ska välja är svårt att säga. Känns som efterfråga på alla former av webbutvecklare är hög.. men det är ett ganska tydligt vägskäl mellan form & utveckling. Och få som har anlag för båda..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-02-04 11:44
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

...samma som idag dvs inbillning om att det man studerar är till någon nytta när man tar examen

Hmm som med många högskoleutbildningar så är en examen mest ett kvitto på att man är lite ambitiös och inte helt sinnesslö som tagit sig igenom utbildningen.

Ofta jobbar man inte alls med det man lärt sig, eller får bara användning för kunskap från en kurs eller två. Saker som man kunde lärt sig på kort tid genom praktisk erfarenhet på arbetsplatsen.

Och det är sällan någon relation mellan lång utbildning och bra prestationer. De bästa har ofta både anlag och ett personligt intresse och driv som är mycket viktigare än teoretisk kunskap i längden.

Dessvärre så är det nog ändock skönt att ha en utbildning då det gått inflation i det. Tjänster som egentligen bara kräver gymnasieutbildning fylls upp av folk med universitetsutbildning då de finns i överflöd i vissa branscher.

Nånstans har det gått snett och det eldas en del åt kråkorna när universitetsutbildade ekonomer som har pluggat fyra år, skrivit forskningsuppsatser och liknande, sitter och är ekonomiassistenter och matar in inkommande fakturor.

Vad ska gymnasieekonomerna jobba med?

Ursprungligen av snigel1:

Hmm som med många högskoleutbildningar så är en examen mest ett kvitto på att man är lite ambitiös och inte helt sinnesslö som tagit sig igenom utbildningen.

Ofta jobbar man inte alls med det man lärt sig, eller får bara användning för kunskap från en kurs eller två. Saker som man kunde lärt sig på kort tid genom praktisk erfarenhet på arbetsplatsen...

Jag läste det jag tyckte var kul, dock efter att först ha försökt mig på det som kunde vara bra o som det fanns behov för. Fast hade det inte varit förden första utbildningen(Systemutveckling) så hade det nog aldrig blivit den andra (kommunikationsvetenskap) eftersomdet var en delkurs i informationsteknik/presentationsteknik som fick mig att inse vad jag hade fallenhet för.

Jag har aldrig jobbat som informatör eller kommunikatör men jag har haft nytta av de kunskaper jag fick o jag har det fortfarande, jag har faktiskt mer nytta av det än av de kunskaper jag förvärvat genom 2-3 olika mindre lyckade datautbildningar varav två i AF's delregi.

Någon sa en gång att man först bör lära sig ett yrke somdet alltid kommer finnas behov av folk till, ngt hantverkaryrke, o sedan läsa det man tycker är kul för då har man något att falla tillbaks på. Det underlättar förstås att veta vad man vill hålla på med o det är få förunnat att veta det när man går ut gymnasiet o minst lika få som verkligen får göra det trots att de pluggade det som intresserade dem.

Livet är litesom en kombination av moment 22 o Murphy's lag - man gör sitt bästa för att må bra till trots.

Med ovanstående utbildningar i ryggen men inte som bakgrund har jag jobbat som/aktiverat mig som(utan speciell ordning):
Butikssäljare, vaktmästare, tidningsbud, reklambud, blombud, webadmin, sekreterare, hantlangare/montör, amatörbagare, amatörskådis, skribent, sekreterare/kommunikatör/informatör...o mer lär det bli.

Det är tur man är flexibel o arbetsvillig

...ursäktar bristen på mellanslag ibland. Det blir så när jag skriver på iPad...

För det första: En utbildning med rejäla mattekurser. Många undviker det för att det är "svårt" eller "tråkigt" (vilket jag inte alls förstår, matte är så roligt man gör det), och matteutbildningen är eländigt dålig upp till gymnasiet. Det gör att det länge kommer att finnas en brist på matematiker.

Civ.ing. är starka utbildningar, i alla fall om man går de "riktiga" och inte några nedskalade nischutbildningar. Mycket matte och fysik. Har man en civ.ing. i ryggen så klarar man vad som helst, man har grundkunskaper som inga "webbdesign"-utbildningar ens kommer i närheten av.

Vad lär du dig på en "webbdesignutbildning" som inte blir gammalmodigt vid nästa uppdatering av verktygen? En civilare lär sig grundläggande sanningar som varit sanna i hundratals år, och med lite nutida tillämpningar på toppen. Det kvittar vilka verktyg man haft, grunderna har man alltid nytta av.

"snigel1" sade en del sanningar. Det är bättre att lära sig nånting på djupet än att tramsa med ett verktyg som råkar vara populärt just nu. Däremot får man inte alls nytta av bara "en kurs eller två", inte från civ.ing i alla fall. Där brukar de flesta kurserna komma till nytta förr eller senare. Men då tänker jag i hög grad på teoritunga kurser; analys, algebra, klassisk fysik, mek, signalteori, transformteori...

1
Bevaka tråden